PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u

2024-06-06

Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL. 

Czy można muzykę oddzielić od polityki? Życie Stefana Kisielewskiego udowodniło, że sfery te wzajemnie się przenikają – nieuchronnie i bezwzględnie. Bohater najnowszej Małej Monografii zapisał się na kartach historii powojennej Polski nie tylko jako kompozytor, ale także publicysta, opozycjonista i krytyk areny politycznej. Znany ze swojego ciętego języka i bezkompromisowych poglądów, w starciu z cenzurą pisał pod wieloma pseudonimami, a zamierzony sens ukrywał głęboko pod powierzchnią.


Felietony Kisiela, konstruowane w taki właśnie sposób, stały się ulubioną lekturą tysięcy czytelników – wielu z nich deklarowało, że cotygodniowy kontakt z pismem rozpoczynają właśnie od ostatniej strony. Pracownikom nadzoru ideologicznego udawało się niekiedy wykreślić to i owo przed drukiem, ale na ogół, wobec pomysłowości Kisiela w ukrywaniu meritum sprawy – byli bezradni.

Fragment książki

 




Stańczyk PRL-u muzycznym okiem

O Kisielewskim powstało wiele książek. Większość koncentruje się na jego aktywności polityczno-publicystycznej, powszechnej świadomości ucieka jednak strona artystyczna. Jakie utwory komponował jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Ruchu Muzycznego? Co cenił w muzyce? Dlaczego jego utwory ustawicznie krytykowali ówcześni? Monografia Gąsiorowskiej przywraca wagę działalności muzycznej, którą prowadził nie tylko jako kompozytor, ale też recenzent i autor publikacji.

Książka Małgorzaty Gąsiorowskiej, pełna anegdot, listów i opinii, pozwala czytelnikowi zajrzeć w głąb życia naznaczonego wyjątkowym sprzężeniem komizmu i tragizmu. To opowieść o fascynującej osobowości, bez której polska scena muzyczna XX wieku nie wyglądałaby tak samo.

O autorce:
Małgorzata Gąsiorowska – teoretyk muzyki i krytyk. Po studiach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) rozpoczęła pracę w Polskim Radiu, z którym (a konkretnie z Programem II PR) współpracuje do dziś. Na zaproszenie profesora Mieczysława Tomaszewskiego podjęła współpracę z Zespołem ds. Analizy i Interpretacji Muzyki działającym w Akademii Muzycznej w Krakowie, biorąc udział w licznych sympozjach i konferencjach. Na zaproszenie Krzysztofa Droby wzięła udział w kilku konferencjach polsko-litewskich w Łodzi i Wilnie. Aktywnie działa w Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką Dorocznej Nagrody ZKP (2008 r.). W serii „Kompozytorzy polscy XX wieku” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opublikowała monografię Bacewicz (1999) oraz Kisielewski (2011). Jest autorką artykułów publikowanych w różnych pismach, m.in. w „Ruchu Muzycznym” oraz komentarzy koncertowych i płytowych.

 




Premierową książkę Małgorzaty Gąsiorowskiej można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.

 

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.