Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!
2024-06-10
Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Tegoroczny kongres odbędzie się 22 listopada 2024 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. W programie uwzględnione zostały warsztaty w sześciu głównych blokach tematycznych. Trzy panele dotyczyć będą gry na najpopularniejszych instrumentach: skrzypcach, fortepianie i wiolonczeli. Pojawią się również panele z zakresu gry na harfie, akordeonie oraz klarnecie.
Do poprowadzenia lekcji mistrzowskich zaproszono czołowych specjalistów – pedagogów
i artystów polskiej sceny muzycznej. Wśród ekspertów znaleźli się między innymi: Agata Szymczewska, Marta Mołodyńska-Wheeler, Michał Nagy, Radosław Bukała, Katarzyna Marczak oraz Michał Mazgaj.

DEM to nie tylko warsztaty instrumentalne. W ramach zajęć przeznaczonych dla wszystkich uczestników konferencji planowane są również wartościowe wykłady poruszające problematykę psychologii, pracy głosem oraz fizjologii muzyki. Z tej okazji zaproszono do współpracy:
• Joannę Łukasik, która jest pedagogiem, socjoterapeutą, tutorem, zawodową śpiewaczką-artystką pracującą w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie na stanowisku profesora;
• Marcina Wawruka, profesora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dyrygenta, chórmistrza i aranżera;
• Michała Preinla, fizjoterapeutę, terapeutę manualnego, muzyka, założyciela FizjoMuz – pierwszego w Polsce gabinetu fizjoterapii specjalizującego się w profilaktyce przeciążeń zawodowych, terapii urazów i dysfunkcji narządu ruchu muzyków.
Podstawę wszystkich przygotowanych prelekcji stanowić będą starannie wyselekcjonowane materiały pedagogiczne, uwzględniające nowości wydawnicze z katalogu PWM. Przez cały Dzień Edukacji Muzycznej dostępne będzie stoisko handlowe, które umożliwi uczestnikom kongresu nabycie prezentowanych w trakcie warsztatów publikacji. Pozwala to na poszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych wykorzystywanych przez nauczycieli w procesie nauczania.
Dzień Edukacji Muzycznej od lat przyciąga setki zaangażowanych w swoją pracę pedagogów. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oferując wachlarz specjalistycznych zajęć, stwarza możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz tworzy przestrzeń sprzyjającą nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Program DEM 2024 dostępny jest tutaj: www.dem.com.pl
Zapisy na wydarzenie będą otwarte od: 2.09.2024!
Zachęcamy także do dołączenia do wydarzenia na facebooku PWM: 21. Dzień Edukacji Muzycznej | Facebook
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie
Partnerzy: CEA, POLMIC, Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!