Aktualności
Gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej
2024-05-15
Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.
Wydarzenie rozpocznie pokaz filmu dokumentalnego „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, ukazujący sylwetkę Joanny Wnuk-Nazarowej, po którym zapraszamy na spotkanie z kompozytorką, które poprowadzą Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej i dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Galę zwieńczy koncert w wykonaniu Filharmonii Śląskiej – Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego program został specjalnie przygotowany przez solenizantkę.
Na początek zabrzmi Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną napisany przez Wnuk-Nazarową na zamówienie Filharmonii Śląskiej i poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, w 90. rocznicę urodzin. To nie tylko wspomnienie patrona katowickiej Filharmonii, ale również swobodne nawiązanie do jego twórczości, a przede wszystkim do jednego z najsłynniejszych koncertów klawesynowych w polskiej literaturze muzycznej – Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, który również usłyszymy tego wieczoru. Koncert skowronkowy pisany był z myślą o użyciu klawesynu nowoczesnego, wylansowanego w XX wieku przez światowej sławy polską wirtuozkę tego instrumentu – Wandę Landowską. Utwór po raz pierwszy wykonała w 2023 roku Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, grając na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya i Frédérica Bala. Również podczas gali urodzinowej w roli solistki wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.
Następnie usłyszymy Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej. To kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II na sopran i wielką orkiestrę symfoniczną z 1974 r. Dzieło powstało w 1983 r. na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, a jego prawykonanie odbyło się w kwietniu 1985 r. Podczas gali usłyszymy utwór w wykonaniu wybitnego oboisty Mariusza Pędziałka.
Program uzupełnia Sinfonietta nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga Joanny Wnuk-Nazarowej podczas jej studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.
Z okazji 75 urodzin kompozytorki wydawnictwo ANAKLASIS przygotowało pierwszą monograficzną płytę damy polskiej kultury muzycznej. Płyta IL TEMPO PASSA przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera odbędzie się 28 maja, a album będzie można zakupić również podczas gali urodzinowej.
IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej
Koncertowi towarzyszy konkurs na najlepiej napisaną recenzję z wydarzenia, skierowany do studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki. Termin przyjmowania zgłoszeń mija 24 maja. Regulamin oraz karta zgłoszeniowa, podobnie jak szczegółowy program gali i bilety na koncert dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.