Aktualności
2023-08-21
Z ogromnym smutkiem zawiadamiamy o odejściu Józefa Kańskiego. Krytyk muzyczny, muzykolog, pisarz i pianista zmarł 19 sierpnia w wieku 94 lat. Był autorem wielokrotnie wznawianego „Przewodnika operowego” wydawanego nakładem PWM oraz wieloletnim redaktorem Ruchu Muzycznego.
Urodził się 21 października 1928 roku w Warszawie, lecz wczesne dzieciństwo spędził pod Krzemieńcem na terenie dzisiejszej Ukrauny. W 1936 wrócił do Warszawy. Naukę gry na fortepianie rozpoczął na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Lekcje pobierał również w czasie okupacji.
Studiował filologię klasyczną (1946–48) oraz muzykologię (1948–54) na Uniwersytecie Warszawskim. Był uczniem Zofii Lissy i Józefa Michała Chomińskiego. Uczył się także w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – uczęszczał do klas fortepianu Marceliny Kimontt-Jacynowej (1949–51) i Józefa Śmidowicza (1951–55), a także teorii muzyki i kompozycji Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza (1948–50).
Choć po ukończeniu studiów przez kilka lat prowadził żywą działalność artystyczną, postanowił poświęcić się jednak pisarstwu. Od 1955 roku podejmował współprace z gazetami, m.in. z „Ruchem Muzycznym”, gdzie zadebiutował w listopadzie 1957 roku, a trzy lata później – w roku 1960 – dołączył do kolegium redakcyjnego.
Interesował się głównie pianistyką i operą. Był autorem wielokrotnie wznawianego "Przewodnika operowego", wydanego po raz pierwszy 1963 roku nakładem naszego wydawnictwa oraz książki Mistrzowie sceny operowej (1974). W latach 1953–79 prowadził redakcję muzyki operowej w Polskim Radiu. Współpracował też z angielskim miesięcznikiem „Opera”.
Był również związany z Telewizją Polską i Akademią Muzyczną w Warszawie, gdzie prowadził seminarium z krytyki muzycznej (1976–78) oraz wykłady z historii opery (1979–81, 1983–85).
Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1974) oraz złotym (2018) i srebrnym (2007) medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.