Aktualności
Bilety na AUKSODRONE 2023 już w sprzedaży!
2023-08-31
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 6 do 8 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. 3 września jesienny festiwal zapowie wykonanie Albumu rodzinnego – opery dla dzieci Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Nie tylko dla dzieci
Album rodzinny Jerzego Kornowicza po raz pierwszy zabrzmiał wiosną tego roku podczas kolejnej odsłony katowickiego Festiwalu Prawykonań, spotykając się z entuzjastycznym odbiorem publiczności, która po brzegi wypełniła salę koncertową NOSPR. Wrześniowe wykonanie utworu będzie prologiem tegorocznej edycji festiwalu AUKSODRONE. Razem z bohaterami libretta Michała Rusinka zapraszamy w podróż w przeszłość wyznaczoną kolejnymi kartami rodzinnego albumu ze zdjęciami, która będzie związaną nie tylko z najbliższymi krewnymi. „Lektura albumu skłania bohaterów utworu do odkrywania rodzinnej przeszłości, która jest też historią powszechną”, komentuje Kornowicz. „Dzieci łączą w całość fakty z życia nieznanych krewnych, odkrywają różne ludzkie charaktery i umysłowości. Wielkie dzieje toczą się w tle: są tu polskie traumy, wspomnienia osób pokrzywdzonych przez społeczne katastrofy. Jest perspektywa europejska i polemika z rodzimymi kliszami. Są w końcu wątki wspólne z całym światem ożywionym, z którego się wywodzimy i częścią którego jesteśmy”. Na tyskiej scenie w role dzieci wcielą się znakomici wokaliści: Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid, którym towarzyszyć będzie AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Marka Mosia. Na operę zapraszamy dzieci w wieku od 6 lat. Start 3 września o godz. 12:00.
Wielki jubileusz
Obchodzący w tym roku 85. urodziny Zygmunt Krauze jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich artystów. Skomponował setki utworów, współpracuje ze znakomitymi muzykami i reżyserami, cały czas występuje jako koncertujący pianista i pedagog na uczelniach w USA, Azji i Europie. Podczas tegorocznego AUKSODRONE zapraszamy na koncert monograficzny nie tylko poświęcony tej barwnej postaci, ale też z udziałem wszechstronnego artysty. 7 października w Mediatece Zygmunt Krauze wystąpi solo, zaprezentowane zostaną również jego utwory kameralne i orkiestrowe.
Nowak x Wicha
Wokalno-instrumentalna twórczość Alka Nowaka na AUKSODRONE to wręcz tradycja. Po premierach oper do tekstów Szczepana Twardocha i Radka Raka przyszedł czas na Marcina Wichę, który napisał libretto na podstawie nagrodzonych Nike i Paszportem Polityki Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Tym razem kompozytor skierował się w stronę wodewilu, inspirując się piosenkami i miniaturami fortepianowymi Georga Gerswhwina i Cole’a Portera. Oddał głos trójce solistów, których partie różnią się od siebie charakterem. Prawykonają jeKasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha. Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki zabrzmi premierowo 7 października.
Klasyka w jazzowej odsłownie
Na festiwalu AUKSODRONE nie może także zabraknąć jazzu. Gościem tegorocznej odsłony będzie Marek Pospieszalski, który wraz ze swoim oktetem zagra razem z AUKSO – i to dwukrotnie, bo 6 i 8 października. Punktem wyjścia dla pierwszego koncertu jest wydany w 2022 roku album Polish Composers of the 20th Century, czyli wariacje na temat dzieł wybitnych twórców ubiegłego stulecia, w tym Zygmunta Krauze, Kazimierza Serockiego czy Romana Palestra. Drugi koncert będzie kontynuacją wcześniejszej myśli, jej rozwinięciem, a zarazem nawiązaniem do kolejnej płyty Pospieszalskiego – No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century). Tym razem artysta wziął na warsztat twórczość radykalnych polskich kompozytorek: Elżbiety Sikory, Barbary Buczek, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil czy Agaty Zubel. Oba koncerty będą starciem klasyki z jazzem, noise’em i elektroniką, a przede wszystkim dowodem na to, jak bogatym źródłem inspiracji są kompozytorskie partytury.
Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.