PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

2024-04-08

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

 

 

Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40

Jeden z najsłynniejszych koncertów klawesynowych XX wieku skomponowany dla Elżbiety Chojnackiej, która wykonała go po raz pierwszy w 1980 roku. Nie rozstaję się z tym koncertem od wielu lat, każdorazowo jest jak zastrzyk energii, płynącej z zespolenia partii klawesynu z orkiestrą, pochłaniającego uwagę ostinato melodycznego, wymagającego niesłychanej koncentracji i matematycznej precyzji. Finałowa druga część, często bisowana, pełna jest góralskiej zadziorności i temperamentu. To obowiązkowa pozycja w repertuarze każdego klawesynisty.

 

Zygmunt Krauze, Commencement na klawesyn

Commencement, czyli początek i od początku do końca molto appasionato, marcatissimo, forte fortissimo. Krzyk na klawesynie wyrażony pojedynczą linią melodyczną, a właściwie powtarzanym motywem. Paradoks? Wyzwanie? Warto spróbować.

 

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, fot. Maja Antosiewicz


Zygmunt Krauze, Okruchy pamięci na klawesyn

Utwór poruszający, dedykowany mi przez kompozytora i pierwszy raz wykonany przeze mnie w 2018 w cyklu koncertowym pt. „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”. Jest jak wejście w świat muzycznego teatru, w którym równorzędną rolę odgrywają dźwięk, gest i słowo. Przywoływane w pamięci wspomnienia, emocje, wreszcie niespodziewanie wplecione tango – ulubiony taniec mojej Mistrzyni Elżbiety Chojnackiej. Utwór dla klawesynistów,
którzy nie boją się porzucić klasycznych konwencji wykonawczych i chcą doświadczyć tego,
co w muzyce nowe.

Rafał Augustyn, W bieli i czerni na klawesyn


W bieli i czerni
klawiszy klawesynu jest rodzajem fantazji z elementami improwizacji,
z porzucaniem i przywracaniem kreski taktowej, zmieniającymi się tonacjami i metrum. Oczarowują impresjonistyczne współbrzmienia i odcinki ilustracyjne (wyraźnie imitowany dźwięk dzwonów). Polecam osobom zaawansowanym w grze na klawesynie, obdarzonym wyobraźnią muzyczną, chcącym doskonalić umiejętności współkreakcji dzieła muzycznego.


François Couperin, Album per pianoforte


Album dla badaczy zmian, które dokonały się w wykonawstwie muzyki dawnej w Polsce
na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. Fortepianowe opracowanie Zbigniewa Drzewieckiego z 1977 roku bazuje na koncepcjach interpretacyjnych francuskiego pianisty i klawesynisty Louis Diémer, zaangażowanego w nurt odrodzenia muzyki klawesynowej w XIX wieku oraz Johannesa Brahmsa i muzykologa Friedricha Chrysandera, którzy doprowadzili do pierwszego kompletnego wydania „Pieces de clavecin” F. Couperina w 1888 roku. W zbiorze znajdują się słynne miniatury ilustracyjne, jak Les Sentiments, La Marche des Gris-vêtus, Les Bacchanales, Le Réveille-matin, Les Moissonneurs, Les Baricades Mistérieuses, Le Tic-Toc Choc, ou les Maillotins.



***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.