Aktualności
W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u
2024-06-06
Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.
Czy można muzykę oddzielić od polityki? Życie Stefana Kisielewskiego udowodniło, że sfery te wzajemnie się przenikają – nieuchronnie i bezwzględnie. Bohater najnowszej Małej Monografii zapisał się na kartach historii powojennej Polski nie tylko jako kompozytor, ale także publicysta, opozycjonista i krytyk areny politycznej. Znany ze swojego ciętego języka i bezkompromisowych poglądów, w starciu z cenzurą pisał pod wieloma pseudonimami, a zamierzony sens ukrywał głęboko pod powierzchnią.
Felietony Kisiela, konstruowane w taki właśnie sposób, stały się ulubioną lekturą tysięcy czytelników – wielu z nich deklarowało, że cotygodniowy kontakt z pismem rozpoczynają właśnie od ostatniej strony. Pracownikom nadzoru ideologicznego udawało się niekiedy wykreślić to i owo przed drukiem, ale na ogół, wobec pomysłowości Kisiela w ukrywaniu meritum sprawy – byli bezradni.
Fragment książki
Stańczyk PRL-u muzycznym okiem
O Kisielewskim powstało wiele książek. Większość koncentruje się na jego aktywności polityczno-publicystycznej, powszechnej świadomości ucieka jednak strona artystyczna. Jakie utwory komponował jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Ruchu Muzycznego? Co cenił w muzyce? Dlaczego jego utwory ustawicznie krytykowali ówcześni? Monografia Gąsiorowskiej przywraca wagę działalności muzycznej, którą prowadził nie tylko jako kompozytor, ale też recenzent i autor publikacji.
Książka Małgorzaty Gąsiorowskiej, pełna anegdot, listów i opinii, pozwala czytelnikowi zajrzeć w głąb życia naznaczonego wyjątkowym sprzężeniem komizmu i tragizmu. To opowieść o fascynującej osobowości, bez której polska scena muzyczna XX wieku nie wyglądałaby tak samo.
O autorce:
Małgorzata Gąsiorowska – teoretyk muzyki i krytyk. Po studiach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) rozpoczęła pracę w Polskim Radiu, z którym (a konkretnie z Programem II PR) współpracuje do dziś. Na zaproszenie profesora Mieczysława Tomaszewskiego podjęła współpracę z Zespołem ds. Analizy i Interpretacji Muzyki działającym w Akademii Muzycznej w Krakowie, biorąc udział w licznych sympozjach i konferencjach. Na zaproszenie Krzysztofa Droby wzięła udział w kilku konferencjach polsko-litewskich w Łodzi i Wilnie. Aktywnie działa w Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką Dorocznej Nagrody ZKP (2008 r.). W serii „Kompozytorzy polscy XX wieku” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opublikowała monografię Bacewicz (1999) oraz Kisielewski (2011). Jest autorką artykułów publikowanych w różnych pismach, m.in. w „Ruchu Muzycznym” oraz komentarzy koncertowych i płytowych.
Premierową książkę Małgorzaty Gąsiorowskiej można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.