Aktualności
Znamy laureatów drugiej edycji konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina" w Japonii
2023-11-14
Po raz drugi spotkaliśmy się z japońskimi pianistami przy polskiej muzyce. Konkurs pianistyczny "Muzyka z kraju Chopina" w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Wydarzenie to nie tylko działanie edukacyjne, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od lat w tej części świata, ale również okazja do upowszechniania twórczości polskich kompozytorów w kręgu krajów azjatyckich.
Wielki finał
Sukces zeszłorocznej edycji wydarzenia przyczynił się do poszerzenia jego formuły. W tym roku do udziału zostali zaproszeni także amatorzy, bez ograniczeń wiekowych. Przesłuchania konkursowe odbyły się 11 i 12 listopada w tokijskiej IMA Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki. Finałowe występy uczestników oceniało jury w składzie:
• prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Masako Ezaki – absolwentka studiów pianistycznych w Toho Gakuen School of Music oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Senzoku Gakuen College of Music, jest także członkiem Senzoku Gakuen Colleges of Music oraz dyrektorką Japońskiego Towarzystwa Fryderyka Chopina.
• Shoko Kusuhara – ukończyła studia pianistyczne w Toho Gakuen School of Music i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie naucza w Toho Gakuen School of Music.
• Takashi Yamamoto – studiował w Toho Gakuen Music High School i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Laureat m.in. IV nagrody na 15. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Japonii w 2006 roku. Mieszka w Warszawie.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Talent i pasja
W programach poszczególnych występów zabrzmiały wybrane przez uczestników kompozycje, znajdujące się w publikacjach wyselekcjonowanych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jurorzy zgodnie podkreślali, że w porównaniu do pierwszej edycji konkursu poziom uczestników wzrósł. Szczególne uznanie wzbudził udział dorosłych amatorów, którzy z niemniejszą od najmłodszych pasją odkrywają muzykę polską. – przyznaje dr Daniel Cichy, Dyrektor PWM.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Wspólnie przy muzyce polskiej
Podczas uroczystej gali, która odbyła się 13 listopada w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio, laureaci otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowy dyplom od TO-ON Kikaku, a także specjalne statuetki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Po raz pierwszy przyznano także nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w danej kategorii wiekowej, którzy w finale zagrali utwór wybranego polskiego kompozytora, innego niż Fryderyk Chopin. Wśród nagrodzonych wykonań zabrzmiały m.in. utwory Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. W tym roku uczestnicy sięgnęli po utwory z plejady polskich twórców, a najczęściej – poza utworami Fryderyka Chopina – rozbrzmiewała muzyka Paderewskiego, Lutosławskiego, Stachowskiego, Serockiego, Szymanowskiego czy Pachulskiego. Z kolei najmłodsi wybierali urocze drobiazgi Krystyny Gowik, Feliksa Rybickiego, Janiny Garści i Mirosława Gąsieńca. Co ważne wszystkie utwory z repertuaru konkursu zostały opublikowane przez wydawnictwo ZEN-ON, partnera wydawniczego PWM-u w Japonii. Z kolei najlepsze interpretacje utworów innych niż Fryderyka Chopina zostały nagrodzone specjalnymi nagrodami naszej Oficyny. – wskazuje Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Podczas gali wystąpił przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I Rin Asami
II Riku Wathana
III Keisei Yahata
III Rion Ou
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I Mahiro Miyake
II Ayuka Yoshida
III Ria Takahashi
Wyróżnieni w kategorii do 10 lat
I Ichinosuke Kobayashi
II Chifumi Yoshida
III Wakaba Tezuka
Wyróżnieni w kategorii do 12 lat
I Hiroshige Harada
II Hajime Murayama
III Koyuri Tanimura
Wyróżnieni w kategorii do 15 lat
I Mio Iwamoto
II Yu Asai
III Yasuko Fukuda
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)
I Miho Shinohara
II Masashi Yanai
III Fumiko Takamasa
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)
I Akari Anmi
II Yuna Konomi
III Mei Ikeda
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
O polonezie w polskiej tradycji muzycznej
Przedsięwzięcie wzbogacą w najbliższych dniach wykłady przybliżające polską tradycję muzyczną oraz lekcje mistrzowskie. Głównym tematem wykładu prof. Wojciecha Świtały będzie charakterystyka polonezów Fryderyka Chopina i zmiany w podejściu do polonezowych elementów na przestrzeni lat oraz utrwalenie wzorców gatunkowych i twórcze ich przełamywanie. Będzie również mowa o źródłach inspiracji polskiego kompozytora oraz jego odwołaniach do konkretnych utworów z przeszłości. Z kolei dr Daniel Cichy w wykładzie zatytułowanym Polonez: od tańca na dworach, w pałacach i salonach do sal koncertowych na świecie wskaże kilka przykładów polonezów symfonicznych z ostatniego stulecia, udowadniając, że polonez wciąż stanowi cechę tożsamościową polskich twórców i może być punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. Wykłady odbędą się 15 listopada o godz. 19:00 w sali Takagi Clavia Matsue Salon w Tokio. Kilka dni później, 20 listopada laureaci konkursu będą mogli pod okiem prof. Świtały pracować nad wybranymi utworami w ramach lekcji mistrzowskich.
Jak przyznaje Dyrektor PWM, dr Daniel Cichy: Już czekamy na kolejne edycje konkursu, które odbędą się być może nie tylko w Japonii?
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.