PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Pierwsza edycja Baltic Opera Festival rusza już 14 lipca!

2023-07-07

Cztery dni, dwa spektakle premierowe, dwie orkiestry, dwa chóry, kilkudziesięciu znakomitych artystów… Lato nad Bałtykiem będzie prawdziwym świętem muzyki – a to za sprawą Baltic Opera Festival. Tegoroczna, pierwsza edycja odbędzie się już 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.

 

Pomysłodawcą i współtwórcą przedsięwzięcia jest wybitny polski bas-baryton Tomasz Konieczny – artysta, którego oklaskiwała publiczność Metropolitan Opery, La Scali, oper w Paryżu, Berlinie i Wiedniu. Idea zakłada wykorzystanie wyjątkowej przestrzeni sopockiej Opery Leśnej i jej niezwykłych, stworzonych przez naturę warunków akustycznych – idealnych do prezentacji spektakli operowych. Inicjując Festiwal, Konieczny nawiązał do przedwojennej tradycji wystawiania oper na sopockiej scenie, dzięki której kurort nazywano wówczas „Bayreuth Północy”.


W repertuarze Baltic Opera Festival znajdą się premierowe produkcje tytułów doskonale znanych melomanom, z udziałem wyśmienitych solistów i uznanych realizatorów. 15 i 17 lipca na scenie Opery Leśnej wystawiony zostanie Latający Holender, trzyaktowa opera romantyczna Ryszarda Wagnera. Przedstawienie zostanie zrealizowane przez Operę Bałtycką w Gdańsku z udziałem jej orkiestry i chóru oraz zaproszonych do współpracy artystów światowego formatu, jak Andrzej Dobber, Małgorzata Walewska, Boris Kudlička czy maestro Marek Janowski.


Pierwszą edycję Festiwalu zainauguruje operetka Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69; spektakl produkcji Opery Krakowskiej zobaczymy 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zgodnie z ideą pomysłodawcy Festiwalu, obok uznanych i doświadczonych śpiewaków – Magdaleny Barylak i Tomasza Kuka – wystąpią także najzdolniejsi młodzi adepci sztuki wokalnej.


Baltic Opera Festival to także liczne wydarzenia towarzyszące. 16 lipca, podczas Operowego Pikniku Rodzinnego w Operze Leśnej, odbędzie się spotkanie autorskie z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadzi dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.

Najmłodsi melomani poznają sylwetkę i twórczość Moniuszki na dedykowanych warsztatach – usłyszą jego wybrane utwory wokalne, a nawet spróbują swoich sił w jednym z nich. Wsłuchają się też uważnym uchem w przestrzeń Opery Leśnej, by wspólnie skomponować własny utwór. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej, która poprowadzi zajęcia. Inspiracją dla warsztatów jest książeczka Katarzyny Huzar-Czub Tatulczyk Moniuszko z serii Małe PWM. W repertuarze Festiwalu znajdziemy również przegląd filmów czy spotkania z gwiazdami.


Organizatorami przedsięwzięcia są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Opera Bałtycka w Gdańsku i Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Dal Segno Institute. O wysokiej randze wydarzenia świadczy objęcie go patronatem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Prezydenta Republiki Federalnej Niemiec Franka Waltera-Steinmeiera. Natomiast Komitet Honorowy Festiwalu składa się z dyrektorów wiodących polskich i zagranicznych teatrów operowych i instytucji kultury, jak również innych wybitnych przedstawicieli świata kultury oraz dyplomacji; zaproszenie do komitetu przyjęli m.in. dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy oraz związana z Oficyną kompozytorka, dyrygentka i polityk Joanna Wnuk-Nazarowa.


Szczegółowy repertuar znajduje się na stronie www Baltic Opera Festival.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.