Aktualności
#Fredry8 – rusza inwestycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2023-06-16
16 czerwca 2023 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z firmą EBS-BUD, generalnym wykonawcą projektu architektonicznego dotyczącego przebudowy siedziby Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. W konferencji prasowej udział wzięli: prof. dr hab. Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM, Filip Tuszyński – prezes zarządu EBS-BUD oraz Andrzej Chołdzyński – architekt.
#Fredry8 to wyjątkowy projekt będący kolejnym etapem przyjętej w 2016 roku polityki rozwoju Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nowoczesność i funkcjonalność – z jednej strony konieczne, z drugiej mocno pożądane przez odbiorców kultury muzycznej w Polsce i na świecie – łączą się tu z misją i zadaniami stawianymi przed jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji kultury.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w 2016 roku przekształciliśmy w narodową instytucję kultury i uratowaliśmy przed upadkiem, dziś pięknie się rozwija i odzyskuje swoje dawne znaczenie w międzynarodowym środowisku muzycznym. Finansowana ze środków budżetu państwa rewitalizacja zabytkowej nieruchomości przy jednoczesnym rozszerzeniu jej funkcji, odpowiada realizowanej od samego początku istnienia Oficyny misji gromadzenia, utrwalania i upowszechniania polskiej twórczości muzycznej – mówi prof. dr hab. Piotr Gliński, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Wsparcie przez resort tej inwestycji kwotą blisko 98 mln złotych jest kolejnym dowodem na prowadzoną przez nas konsekwentną politykę wzmacniania polskich instytucji kultury.
Warszawski Oddział PWM-u mieści się w wyjątkowej kamienicy przy ul. Fredry 8. Dawna siedziba Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku nie została zniszczona podczas II wojny światowej. Od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków, jednak na skutek wieloletnich zaniedbań obiekt wymaga obecnie pilnej modernizacji. Autorem wyłonionego w międzynarodowym konkursie architektonicznym projektu jest Andrzej Chołdzyński z pracowni AMC a generalnym wykonawcą inwestycji będzie firma EBS-BUD.
Działalność warszawskiego Oddziału PWM będzie oparta na czterech filarach aktywności merytorycznej: ochronie i prezentacji dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej i jej badaniu, doskonaleniu kompetencji edukacyjnych i artystycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz pedagogów, a także przestrzeni kulturowego dialogu, który pozwoli osiągnąć w polskiej kulturze długo oczekiwany efekt synergii działań instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Pod ścisłym nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków budynek zostanie zaadaptowany do potrzeb edukacyjnych, artystycznych, archiwizacyjnych zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi, z najwyższą starannością pod względem zastosowanych materiałów i nowoczesnych technologii oraz dostosowany do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
To historyczny moment, w którym misja PWM zyskuje nowy wymiar. Tworzymy miejsce stanowiące nowoczesne i wielofunkcyjne centrum dialogu kulturowego, którego program merytoryczny będzie ściśle zespolony z prowadzoną na całym świecie działalnością naszej Oficyny. Obecne na międzynarodowym rynku muzycznym od niemal 80 lat Wydawnictwo dysponuje unikatowym w skali światowej dziedzictwem kultury muzycznej. Dotychczas spod skrzydeł PWM-u wyszło ponad 15 000 wydawnictw nutowych, tytułów książkowych i prasowych oraz publikacji fonograficznych. W katalogu wydawniczym posiadamy utwory ponad 1000 kompozytorów, a nasza działalność promująca polską muzykę obejmuje wszystkie kontynenty. Realizacja powyższego celu będzie możliwa dzięki nowocześnie zaprojektowanej przestrzeni do aktywności edukacyjnych, artystycznych, sprzyjających naukowym badaniom, wreszcie powierzchniom do przechowywania archiwów i centrum logistyki, które pozwolą na prezentację i szerokie udostępnianie zasobów PWM-u instytucjom w Polsce i na świecie – podkreśla dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Oficyny.
W realizowanej inwestycji znajdzie się miejsce na kameralną salę koncertową, klub jazzowy, księgarnię muzyczną, mediatekę, studio nagrań czy sale warsztatowe. Bogatymi zasobami archiwalnymi oraz materiałami wykonawczymi do ponad 3 500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych opiekować się będzie Dział Zbiorów Nutowych. Ponadto przy Fredry 8 rezydować będzie redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Zgodnie z podpisaną umową zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a finansowanie inwestycji zapewnia Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.