Aktualności
Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Agaty Igras
2023-07-24
Niezwykle wszechstronna flecistka, która świetnie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i na wskroś współczesnym. Agata Igras zerknęła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wybrała z niego 6 pozycji wartych jej zdaniem szczególnej uwagi flecistów.
Rozgrywać się, czy też nie – oto jest pytanie! Każdy może przekonać się sam, czy realizacja proponowanego przez legendarnego flecistę programu pracy przyniesie pożądane efekty. Fantastyczny zbiór ćwiczeń na każdy aspekt gry od oddechu po zadęcie, z dokładnymi wskazówkami wykonawczymi to moim zdaniem idealny wstęp do fletowego dnia. Pamiętajmy tylko o jednym: tutaj podstawą sukcesu jest KONSEKWENCJA.
Stefan Kisielewski – Impresja kapryśna na flet solo
To chyba najbardziej znana polska miniatura na flet solo, skomponowana w 1982 roku, dedykowana mojej wspaniałej Pani Profesor Elżbiecie Dastych-Szwarc. To zarazem pierwszy utwór o rozszerzonej tonalności, z którym przyszło mi się zmierzyć na swojej muzycznej drodze, jeszcze w szkole podstawowej. Bogactwo kolorów, rytmów, artykulacji, nastrojów i dynamik pozwala dać upust wyobraźni i naprawdę bezkarnie kaprysić fletowymi dźwiękami.
Paweł Łukaszewski – Moai na flet solo
A skoro jesteśmy przy flecie solo, to z całego serca polecam utwór napisany w 2003 roku, inspirowany podróżą kompozytora na Wyspy Wielkanocne, gdzie zafascynowały go monolityczne posągi. Ciekawe, że właśnie poprzez brzmienie fletu autor opisuje potęgę i moc kamiennych figur. Dla mnie Moai to przepiękna opowieść muzyczna, doskonale wzbogacająca recitale, ale także rozwijająca warsztat wykonawczy i wyobraźnię muzyczną uczniów oraz studentów.
Aleksandra Chmielewska – Mohawk Tale na flet i fortepian
Do dzisiaj pamiętam magię prawykonania tej kompozycji, które odbyło się w 2018 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w obecności samego patrona Centrum. Utwór wykorzystuje wiele współczesnych technik wykonawczych, szczególnie w partii fortepianu, którą fenomenalnie zagrał w pamiętny wieczór Piotr Nowicki. Sama autorka inspirowała się tradycją opowiadania historii i przekazywania ich z pokolenia na pokolenie. Każdy wykonawca przekaże swoją własną opowieść zaklętą w dźwięki i w ciszę…
Piotr Nowicki, Aleksandra Chmielewska i Agata Igras, fot. archiwum prywatne Agaty Igras
Materiał promujący koncert z prawykonaniem II Koncertu na flety i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.