Aktualności
Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Greli-Fedkowicz
2024-03-11
Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.
Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.
Janina Garścia, Utwory kameralne op. 85 na harfę pedałową i celtycką ze skrzypcami lub fletem
Niezwykle rozwijające dla uczniów szkół I stopnia jest wzbogacanie edukacji o kameralistykę. Zbiór miniatur Janiny Garści wprowadza młodych adeptów sztuki harfowej w świat wspólnego muzykowania. Dzięki pięknym melodiom, czytelnej harmonii i trafiającym do wyobraźni tytułom uczniowie chętnie pracują nad utworami krakowskiej kompozytorki, odkrywając radość ze współtworzenia z rówieśnikami muzycznej opowieści.
Agnieszka Grela-Fedkowicz, Obrazki z Krakowa na harfę
To zbiór utworów przeznaczonych dla dzieci, rozpoczynających przygodę z harfą, dzięki któremu obok podstawowych technik wykonawczych uczniowie już od najmłodszych lat mogą poznawać niezwykle bogaty świat barw za sprawą różnych sposobów wydobywania dźwięku, efektów sonorystycznych czy preparowania instrumentu. Przygotowany z wielką pieczołowitością zbiór został wzbogacony o ilustracje, które czynią publikację jeszcze bardziej atrakcyjną dla młodych harfistów.
fot. archiwum Agnieszki Greli-Fedkowicz
Witold Lutosławski, Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)
Jedna z nielicznych perełek z polskiej literatury harfowej, będąca w repertuarze wielu uznanych zagranicznych harfistek i harfistów. Utwory doskonale nadają się zarówno dla uczniów szkół muzycznych, jak i studentów oraz koncertujących solistów. Każdy harfista powinien wzbogacić swoją biblioteczkę o tę publikację.
Witold Lutosławski, Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję
Skomponowany dla Heinza oraz Ursuli Holliger jest koncertem, który coraz częściej gości na światowych estradach i zajmuje znaczące miejsce w kanonie literatury harfowej. Jako że polska literatura harfowa nie obfituje w koncerty na harfę, utwór ten powinien być znany każdemu harfiście i melomanowi w naszym kraju.
fot. Magdalena Hałas
Elżbieta Sikora, South Shore concertino na harfę blue i orkiestrę
Harfa elektroakustyczna była przeze mnie identyfikowana jako instrument, który można usłyszeć w muzyce popularnej czy jazzowej, aż do momentu, gdy w 2008 r. podczas II Międzynarodowego Festiwalu Harfowego w Katowicach miałam przyjemność wysłuchać premiery South Shore Elżbiety Sikory w brawurowym wykonaniu Isabelle Perrin z towarzyszeniem Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Wzbogacenie brzmienia harfy efektami tworzonymi elektronicznie było dla mnie niezwykle świeżym spojrzeniem na mój instrument i inspiracją do muzycznych poszukiwań i podążania tą ścieżką.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.