Aktualności
Instrument miesiąca: obojowe rekomendacje Arkadiusza Krupy
2024-02-20
Wybór trudny, ale nie niemożliwy. Oto 5 utworów, które Arkadiusz Krupa, pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia oraz wykładowca UMFC szczególnie poleca zarówno adeptom, jak i dojrzałym muzykom, którzy chcieliby uatrakcyjnić swój repertuar.
Z wielu znakomitych utworów na obój wydanych przez PWM, trudno wybrać kilka najciekawszych, gdyż wszystkie w mojej ocenie są bardzo wartościowe. Wybrałem pięć utworów skierowanych do oboistów o różnym stopniu zaawansowania, z którymi na przestrzeni lat mam osobiście wiele miłych doświadczeń, zarówno jako wykonawca, jak i pedagog.
Paweł Łukaszewski, Trinity Concertino na obój i fortepian
Piękny, pełen zadumy, elementów medytacyjnych, pięknej harmonii, motoryki przeplatanej lirycznymi fragmentami utwór skomponowany przez jednego z moich ulubionych współczesnych kompozytorów. Jego kompozycje natchnione są nurtem sakralnym, nadającym niezwykłą głębię. Miałem zaszczyt i okazję nagrać Trinity Concertino z orkiestrą i muszę przyznać, że interpretacyjnie utwór wymaga dojrzałości muzycznej. Polecam go więc studentom i oboistom o większym doświadczeniu. Utwór został wydany przez PWM w wersji na obój i fortepian, co umożliwia poznanie i prezentowanie go bez konieczności angażowania orkiestry.
Witold Lutosławski, Epitafium na obój i fortepian
Sztandarowy utwór w literaturze oboistów na całym świecie. Ważna pozycja również w dorobku samego kompozytora, niestety często nieumiejętnie interpretowana, zwłaszcza przez młodych adeptów sztuki. Dokładność, z jaką kompozytor określił artykulację, dynamikę, tempa poszczególnych fragmentów, jednocześnie pozostawiając fragmenty niemal aleatoryczne, sprawiają trudności wielu oboistom, choć sam utwór nie jest technicznie skomplikowany. Miałem osobiście ogromny zaszczyt wykonać Epitafium wiele lat temu przed samym Mistrzem podczas „Koncertu Roku” w Warszawie, dlatego też z przymrużeniem oka uzurpuję sobie prawo do wyrażania uwag dotyczących interpretacji, która zostawia wykonawcy wiele miejsca na wyrażenie samego siebie, jednak w wyraźnie określonych przez kompozytora ramach.
Grażyna Bacewicz, Sonatina na obój i fortepian
Sonatina była jedną z pozycji na Międzynarodowym Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi i mam wrażenie, iż od tego momentu ten uroczy, przewrotny w swym charakterze utwór z melancholijną wolną częścią jest częściej wykonywany. Jest bardzo ciekawą i dobrze przyjmowaną przez publiczność kompozycją o klasycznej formie. Skala jej technicznych trudności pozwala na wykonywanie jej już w drugim stopniu szkoły muzycznej. Wolną cześć nie jest łatwo zagrać młodym wykonawcom w podanym przez wydawnictwo tempie, ale uważam, iż w szybszym tempie cześć ta nie traci swego uroku, jeśli będzie wykonana w odpowiednim charakterze.
Arkadiusz Krupa z grupą uczestników Zimowej Akademii Muzyki 2024 w Europejskim Centrum Muzyki K. Pendereckiego w Lusławicach, fot. prywatne archiwum A. Krupy
Józef Świder, Andante na obój i fortepian
Jednoczęściowa miniatura o estetyce neoromantycznej z piękną kantyleną, odnaleziona i wydana już po śmierci kompozytora, pochodzi ze wczesnej jego twórczości. Utwór polecam wszystkim oboistom od najmłodszych do dojrzałych artystów, którzy mogą uzupełniać swe recitale tą krótką, ale jakże uroczą kompozycją. Pomimo iż wydany materiał nutowy pozbawiony jest zróżnicowanej artykulacji w partii oboju, to można interpretować go w wokalnej stylistyce, dodając legata, aby uszlachetnić charakter jego pięknych fraz.
Antologia Muzyki Współczesnej na obój solo
To zbiór niezwykle interesujących utworów wybitnych polskich kompozytorów, które stawiają wykonawcom poprzeczkę wysoko zarówno pod względem interpretacyjnym, jak i technicznym, dlatego uważam, iż są przeznaczone dla studentów oraz profesjonalistów. Stanowią świetną pozycję repertuarową do konkursów obojowych czy recitali.
Większość utworów wydanych przez PWM miałem okazję grywać lub nagrywać w tym, oprócz powyżej wymienionych, podwójny koncert Lutosławskiego, Bogusławskiego koncert na obój i orkiestrę, kompozycje Szalonka i wiele innych. Nie wyobrażam sobie, aby polscy oboiści nie znali polskich kompozycji na obój, nie próbowali ich wykonywać. Promocja polskiej kultury to zarówno nasz wspólny zaszczyt, jak i obowiązek, dlatego gorąco namawiam do poznawania oraz poszerzania naszego rodzimego repertuaru, wspaniale wydanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Dr Daniel Cichy, Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, został członkiem Rady Polskiej Izby Książki na kadencję 2024-2028. Gratulujemy!
Silny, współczesny kompozytor, który przypadkiem jest kobietą. Tak o Marcie Ptaszyńskiej, cieszącej się od dekad międzynarodowym uznaniem, napisał pewien krytyk muzyczny. Nie był on wcale daleki od podsumowania jej charyzmatycznej osobowości. Dziś tę kompozytorkę i perkusistkę możemy bliżej poznać za sprawą książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która właśnie trafiła na półki księgarń. Literacki portret dopełni w najbliższych dniach wyczekiwana premiera najnowszego dzieła Ptaszyńskiej.
Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.
Filharmonia Śląska we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki do udziału w Konkursie Recenzenckim.
Jedenaście dni konkursowych zmagań zakończyło się triumfem Koreanki Tae-Yon Kim. Decyzją jury w gronie laureatów znaleźli się także Polacy: Maria Leszczyńska, Antoni Wrona i Gustaw Bafeltowski. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” byli partnerami wydarzenia.
Słynny „Karnawał zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa uchwycony w zabawne wierszyki to najświeższa propozycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla małych melomanów. Do tego specjalnie przygotowana aplikacja mobilna oraz audiobook mistrzowsko czytany przez Piotra Fronczewskiego. Innymi słowy pakiet pełen wrażeń, którego nie można przegapić! Premiera już 23 maja br.
Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!
Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.
MAJ: czwarta odsłona konkursu
Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.