Aktualności
Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Greli-Fedkowicz
2024-03-11
Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.
Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.
Janina Garścia, Utwory kameralne op. 85 na harfę pedałową i celtycką ze skrzypcami lub fletem
Niezwykle rozwijające dla uczniów szkół I stopnia jest wzbogacanie edukacji o kameralistykę. Zbiór miniatur Janiny Garści wprowadza młodych adeptów sztuki harfowej w świat wspólnego muzykowania. Dzięki pięknym melodiom, czytelnej harmonii i trafiającym do wyobraźni tytułom uczniowie chętnie pracują nad utworami krakowskiej kompozytorki, odkrywając radość ze współtworzenia z rówieśnikami muzycznej opowieści.
Agnieszka Grela-Fedkowicz, Obrazki z Krakowa na harfę
To zbiór utworów przeznaczonych dla dzieci, rozpoczynających przygodę z harfą, dzięki któremu obok podstawowych technik wykonawczych uczniowie już od najmłodszych lat mogą poznawać niezwykle bogaty świat barw za sprawą różnych sposobów wydobywania dźwięku, efektów sonorystycznych czy preparowania instrumentu. Przygotowany z wielką pieczołowitością zbiór został wzbogacony o ilustracje, które czynią publikację jeszcze bardziej atrakcyjną dla młodych harfistów.
fot. archiwum Agnieszki Greli-Fedkowicz
Witold Lutosławski, Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)
Jedna z nielicznych perełek z polskiej literatury harfowej, będąca w repertuarze wielu uznanych zagranicznych harfistek i harfistów. Utwory doskonale nadają się zarówno dla uczniów szkół muzycznych, jak i studentów oraz koncertujących solistów. Każdy harfista powinien wzbogacić swoją biblioteczkę o tę publikację.
Witold Lutosławski, Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję
Skomponowany dla Heinza oraz Ursuli Holliger jest koncertem, który coraz częściej gości na światowych estradach i zajmuje znaczące miejsce w kanonie literatury harfowej. Jako że polska literatura harfowa nie obfituje w koncerty na harfę, utwór ten powinien być znany każdemu harfiście i melomanowi w naszym kraju.
fot. Magdalena Hałas
Elżbieta Sikora, South Shore concertino na harfę blue i orkiestrę
Harfa elektroakustyczna była przeze mnie identyfikowana jako instrument, który można usłyszeć w muzyce popularnej czy jazzowej, aż do momentu, gdy w 2008 r. podczas II Międzynarodowego Festiwalu Harfowego w Katowicach miałam przyjemność wysłuchać premiery South Shore Elżbiety Sikory w brawurowym wykonaniu Isabelle Perrin z towarzyszeniem Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Wzbogacenie brzmienia harfy efektami tworzonymi elektronicznie było dla mnie niezwykle świeżym spojrzeniem na mój instrument i inspiracją do muzycznych poszukiwań i podążania tą ścieżką.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.