Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Pawła Wójtowicza
2023-12-04
Rekomendacje publikacji na skrzypce Pawła Wójtowicza, które Artysta wybrał z ponad czterystu wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, dotyczą tych materiałów nutowych, z którymi łączy go zarówno działalność muzyka, jak i nauczyciela. Skrzypek przypomina o twórczości naszych rodzimych kompozytorów, która jego zdaniem jest kwintesencją narodowego stylu i polskiej tradycji wiolinistycznej.
Eugenia Umińska, Studium gam i pasaży
Absolutny klasyk! Gamy grane przez pokolenia. Przygotowane dla skrzypków, którzy już posiadają pewną wiedzę i przygotowanie techniczne. Pani profesor Eugenia Umińska, znakomity krakowski pedagog, oparła cały materiał gam, sposoby ich ćwiczeń, aplikaturę, przebiegi dwudźwięków na swoim długoletnim doświadczeniu dydaktycznym. Pamiętam, że będąc studentem musiałem zagrać wszystkie z tych gam. Owszem, zaglądam do różnych nowych opracowań, ale jednak każdorazowo wracam do tego wydawnictwa.
Ewa Iwan, Gramy w gamy na skrzypce i fortepian
Ewę Iwan znam od wielu lat nie tylko jako wybitnego pedagoga, nietuzinkowego kompozytora, ale również wspaniałego, pełnego ciepła i życzliwości człowieka. Dzięki tym darom potrafi ona wyczarować dla dzieci muzyczne historyjki, w których problemy techniczne skrywa pod płaszczem kolorowych, wpadających w ucho melodii, tak chętnie granych przez najmłodszych. Z bogatej oferty jej wydawnictw zachęcam do zapoznania się ze zbiorem Gramy w gamy. Jest to świat Ewy Iwan, w którym uczy ona dzieci gam poprzez zabawę, śpiewanie piosenek i granie utworków w poszczególnych tonacjach z akompaniamentem fortepianu. Z pewnością materiał spodoba się najmłodszym i wszystkim pedagogom. Znakomite przygotowanie do wcześniej opisanego Studium gam i pasaży.
fot. Paweł Wójtowicz
Henryk Mikołaj Górecki, Trzy Małe Utworki op. 37
Kompozytor znany z m.in. III Symfonii czy Trzech utworów w dawnym stylu skomponował małe utworki dla dzieci, stawiających swoje pierwsze kroki w grze na skrzypcach. Warto zaznajomić się z tą nowością wydawniczą, w której bardzo prosty materiał nutowy solisty podparty został ciekawie brzmiącym harmonicznie akompaniamentem fortepianu. Piękne, kolorowe ilustracje na pewno spodobają się mały skrzypkom. To utworki, które wprowadzą dzieci w świat muzyki.
Grażyna Bacewicz, Łatwe duety na tematy ludowe
Pamiętam, jak wspólnie z moją żoną Anią wykonywaliśmy te niby łatwe duety w Bratysławie z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Publiczność była zachwycona ich niesamowitą harmonią i melodyjnością. Skoczne Krakowiaki, Marsz Groteskowy, Preludium czy Nokturn to barwne, muzyczne perełki, w których kompozytorka wyśmienicie ujęła polski, ludowy charakter. Dlatego miniaturki te są bardzo interesującym materiałem nie tylko do nauki gry w duecie, ale również mogą służyć dorosłym artystom, dla których będą iście wesołą, muzyczną zabawą.
Ignacy Jan Paderewski, Melodia op. 16
Kiedy kilka lat temu postanowiłem nagrać płytę z aranżacjami utworów na skrzypce i kwartet smyczkowy, pierwszym utworem, o którym pomyślałem była właśnie Melodia. Miniatura pozwala wykonawcom zaprezentować wszystkie barwy swojego instrumentu. Ignacy Jan Paderewski skomponował ten utwór w 1881 na fortepian. Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w swojej ofercie wydawniczej opracowanie na skrzypce i fortepian wybitnego polskiego skrzypka i pedagoga Stanisława Barcewicza. Warto sięgnąć po to opracowanie i wsłuchać się w piękno tego wyjątkowego utworu.
Emil Młynarski, Mazur G-dur op. 7
Ten Mazur od samego powstania zachwyca wszystkich swoją ekspresją i wirtuozerią. Jest to utwór energiczny, który w edycji polskiej znakomitej skrzypaczki Ireny Dubiskiej daje wykonawcom możliwość zaprezentowania szerokiego spektrum swoich umiejętności. Świetnie opracowane smyczkowania i aplikatura są gwarancją wykonania stylowego, iskrzącego się rytmami polskiego tańca narodowego. Emil Młynarski był nie tylko wspaniałym skrzypkiem, kompozytorem, dyrygentem ale również wybitnym pedagogiem (jego uczniem był m.in. Paweł Kochański) co stawia tę miniaturę w pierwszym rzędzie utworów, po które sięgam jako skrzypek i nauczyciel.
Karol Szymanowski, II Koncert skrzypcowy op. 61, Dz. 6
Skrzypek Paweł Kochański jako bliski przyjaciel Karola Szymanowskiego opracował wiele z jego utworów m.in. właśnie II Koncert skrzypcowy. To utwór, który nawiązuje do folkloru podhalańskiego. Napisany jest z wielkim rozmachem i wirtuozerią, co pozwala soliście zaprezentować nie tylko swoje umiejętności techniczne, ale również zauroczyć słuchaczy charakterystyczną dla Szymanowskiego zmysłową, liryczną frazą. Jest to jeden z moich ulubionych koncertów, który wykonałem z towarzyszeniem Orkiestry Opery Krakowskiej w 2007 roku z okazji obchodów Roku Kompozytora m.in. podczas widowiska plenerowego na Gubałówce. Polecam go wszystkim skrzypkom.
Henryk Wieniawski, Scherzo-Tarantelle op. 16
Utwory Henryka Wieniawskiego są zawsze wyzwaniem dla wykonawców. Kompozytor wyraził w nich swój indywidualny, wirtuozowski styl. Scherzo-Tarantella to pokaz umiejętności każdego skrzypka. Pierwszy raz z utworem zetknąłem się jako trzynastolatek. Wykonałem go wówczas w Sali Filharmonii Krakowskiej. Mój nauczyciel, ówczesny koncertmistrz Opery Krakowskiej Leszek Skrobacki uczył mnie tego utworu z opracowania prof. Zdzisława Jankhego. Jako wykonawcy i nauczycielowi nadal towarzyszy mi właśnie to wydawnictwo.
Henryk Wieniawski, Z tańców polskich
W ofercie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajduje się bardzo dużo wydań i opracowań różnych utworów Henryka Wieniawskiego. Są nimi koncerty, kaprysy, etiudy i miniatury. Chciałbym przypomnieć o pięknym zbiorze, który mnie jako skrzypkowi i nauczycielowi towarzyszy odkąd pamiętam, czyli od zawsze, a jest nim zbiór miniatur Z tańców polskich. Obertas, Dudziarz czy Kujawiak to klasyka stylu Wieniawskiego – energia, wirtuozeria, kantylena, śpiewność i polskość. Do Pieśni polskiej, będącej częścią zbioru mam specjalny sentyment, gdyż kojarzy mi się z moim tatą. Kiedy jako uczeń szkoły podstawowej ćwiczyłem żmudnie zapisane tam akordy mój ojciec (nie będący muzykiem) przyszedł i powiedział – Synku, graj to tak, jakbyś chciał opisać strumyk w naszych polskich tatrach. Raz płynie on spokojnie, raz spada kaskadą wodospadów. Pamiętam to do dziś. Jako dorosły muzyk przeglądając „na nowo” zbiór zauroczyłem się rzadziej wykonywaną miniaturą – Sielanka.
Paweł Wójtowicz, Etiudy-Kaprysy
Na koniec zapraszam do poznania moich Etiud-Kaprysów, które już od paru lat dostępne są w księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Niedawno pojawiło się drugie wydanie w nowej szacie graficznej, nawiązującej do tradycyjnych okładek PWM sprzed lat, co przyjąłem ze wzruszeniem. W zbiorze znajduje się 12 kaprysów o różnym stopniu trudności. Zostały przeze mnie tak napisane, aby młodym wykonawcom dostarczały wiele radości z możliwości prezentowania swoich umiejętności technicznych.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.