Aktualności
Bilety na AUKSODRONE 2023 już w sprzedaży!
2023-08-31
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 6 do 8 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. 3 września jesienny festiwal zapowie wykonanie Albumu rodzinnego – opery dla dzieci Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Nie tylko dla dzieci
Album rodzinny Jerzego Kornowicza po raz pierwszy zabrzmiał wiosną tego roku podczas kolejnej odsłony katowickiego Festiwalu Prawykonań, spotykając się z entuzjastycznym odbiorem publiczności, która po brzegi wypełniła salę koncertową NOSPR. Wrześniowe wykonanie utworu będzie prologiem tegorocznej edycji festiwalu AUKSODRONE. Razem z bohaterami libretta Michała Rusinka zapraszamy w podróż w przeszłość wyznaczoną kolejnymi kartami rodzinnego albumu ze zdjęciami, która będzie związaną nie tylko z najbliższymi krewnymi. „Lektura albumu skłania bohaterów utworu do odkrywania rodzinnej przeszłości, która jest też historią powszechną”, komentuje Kornowicz. „Dzieci łączą w całość fakty z życia nieznanych krewnych, odkrywają różne ludzkie charaktery i umysłowości. Wielkie dzieje toczą się w tle: są tu polskie traumy, wspomnienia osób pokrzywdzonych przez społeczne katastrofy. Jest perspektywa europejska i polemika z rodzimymi kliszami. Są w końcu wątki wspólne z całym światem ożywionym, z którego się wywodzimy i częścią którego jesteśmy”. Na tyskiej scenie w role dzieci wcielą się znakomici wokaliści: Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid, którym towarzyszyć będzie AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Marka Mosia. Na operę zapraszamy dzieci w wieku od 6 lat. Start 3 września o godz. 12:00.
Wielki jubileusz
Obchodzący w tym roku 85. urodziny Zygmunt Krauze jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich artystów. Skomponował setki utworów, współpracuje ze znakomitymi muzykami i reżyserami, cały czas występuje jako koncertujący pianista i pedagog na uczelniach w USA, Azji i Europie. Podczas tegorocznego AUKSODRONE zapraszamy na koncert monograficzny nie tylko poświęcony tej barwnej postaci, ale też z udziałem wszechstronnego artysty. 7 października w Mediatece Zygmunt Krauze wystąpi solo, zaprezentowane zostaną również jego utwory kameralne i orkiestrowe.
Nowak x Wicha
Wokalno-instrumentalna twórczość Alka Nowaka na AUKSODRONE to wręcz tradycja. Po premierach oper do tekstów Szczepana Twardocha i Radka Raka przyszedł czas na Marcina Wichę, który napisał libretto na podstawie nagrodzonych Nike i Paszportem Polityki Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Tym razem kompozytor skierował się w stronę wodewilu, inspirując się piosenkami i miniaturami fortepianowymi Georga Gerswhwina i Cole’a Portera. Oddał głos trójce solistów, których partie różnią się od siebie charakterem. Prawykonają jeKasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha. Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki zabrzmi premierowo 7 października.
Klasyka w jazzowej odsłownie
Na festiwalu AUKSODRONE nie może także zabraknąć jazzu. Gościem tegorocznej odsłony będzie Marek Pospieszalski, który wraz ze swoim oktetem zagra razem z AUKSO – i to dwukrotnie, bo 6 i 8 października. Punktem wyjścia dla pierwszego koncertu jest wydany w 2022 roku album Polish Composers of the 20th Century, czyli wariacje na temat dzieł wybitnych twórców ubiegłego stulecia, w tym Zygmunta Krauze, Kazimierza Serockiego czy Romana Palestra. Drugi koncert będzie kontynuacją wcześniejszej myśli, jej rozwinięciem, a zarazem nawiązaniem do kolejnej płyty Pospieszalskiego – No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century). Tym razem artysta wziął na warsztat twórczość radykalnych polskich kompozytorek: Elżbiety Sikory, Barbary Buczek, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil czy Agaty Zubel. Oba koncerty będą starciem klasyki z jazzem, noise’em i elektroniką, a przede wszystkim dowodem na to, jak bogatym źródłem inspiracji są kompozytorskie partytury.
Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.