Aktualności
Pierwsza edycja Baltic Opera Festival rusza już 14 lipca!
2023-07-07
Cztery dni, dwa spektakle premierowe, dwie orkiestry, dwa chóry, kilkudziesięciu znakomitych artystów… Lato nad Bałtykiem będzie prawdziwym świętem muzyki – a to za sprawą Baltic Opera Festival. Tegoroczna, pierwsza edycja odbędzie się już 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Pomysłodawcą i współtwórcą przedsięwzięcia jest wybitny polski bas-baryton Tomasz Konieczny – artysta, którego oklaskiwała publiczność Metropolitan Opery, La Scali, oper w Paryżu, Berlinie i Wiedniu. Idea zakłada wykorzystanie wyjątkowej przestrzeni sopockiej Opery Leśnej i jej niezwykłych, stworzonych przez naturę warunków akustycznych – idealnych do prezentacji spektakli operowych. Inicjując Festiwal, Konieczny nawiązał do przedwojennej tradycji wystawiania oper na sopockiej scenie, dzięki której kurort nazywano wówczas „Bayreuth Północy”.
W repertuarze Baltic Opera Festival znajdą się premierowe produkcje tytułów doskonale znanych melomanom, z udziałem wyśmienitych solistów i uznanych realizatorów. 15 i 17 lipca na scenie Opery Leśnej wystawiony zostanie Latający Holender, trzyaktowa opera romantyczna Ryszarda Wagnera. Przedstawienie zostanie zrealizowane przez Operę Bałtycką w Gdańsku z udziałem jej orkiestry i chóru oraz zaproszonych do współpracy artystów światowego formatu, jak Andrzej Dobber, Małgorzata Walewska, Boris Kudlička czy maestro Marek Janowski.
Pierwszą edycję Festiwalu zainauguruje operetka Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69; spektakl produkcji Opery Krakowskiej zobaczymy 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zgodnie z ideą pomysłodawcy Festiwalu, obok uznanych i doświadczonych śpiewaków – Magdaleny Barylak i Tomasza Kuka – wystąpią także najzdolniejsi młodzi adepci sztuki wokalnej.
Baltic Opera Festival to także liczne wydarzenia towarzyszące. 16 lipca, podczas Operowego Pikniku Rodzinnego w Operze Leśnej, odbędzie się spotkanie autorskie z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadzi dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.
Najmłodsi melomani poznają sylwetkę i twórczość Moniuszki na dedykowanych warsztatach – usłyszą jego wybrane utwory wokalne, a nawet spróbują swoich sił w jednym z nich. Wsłuchają się też uważnym uchem w przestrzeń Opery Leśnej, by wspólnie skomponować własny utwór. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej, która poprowadzi zajęcia. Inspiracją dla warsztatów jest książeczka Katarzyny Huzar-Czub Tatulczyk Moniuszko z serii Małe PWM. W repertuarze Festiwalu znajdziemy również przegląd filmów czy spotkania z gwiazdami.
Organizatorami przedsięwzięcia są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Opera Bałtycka w Gdańsku i Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Dal Segno Institute. O wysokiej randze wydarzenia świadczy objęcie go patronatem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Prezydenta Republiki Federalnej Niemiec Franka Waltera-Steinmeiera. Natomiast Komitet Honorowy Festiwalu składa się z dyrektorów wiodących polskich i zagranicznych teatrów operowych i instytucji kultury, jak również innych wybitnych przedstawicieli świata kultury oraz dyplomacji; zaproszenie do komitetu przyjęli m.in. dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy oraz związana z Oficyną kompozytorka, dyrygentka i polityk Joanna Wnuk-Nazarowa.
Szczegółowy repertuar znajduje się na stronie www Baltic Opera Festival.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.