PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Bestseller w polskim wydaniu. Premiera "Estetyki muzyki" Rogera Scrutona

2024-03-13

Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.

 

Estetyka muzyki w tłumaczeniu Zbigniewa Skowrona to już czwarty tom interdyscyplinarnej serii Biblioteka Res Facta Nova. Obszerne, starannie opracowane dzieło stanowi prawdziwy ewenement na rynku książek humanistycznych. To nie tylko pierwsza publikacja ukazująca charakter i znaczenie muzyki w nurcie filozofii analitycznej; to również jedyne ujęcie tematu tak bogato ilustrowane przykładami muzycznymi.


Roger Scruton bacznym okiem przygląda się fundamentalnym zagadnieniom z zakresu estetyki muzycznej, jednocześnie poddając je krytycznej analizie i nadając im nową perspektywę. Swoje poglądy konfrontuje przy tym z wieloma istniejącymi w środowisku teoriami, przybierając postawę konserwatywną i broniąc wyznawanych przez siebie wartości estetycznych.

 


Estetyka muzyki to owoc wieloletnich wykładów, które Roger Scruton wygłaszał na Uniwersytecie Bostońskim. Obszerny tom zawiera 15 zebranych i zredagowanych prelekcji, dotyczących takich tematów jak: „dźwięk”, „wyobraźnia i metafora”, „tonalność” czy „analiza”. Zachowanie formy wykładu, w którym Scruton zwraca się bezpośrednio do odbiorców, przybliża nie tylko jego poglądy filozoficzne, ale i umiejętności oratorskie; to także sposób na nawiązanie bliższej relacji między autorem-mistrzem i czytelnikiem-uczniem.


Dlaczego warto przeczytać Estetykę muzyki?


Wydana w 1997 roku książka wciąż zachowuje świeżość i aktualność poruszanych tematów. To błyskotliwa publikacja, pisana z pasją, pełna dających do myślenia pytań i nieszablonowych odpowiedzi. Częste odwołania do architektury, malarstwa, utworów literackich oraz sytuacji życia codziennego nadają książce interdyscyplinarnego charakteru, a także pozwalają na dogłębne zrozumienie przedstawianego problemu.

 

Premierową książkę Rogera Scrutona można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER

To nie wszystko! W dniach 13-15 marca w sklepie internetowym pwm.sklem.pl z kodem BRFN50 obowiązuje zniżka 50% na całą serię Res Facta Nova.

 



O AUTORZE: Roger Scruton (1944–2020) – filozof, kompozytor, pisarz. Wyłączył się z życia akademickiego, by całkowicie poświęcić się pisaniu. Dzięki swym wcześniejszym pracom o estetyce – „Art and Imagination” (1974), „The Aesthetics of Architecture” (1979) i „The Aesthetic Understanding” (1982) – zyskał opinię autorytetu w tej dziedzinie. Pisał także o innych aspektach filozofii, o polityce, literaturze, architekturze i kulturze nowoczesnej. Opublikował kilkadziesiąt książek, wśród nich także powieści (m.in. „Dialogi ksantypiczne”, 1993). Autor dwóch oper: „The Minister” (1994) i „Violet” (2005).


BIBLIOTEKA RES FACTA NOVA to seria interdyscyplinarna, służąca wzbogaceniu polskiej humanistyki o refleksję dotyczącą muzyki. Wydawanym w jej ramach książkom – pracom polskim oraz przekładom wybitnych dzieł zagranicznych – przyświeca idea syntezy różnych dziedzin sztuki i nauki. Przypomina ona o dwóch prawdach: że muzyki nie można oderwać od kształtującej ją kultury, i że nie sposób wyobrazić sobie żywotnej kultury, która mogłaby się obyć bez muzyki i namysłu nad nią. Biblioteka Res Facta Nova nawiązuje do serii wydawniczej ukazującej się w latach 1969-1988 pod nazwą „Biblioteka Res Facta”. Patronat nad nią objęło pismo „Res Facta”, redagowane przez Michała Bristigera i Mieczysława Tomaszewskiego. Periodyk ten po okresowym wygaśnięciu odrodził się w roku 1994 pod nazwą „Res Facta Nova”, a od 2016 roku jego wydawcą ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.