Aktualności
W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u
2024-06-06
Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.
Czy można muzykę oddzielić od polityki? Życie Stefana Kisielewskiego udowodniło, że sfery te wzajemnie się przenikają – nieuchronnie i bezwzględnie. Bohater najnowszej Małej Monografii zapisał się na kartach historii powojennej Polski nie tylko jako kompozytor, ale także publicysta, opozycjonista i krytyk areny politycznej. Znany ze swojego ciętego języka i bezkompromisowych poglądów, w starciu z cenzurą pisał pod wieloma pseudonimami, a zamierzony sens ukrywał głęboko pod powierzchnią.
Felietony Kisiela, konstruowane w taki właśnie sposób, stały się ulubioną lekturą tysięcy czytelników – wielu z nich deklarowało, że cotygodniowy kontakt z pismem rozpoczynają właśnie od ostatniej strony. Pracownikom nadzoru ideologicznego udawało się niekiedy wykreślić to i owo przed drukiem, ale na ogół, wobec pomysłowości Kisiela w ukrywaniu meritum sprawy – byli bezradni.
Fragment książki

Stańczyk PRL-u muzycznym okiem
O Kisielewskim powstało wiele książek. Większość koncentruje się na jego aktywności polityczno-publicystycznej, powszechnej świadomości ucieka jednak strona artystyczna. Jakie utwory komponował jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Ruchu Muzycznego? Co cenił w muzyce? Dlaczego jego utwory ustawicznie krytykowali ówcześni? Monografia Gąsiorowskiej przywraca wagę działalności muzycznej, którą prowadził nie tylko jako kompozytor, ale też recenzent i autor publikacji.
Książka Małgorzaty Gąsiorowskiej, pełna anegdot, listów i opinii, pozwala czytelnikowi zajrzeć w głąb życia naznaczonego wyjątkowym sprzężeniem komizmu i tragizmu. To opowieść o fascynującej osobowości, bez której polska scena muzyczna XX wieku nie wyglądałaby tak samo.
O autorce:
Małgorzata Gąsiorowska – teoretyk muzyki i krytyk. Po studiach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) rozpoczęła pracę w Polskim Radiu, z którym (a konkretnie z Programem II PR) współpracuje do dziś. Na zaproszenie profesora Mieczysława Tomaszewskiego podjęła współpracę z Zespołem ds. Analizy i Interpretacji Muzyki działającym w Akademii Muzycznej w Krakowie, biorąc udział w licznych sympozjach i konferencjach. Na zaproszenie Krzysztofa Droby wzięła udział w kilku konferencjach polsko-litewskich w Łodzi i Wilnie. Aktywnie działa w Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką Dorocznej Nagrody ZKP (2008 r.). W serii „Kompozytorzy polscy XX wieku” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opublikowała monografię Bacewicz (1999) oraz Kisielewski (2011). Jest autorką artykułów publikowanych w różnych pismach, m.in. w „Ruchu Muzycznym” oraz komentarzy koncertowych i płytowych.

Premierową książkę Małgorzaty Gąsiorowskiej można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!