Aktualności
2023-08-21
Z ogromnym smutkiem zawiadamiamy o odejściu Józefa Kańskiego. Krytyk muzyczny, muzykolog, pisarz i pianista zmarł 19 sierpnia w wieku 94 lat. Był autorem wielokrotnie wznawianego „Przewodnika operowego” wydawanego nakładem PWM oraz wieloletnim redaktorem Ruchu Muzycznego.
Urodził się 21 października 1928 roku w Warszawie, lecz wczesne dzieciństwo spędził pod Krzemieńcem na terenie dzisiejszej Ukrauny. W 1936 wrócił do Warszawy. Naukę gry na fortepianie rozpoczął na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Lekcje pobierał również w czasie okupacji.
Studiował filologię klasyczną (1946–48) oraz muzykologię (1948–54) na Uniwersytecie Warszawskim. Był uczniem Zofii Lissy i Józefa Michała Chomińskiego. Uczył się także w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – uczęszczał do klas fortepianu Marceliny Kimontt-Jacynowej (1949–51) i Józefa Śmidowicza (1951–55), a także teorii muzyki i kompozycji Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza (1948–50).
Choć po ukończeniu studiów przez kilka lat prowadził żywą działalność artystyczną, postanowił poświęcić się jednak pisarstwu. Od 1955 roku podejmował współprace z gazetami, m.in. z „Ruchem Muzycznym”, gdzie zadebiutował w listopadzie 1957 roku, a trzy lata później – w roku 1960 – dołączył do kolegium redakcyjnego.
Interesował się głównie pianistyką i operą. Był autorem wielokrotnie wznawianego "Przewodnika operowego", wydanego po raz pierwszy 1963 roku nakładem naszego wydawnictwa oraz książki Mistrzowie sceny operowej (1974). W latach 1953–79 prowadził redakcję muzyki operowej w Polskim Radiu. Współpracował też z angielskim miesięcznikiem „Opera”.
Był również związany z Telewizją Polską i Akademią Muzyczną w Warszawie, gdzie prowadził seminarium z krytyki muzycznej (1976–78) oraz wykłady z historii opery (1979–81, 1983–85).
Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1974) oraz złotym (2018) i srebrnym (2007) medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.