Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas IX edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie
2023-07-10
Spotkania autorskie, koncerty, wydarzenia artystyczne, rozmowy… Szczebrzeszyn to bez wątpienia prawdziwa i jedyna stolica naszego języka ojczystego. Przekonamy się o tym po raz kolejny podczas IX Festiwalu Stolica Języka Polskiego, który odbędzie się w dniach od 30 lipca do 5 sierpnia. W ślad za ubiegłoroczną edycją, nie może zabraknąć tu obecności Polskiego Wydawnictwo Muzycznego, które jest partnerem Festiwalu.
Stolica Języka Polskiego to owoc pasji do języka i słowa, a także do literatury. To również obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników nie tylko języka polskiego, ale i polskiej sztuki. W tym roku pragniemy zwrócić uwagę festiwalowej publiczności na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego, który stanie się bohaterem wydarzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. A ponieważ muzyka to medium będące swego rodzaju językiem, opowiemy o Wieniawskim zarówno za pomocą słowa, jak i dźwięków…
2 sierpnia o godzinie 13.30, na Scenie Głównej Festiwalu, odbędzie się spotkanie autorskie z Mateuszem Borkowskim wokół książki z serii Małe Monografie poświęconej postaci „czarodzieja skrzypiec”. Autor w rozmowie z Ewą Niewiadomską nakreśli sylwetkę Wieniawskiego, nazywanego „ostatnim wirtuozem romantyzmu”, opowiadając o artyście, którego dzisiaj można nazwać celebrytą w najlepszym tego słowa znaczeniu. Choć spuścizna twórcza słynnego skrzypka nie należy do obfitych, jej ranga w światowej literaturze skrzypcowej jest fundamentalna.
Wieczorem tego samego dnia Adam Bałdych wraz z Krzysztofem Dysem odkryją nowe oblicze Wieniawskiego. Na scenie zabrzmią utwory z krążka LEGEND, wydanego w ubiegłym roku nakładem ANAKLASIS. Należy nastroić się na wydarzenie jedyne w swoim rodzaju, bowiem LEGEND to nie tylko współczesna odsłona wirtuozerii – to także nieortodoksyjne podejście do muzyki i wariacja na temat XIX-wiecznego „księcia skrzypków”. Muzycy eksperymentują, poszukując nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominając o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata. Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne bierze udział w Festiwalu już po raz drugi. W ubiegłym roku debiutowało niezwykle ciepło przyjętym spotkaniem autorskim z Magdą Miśką-Jackowską, którego tematem była monografia poświęcona Wojciechowi Kilarowi, a także koncertem, którym Kuba Więcek i Piotr Orzechowski przenieśli publiczność do tajemniczej Transylwanii, prezentując materiał z albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.