Aktualności
Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu
2024-03-14
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Tematy konferencji dotyczyć będą organizowania, finansowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów oraz muzyków, a także tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Zgodnie z podtytułem wydarzenia – „Klinika Orkiestr Dętych”, uczestnicy zażyją pigułkę wiedzy o instrumentoznawstwie, poznają zalecenia dla wszystkich dęciaków w zakresie oddechu i zadęcia oraz poczują znaczenie pulsu i koordynacji ruchowej podczas gry na instrumencie. Wiedza zostanie przepisana jednak nie w formie recepty, a warsztatów, seminarium, wykładów i paneli dyskusyjnych. Ponadto odbędą się prezentacje instrumentów i akcesoriów muzycznych, koncerty oraz spotkania sieciujące. Wśród zaproszonych gości będzie można spotkać wykładowców z Polski, Japonii, Tajlandii, czy Kanady.
Wydarzenie podsumuje w niedzielę, 17 marca koncert finałowy z udziałem Orkiestry Dętej „Pruszkowianka” pod dyrekcją Adama Malcherka oraz Radomskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej GRANDIOSO pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego, pomysłodawcy przedsięwzięcia i prezesa Stowarzyszenia Polskie Orkiestry Dęte. W programie zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca oraz Piotra Flisa wydane przez naszą Oficynę w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”.

Seria ta nawiązuje do cyklu zapoczątkowanego w latach 50. W jej skład wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na orkiestry dęte oraz dęte zespoły kameralne. W szerokiej ofercie znajdują się zarówno opracowania muzyki filmowej, klasycznej, jak i rozrywkowej, a także marsze paradne i utwory okazjonalne, które wydawane są w formie przystosowanej do wykonania defiladowego lub przemarszu. Opracowania i aranżacje serii BOD mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych, działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach czy szkołach muzycznych. Materiały można zakupić w wersji drukowanej lub elektronicznej (pdf do pobrania i samodzielnego wydruku).
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Szczegółowy program znajduje się na stronie Ogólnopolskiej Konferencji Orkiestr Dętych.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!