PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: saksofonowe rekomendacje Bartłomieja Dusia

2023-11-08

Światowy Dzień Saksofonu obchodziliśmy 6 listopada. Dla nas to jednak mało i na tym instrumencie skupimy naszą uwagę przez cały miesiąc. Poprosiliśmy Bartłomieja Dusia, saksofonistę, międzynarodowego solistę i kameralistę, o wybór ulubionych kompozycji przeznaczonych na jego instrument. Dostając propozycję opisania moich rekomendacji wydawniczych PWM na saksofon natychmiast w głowie pojawiły mi się dwa nazwiska: Hanna Kulenty i Aleksander Nowak. To dwoje wybitnych kompozytorów, których utwory mam ogromne szczęście wykonywać najczęściej i robię to z ogromną przyjemnością. – wyznał na wstępie.

 

Hanna Kulenty – Aisthetikos na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę

Od Aisthetikos wszystko się zaczęło. Moim marzeniem od wielu lat było prawykonanie dzieła skomponowanego przez Hannę Kulenty na saksofon. Rzeczywistość przerosła moje oczekiwania, ponieważ powstał utwór nie tylko na saksofon, ale na saksofon, fortepian i orkiestrę, który mogę wykonywać jako MagDuś Duo wspólnie z pianistką Magdaleną Duś, prywatnie moją żoną. Utwór powstał dzięki programowi Zamówień Kompozytorskich i uprzejmości Jacka Rogali oraz Filharmonii Świętokrzyskiej, gdzie po raz pierwszy wykonaliśmy go 21.02.2020 roku. Aisthetikos to kompozycja z mocno rozbudowanymi partiami solowymi fortepianu i saksofonu, z elementami muzyki jazzowej, wzbogaconymi o możliwość improwizacji przez solistów. Powiększona orkiestra symfoniczna we fragmentach motorycznych i burzliwych prowadzi rytmiczne dialogi z solistami, natomiast w momentach spokojniejszych tworzy muzyczną mgłę, miękko otulającą partie solowe. Na koniec utworu pozostają już tylko soliści, którzy tworzą wyciszającą, intymną aurę muzyczną. W naszym przeżyciu premiera Aisthetikos była czymś więcej niż zwykłym koncertem, bo wspólnie z żoną zyskaliśmy Przyjaciółkę w osobie Hanny Kulenty, która od tego momentu obdarza nas swoim talentem w formie kolejnych utworów.

Hanna Kulenty – AisthetikosDuo na saksofon sopranowy i fortepian

Podczas premiery Aisthetikos w Kielcach od razu pojawił się pomysł wersji utworu na duet. Materiał muzyczny jest genialny, a wersję na saksofon i fortepian, jako MagDuś Duo możemy często wykonywać na naszych recitalach kameralnych. Premiera wersji na duet odbyła się 12.10.2021 roku, również w Kielcach. Był to swego rodzaju powrót do korzeni. Wersja bez orkiestry oczywiście jest inna, bo mimo że nie jest to już dzieło symfoniczne, to utwór wciąż pozostaje energetyczny i brawurowy, czym robi ogromne wrażenie na publiczności. Od tamtego czasu wykonywaliśmy AisthetikosDuo kilkanaście razy i wciąż odkrywamy jego energię i motywy.

 

fot. Bartłomiej Duś

Hanna Kulenty – AlineaDuo na klarnet (saksofon) i fortepian

AlineaDuo to kolejna kompozycja Hanny Kulenty, „duetowa” wersja pierwotnej Alinea na klarnet (lub saksofon), fortepian i orkiestrę. Wersja z orkiestrą została po raz pierwszy wykonana 30.10.2021 roku przez Romana Widaszka (klarnet), Magdalenę Duś (fortepian) i Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus. Kompozytorka dopisała w partyturze: lub saksofon, więc można przypuszczać, że podczas komponowania myślała również o brzmieniu tego instrumentu. Wspólnie z żoną sięgnęliśmy po utwór w wersji na duet i prawykonaliśmy go 3.11.2023 roku podczas IV Polskiego Kongresu Saksofonowego we Wrocławiu. Dzieło zawiera trzy główne tematy: bardzo szybki, motoryczny i zapisany szesnastkami temat pierwszy, drugi temat liryczny i wolny, a trzeci znów szybki i skoczny, oparty na ósemkach. Tematy przeplatają się nawzajem, często występując jednocześnie. Dla wzbogacenia kolorystyki w końcowym fragmencie dzieła saksofon sopranowy zostaje zamieniony na altowy, który z początku dodaje dramaturgii, a następnie wprowadza ciepłe brzmienie w powolnym jego zakończeniu. Utwór został bardzo gorąco przyjęty przez publiczność i z pewnością będziemy go w przyszłości wykonywać. Oficjalne wydanie AlineaDuo na saksofon i fortepian pojawi się niebawem w katalogu PWM.

Aleksander Nowak – Colus na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową

Colus to jeden z wielu utworów Aleksandra Nowaka przeznaczonych na saksofon. Jako saksofonista mam wielkie szczęście, że tak renomowany kompozytor upodobał sobie mój instrument. Premiera Colusa miała miejsce w sali koncertowej NOSPR, 31.03.2019 roku podczas 8. Festiwalu Prawykonań, z towarzyszeniem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Sam kompozytor tłumaczy tytuł jako „wirowanie” lub „los” – oba te znaczenia mają wpływ na kształt kompozycji. „Wirowanie” jako rodzaj powracania i rozwijania materiału melodycznego, opartego na serii i „los” jako metafora nieuchronnego zmierzania do celu i kulminacji w finale utworu.


Michał Dobrzyński – Mgnienie III na saksofon i kwartet smyczkowy


Wśród wydań PWM na saksofon znajduje się bardzo ciekawa kompozycja Michała Dobrzyńskiego. Mgnienie III – choć oryginalnie skomponowane na klarnet i kwartet smyczkowy – bardzo dobrze sprawdza się na saksofonie sopranowym. Jest to niedługie, ale treściwe dzieło, które może być ciekawą alternatywą koncertową i pedagogiczną, jeśli mamy do dyspozycji kwartet smyczkowy.

Wojciech Chałupka – Empusa na saksofon altowy

To dzieło na saksofon solo niezwykle utalentowanego, młodego, polskiego kompozytora i saksofonisty Wojtka Chałupki. Utwór technicznie do zagrania trudny, poruszający wiele aspektów i problemów wykonawczych na saksofonie, a jednocześnie bardzo efektowny i błyskotliwy. Empusa to bardzo dobra rekomendacja dla studentów saksofonu, którzy mogą wiele się z niej nauczyć, zachowując przy tym radość z wykonywania przyjemnej kompozycji. Jako wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach muszę przyznać, że Empusa często jest wykonywana na zajęciach oraz akademickich koncertach.

Najczęściej czytane:

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek i Krzysztofem Meyerem

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 18:30 w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ.

Muzyczne spotkania w Warszawie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na wspólne świętowanie

Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!

Związek Kompozytorów Polskich partnerem projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności. 

Ostatnie pożegnanie Teresy Chylińskiej

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.

Różne oblicza Chopina. 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H. M. Góreckiego

9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.

Muzyczne spotkania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowane do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025!

 

Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki. 

Kompozytor miesiąca: Alek Nowak i jego #biurkokompozytora

Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.

Wyostrz słuch na współczesną operę i historię, która wydarzyła się naprawdę!

Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.

Jesień obfita w premiery polskiej muzyki najnowszej

Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.