Aktualności
Bestseller w polskim wydaniu. Premiera "Estetyki muzyki" Rogera Scrutona
2024-03-13
Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.
Estetyka muzyki w tłumaczeniu Zbigniewa Skowrona to już czwarty tom interdyscyplinarnej serii Biblioteka Res Facta Nova. Obszerne, starannie opracowane dzieło stanowi prawdziwy ewenement na rynku książek humanistycznych. To nie tylko pierwsza publikacja ukazująca charakter i znaczenie muzyki w nurcie filozofii analitycznej; to również jedyne ujęcie tematu tak bogato ilustrowane przykładami muzycznymi.
Roger Scruton bacznym okiem przygląda się fundamentalnym zagadnieniom z zakresu estetyki muzycznej, jednocześnie poddając je krytycznej analizie i nadając im nową perspektywę. Swoje poglądy konfrontuje przy tym z wieloma istniejącymi w środowisku teoriami, przybierając postawę konserwatywną i broniąc wyznawanych przez siebie wartości estetycznych.
Estetyka muzyki to owoc wieloletnich wykładów, które Roger Scruton wygłaszał na Uniwersytecie Bostońskim. Obszerny tom zawiera 15 zebranych i zredagowanych prelekcji, dotyczących takich tematów jak: „dźwięk”, „wyobraźnia i metafora”, „tonalność” czy „analiza”. Zachowanie formy wykładu, w którym Scruton zwraca się bezpośrednio do odbiorców, przybliża nie tylko jego poglądy filozoficzne, ale i umiejętności oratorskie; to także sposób na nawiązanie bliższej relacji między autorem-mistrzem i czytelnikiem-uczniem.
Dlaczego warto przeczytać Estetykę muzyki?
Wydana w 1997 roku książka wciąż zachowuje świeżość i aktualność poruszanych tematów. To błyskotliwa publikacja, pisana z pasją, pełna dających do myślenia pytań i nieszablonowych odpowiedzi. Częste odwołania do architektury, malarstwa, utworów literackich oraz sytuacji życia codziennego nadają książce interdyscyplinarnego charakteru, a także pozwalają na dogłębne zrozumienie przedstawianego problemu.
Premierową książkę Rogera Scrutona można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
O AUTORZE: Roger Scruton (1944–2020) – filozof, kompozytor, pisarz. Wyłączył się z życia akademickiego, by całkowicie poświęcić się pisaniu. Dzięki swym wcześniejszym pracom o estetyce – „Art and Imagination” (1974), „The Aesthetics of Architecture” (1979) i „The Aesthetic Understanding” (1982) – zyskał opinię autorytetu w tej dziedzinie. Pisał także o innych aspektach filozofii, o polityce, literaturze, architekturze i kulturze nowoczesnej. Opublikował kilkadziesiąt książek, wśród nich także powieści (m.in. „Dialogi ksantypiczne”, 1993). Autor dwóch oper: „The Minister” (1994) i „Violet” (2005).
BIBLIOTEKA RES FACTA NOVA to seria interdyscyplinarna, służąca wzbogaceniu polskiej humanistyki o refleksję dotyczącą muzyki. Wydawanym w jej ramach książkom – pracom polskim oraz przekładom wybitnych dzieł zagranicznych – przyświeca idea syntezy różnych dziedzin sztuki i nauki. Przypomina ona o dwóch prawdach: że muzyki nie można oderwać od kształtującej ją kultury, i że nie sposób wyobrazić sobie żywotnej kultury, która mogłaby się obyć bez muzyki i namysłu nad nią. Biblioteka Res Facta Nova nawiązuje do serii wydawniczej ukazującej się w latach 1969-1988 pod nazwą „Biblioteka Res Facta”. Patronat nad nią objęło pismo „Res Facta”, redagowane przez Michała Bristigera i Mieczysława Tomaszewskiego. Periodyk ten po okresowym wygaśnięciu odrodził się w roku 1994 pod nazwą „Res Facta Nova”, a od 2016 roku jego wydawcą ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.