Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Agaty Szymczewskiej
2023-12-27
W ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy Agatę Szymczewską – zwyciężczynię XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006) oraz laureatkę Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody London Music Masters o wskazanie publikacji przeznaczonych na skrzypce, po które warto sięgnąć. Artystka wskazała m.in. czyj koncert skrzypcowy uważa za jeden z najpiękniejszych, którą publikację warto mieć w swojej domowej biblioteczce oraz z którymi nutami nigdy się nie rozstaje.
Jean Baptiste Accolay, Koncert a-moll na skrzypce i fortepian
To jeden z pierwszych koncertów skrzypcowych, który jako uczennica szkoły muzycznej I st. w Koszalinie miałam szczęście włączyć do swojego młodzieńczego repertuaru. Utwór bardzo melodyjny, ale stawiający już spore wymagania dla młodego wykonawcy. Łączy mnie z nim niewątpliwie bardzo bliska i emocjonalna więź.
Grażyna Bacewicz, Najpiękniejsza Bacewicz na skrzypce i fortepian
Zbiór utworów na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz to jedno z najpiękniejszych wydań nutowych, jakie kiedykolwiek trzymałam w ręku. Przepięknie zredagowany, miły w dotyku i estetycznie satysfakcjonujący dla najbardziej wymagającego oka. Obowiązkowa pozycja w domowej biblioteczce zarówno dla melomanów, jak i wykonawców.

Agata Szymczewska podczas koncertu w ramach 20. Dni Edukacji Muzycznych, fot. Delikatesy Filmowe
Henryk Schradieck, Ćwiczenia palcowe w siedmiu pozycjach na skrzypce
Nuty, z którymi nie rozstaję się od już ponad ćwierć wieku. Elementarz skrzypka, muzyczne połączenie "fitnessu, jogi i pilatesu" dla lewej oraz prawej ręki. Zestaw ćwiczeń, który od lat trzyma moją muzyczną formę. Gorąco polecam wszystkim na każdym poziomie nauki gry na instrumencie.
Eugenia Umińska, Studium gam i pasaży
Spośród wielu dostępnych na rynku zestawów gam i pasaży te są niewątpliwie moimi ulubionymi. Przetestowane w każdych warunkach, uniwersalne, ponadczasowe i przyjemne w codziennych ćwiczeniach. Absolutnie je uwielbiam!
Mieczysław Karłowicz, Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Jeden z najpiękniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze. Jedyny w swoim rodzaju, przepełniony romantyzmem oraz rozmachem artystycznym, wymagający, ale jednocześnie do grania wdzięczny. Arcydzieło literatury skrzypcowej i obowiązkowa pozycja każdego artysty wykonawcy.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com. Agatę Szymczewską możecie również usłyszeć na płycie LEGEND, wydanej w serii REVISIONS przez ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!