Aktualności
Mała Monografia o Marii Szymanowskiej już w sprzedaży!
2023-05-25
Bestsellerowa seria Małe Monografie powiększyła się o nowy tom! "Szymanowska" Danuty Gwizdalanki to ujmująca historia pierwszej w Europie zawodowej pianistki i kompozytorki - niezwykłej, pewnej siebie i niezależnej kobiety. Z publikacji wyłania się obraz Marii Szymanowskiej nie tylko jako artystki, ale też „menadżerki wirtuozowsko władającą technikami PR-u”, a zarazem pierwszej polskiej self-made woman.
Niezwykła, pewna siebie i niezależna, konsekwentnie pracowała nad stworzeniem wizerunku i zbudowaniem kariery. Podbiła ówczesny muzyczny świat – od Paryża po Petersburg, a od rozpoczęcia jej epokowej podróży po miastach Europy mija właśnie 200 lat. Marię Szymanowską przyjmowano aplauzem wszędzie, gdzie się pojawiła, wychwalały ją największe osobowości ówczesnych czasów. Według Goethego była „niewiarygodną wręcz pianistką”, Mickiewicz okrzyknął ją „królową tonów”; do jej sztambucha wpisywali się wybitni przedstawiciele świata sztuki. O jej etiudach w stylu brillant Schumann pisał: „Biorąc pod uwagę odkrywczość oraz charakter tych etiud, wypadałoby uznać je za najważniejsze utwory, jakie świat kobiet wydał do naszych czasów”.
Danuta Gwizdalanka zabiera czytelników w podróż po Europie romantyzmu, w ślad za licznymi koncertami Marii Szymanowskiej. Fascynującą historię intensywnego, choć krótkiego życia „Królowej tonów” wplata w konteksty historyczne oraz społeczne, przybliżając realia epoki, z którymi kompozytorka musiała się nieustannie mierzyć. Dzięki licznym cytatom z ówczesnych gazet, listów oraz zapisków autorka rysuje nie tylko portret wciąż tak mało znanej artystki i kompozytorki, ale też barwny obraz świata, który ją otaczał.
Szymanowska zdecydowała się na ów krok, nie będąc córką ani żoną muzyka, co w początkach XIX wieku było niespotykane – jej nieliczne poprzedniczki prawie bez wyjątku pochodziły bowiem z takiego właśnie środowiska, jak chociażby wspomniana panna Mozart. Co więcej, uczyniła tak w wieku dojrzałym. Wcześniej w salach koncertowych pojawiały się „cudowne dziewczątka”, lecz małżeństwo z reguły oznaczało kres kariery. Maria wyłamała się też z konwencji obowiązującej w jej sferze, gdzie przeznaczeniem kobiety była rodzina, a obowiązek zarabiania na nią spoczywał na mężczyźnie.
Fragment książki
O autorce książki:
Danuta Gwizdalanka – absolwentka muzykologii i filologii angielskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1990 roku obroniła doktorat poświęcony kwartetom Beethovena. Jest autorką wielu książek o muzyce oraz licznych artykułów, haseł encyklopedycznych, przyczynków itp. W PWM wydała m.in. czteroczęściowy podręcznik „Historia muzyki” (2005–2011), „Przewodnik po muzyce kameralnej” (1996), oryginalne ujęcia problemowe, jak „Muzyka i polityka” (1999) i „Muzyka i płeć” (2001), syntezę „100 lat z dziejów polskiej muzyki” (2018), antologię myśli o muzyce „Symfonia na 444 głosy” (2020) oraz biografie: dwa tomy poświęcone Lutosławskiemu (wspólnie z mężem Krzysztofem Meyerem, 2003–2004), „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” (2021) oraz Lutosławski i Mozart w serii Małych Monografii (2021, 2022). Rozległa wiedza, szerokie konteksty, atrakcyjna narracja, dowcip i swada to znaki rozpoznawcze jej prac.
Premierową książkę Danuty Gwizdalanki można znaleźć także w wersji ebook w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, w dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju, a także podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.