Aktualności
#Fredry8 – rusza inwestycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2023-06-16
16 czerwca 2023 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z firmą EBS-BUD, generalnym wykonawcą projektu architektonicznego dotyczącego przebudowy siedziby Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. W konferencji prasowej udział wzięli: prof. dr hab. Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM, Filip Tuszyński – prezes zarządu EBS-BUD oraz Andrzej Chołdzyński – architekt.
#Fredry8 to wyjątkowy projekt będący kolejnym etapem przyjętej w 2016 roku polityki rozwoju Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nowoczesność i funkcjonalność – z jednej strony konieczne, z drugiej mocno pożądane przez odbiorców kultury muzycznej w Polsce i na świecie – łączą się tu z misją i zadaniami stawianymi przed jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji kultury.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w 2016 roku przekształciliśmy w narodową instytucję kultury i uratowaliśmy przed upadkiem, dziś pięknie się rozwija i odzyskuje swoje dawne znaczenie w międzynarodowym środowisku muzycznym. Finansowana ze środków budżetu państwa rewitalizacja zabytkowej nieruchomości przy jednoczesnym rozszerzeniu jej funkcji, odpowiada realizowanej od samego początku istnienia Oficyny misji gromadzenia, utrwalania i upowszechniania polskiej twórczości muzycznej – mówi prof. dr hab. Piotr Gliński, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Wsparcie przez resort tej inwestycji kwotą blisko 98 mln złotych jest kolejnym dowodem na prowadzoną przez nas konsekwentną politykę wzmacniania polskich instytucji kultury.
Warszawski Oddział PWM-u mieści się w wyjątkowej kamienicy przy ul. Fredry 8. Dawna siedziba Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku nie została zniszczona podczas II wojny światowej. Od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków, jednak na skutek wieloletnich zaniedbań obiekt wymaga obecnie pilnej modernizacji. Autorem wyłonionego w międzynarodowym konkursie architektonicznym projektu jest Andrzej Chołdzyński z pracowni AMC a generalnym wykonawcą inwestycji będzie firma EBS-BUD.
Działalność warszawskiego Oddziału PWM będzie oparta na czterech filarach aktywności merytorycznej: ochronie i prezentacji dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej i jej badaniu, doskonaleniu kompetencji edukacyjnych i artystycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz pedagogów, a także przestrzeni kulturowego dialogu, który pozwoli osiągnąć w polskiej kulturze długo oczekiwany efekt synergii działań instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Pod ścisłym nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków budynek zostanie zaadaptowany do potrzeb edukacyjnych, artystycznych, archiwizacyjnych zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi, z najwyższą starannością pod względem zastosowanych materiałów i nowoczesnych technologii oraz dostosowany do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
To historyczny moment, w którym misja PWM zyskuje nowy wymiar. Tworzymy miejsce stanowiące nowoczesne i wielofunkcyjne centrum dialogu kulturowego, którego program merytoryczny będzie ściśle zespolony z prowadzoną na całym świecie działalnością naszej Oficyny. Obecne na międzynarodowym rynku muzycznym od niemal 80 lat Wydawnictwo dysponuje unikatowym w skali światowej dziedzictwem kultury muzycznej. Dotychczas spod skrzydeł PWM-u wyszło ponad 15 000 wydawnictw nutowych, tytułów książkowych i prasowych oraz publikacji fonograficznych. W katalogu wydawniczym posiadamy utwory ponad 1000 kompozytorów, a nasza działalność promująca polską muzykę obejmuje wszystkie kontynenty. Realizacja powyższego celu będzie możliwa dzięki nowocześnie zaprojektowanej przestrzeni do aktywności edukacyjnych, artystycznych, sprzyjających naukowym badaniom, wreszcie powierzchniom do przechowywania archiwów i centrum logistyki, które pozwolą na prezentację i szerokie udostępnianie zasobów PWM-u instytucjom w Polsce i na świecie – podkreśla dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Oficyny.
W realizowanej inwestycji znajdzie się miejsce na kameralną salę koncertową, klub jazzowy, księgarnię muzyczną, mediatekę, studio nagrań czy sale warsztatowe. Bogatymi zasobami archiwalnymi oraz materiałami wykonawczymi do ponad 3 500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych opiekować się będzie Dział Zbiorów Nutowych. Ponadto przy Fredry 8 rezydować będzie redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Zgodnie z podpisaną umową zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a finansowanie inwestycji zapewnia Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.