Aktualności
Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą
2024-07-16
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
W konkursie nadesłane zostało ponad 30 anonimowych zgłoszeń. Wyłoniona laureatka, Magdalena Majewska, zachwyciła jury próbką swojego pióra, a werdykt był jednogłośny. Znakiem rozpoznawczym autorki jest lekki i obrazowy język, plastyczne opisy, a także umiejętność budowania literackiego portretu – w osobisty, wręcz intymny sposób. Po przeczytaniu książki pozostaje nieodparte wrażenie, jakby znało się kompozytora osobiście. A co o nim wiemy?
Innowator, prekursor, wizjoner – człowiek jedyny w swoim rodzaju
Ignacy Jan Paderewski to postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz niepodległościowy. Jako dziecko marzył, żeby stać się „kimś” i uratować ojczyznę. To marzenie spełnił. Dzięki zdolnościom i tytanicznej pracy został pianistą uwielbianym na wszystkich kontynentach, najlepiej zarabiającym w historii idolem, gwiazdą, celebrytą. Swoją mocną pozycję wykorzystał w osobistej walce o polską niepodległość.
Paderewski to książka, od której trudno się oderwać. Narracja prowadzona jest jak w dobrym kryminale – autorka po kolei odkrywa kolejne oblicza Paderewskiego, koncentrując się na rozmaitych aspektach jego działalności: artystycznej i politycznej. Choć książka wydana została w kieszonkowym rozmiarze, Majewska zgrabnie wypełniła ją mnóstwem detali z życia kompozytora. Zasięgnęła przy tym opinii specjalistów, badaczy, muzyków, dyrygentów, dzięki czemu opowieść uzupełniona została o różne perspektywy.
Ignacy Jan Paderewski, który wyłonił się z publikacji to człowiek bliski czytelnikowi. Oprócz muzycznej i politycznej strony, objawił się jako miłośnik przyrody (a w szczególności drzew), pasjonat, nieszczędzący pieniędzy ekscentryk, który podróżował prywatnym wagonem wyposażonym w fortepian. A przy tym był obdarzonym ogromnym poczuciem humoru i niezwykle aktywnym człowiekiem, który w pełni poświęcał się temu, co robił.
Najnowsza Mała Monografia to opowieść pełna świeżości. To przestrzeń do bliższego poznania bohatera. To także fantastyczna lektura na wakacyjne (i nie tylko) podróże. Paderewski porywał tłumy – swoją grą i talentem oratorskim. Niech teraz porwie czytelników swoją historią.
Letnie spotkania z Paderewskim
Paderewski stanie się również bohaterem aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas jubileuszowej 10 edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Na Scenie Głównej 6 sierpnia br. publiczność spotka się z kompozytorem dwukrotnie. O godzinie 13.00 odbędzie się spotkanie autorskie z Magdaleną Majewską – autorką książki oraz Danielem Cichym, dyrektorem – redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W rozmowie z Nulą Stankiewicz opowiedzą o kompozytorze i uchylą rąbka tajemnicy na temat organizowania i wygrywania konkursów pisarskich.
Tego samego dnia, wieczorem o godzinie 21.00, reinterpretacje kompozycji Paderewskiego wybrzmią w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. Podczas koncertu usłyszymy utwory z płyty IMPRESSIONS ON PADEREWSKI, która jest częścią serii REVISIONS wytwórni płytowej ANAKLASIS, działającej pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
To jednak nie wszystko! W piątek 19 lipca na kanale YouTube PWM i wybranych platformach streamingowych pojawi się premierowy odcinek podcastu DNA Muzyki Polskiej w całości poświęcony Małej Monografii i jej bohaterowi. W ciepłej rozmowie z Moniką Zając, Magdalena Majewska opowie skąd wzięła się u niej fascynacja Paderewskim, co w nim polubiła i o tym co trzeba zmienić w kontekście powszechnej świadomości na jego temat.
O autorce:
Magdalena Majewska – tłumaczka i dziennikarka. Od 2011 pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP, w ramach projektów polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej promuje za granicą polską kulturę, język, naukę i sport. Jest współautorką pierwszej edycji (2021) i autorką drugiej edycji (2024) projektu „Outstanding Polish Women”, ukazującego wybitne osiągnięcia polskich kobiet. Wcześniej przez kilka lat publikowała w tygodniku „Newsweek Polska” artykuły popularnonaukowe o zwierzętach, roślinach, zdrowiu, a także odkryciach archeologicznych. Hobbystycznie graficzka komputerowa, autorka m.in. plakatów (jej praca zajęła trzecie miejsce w konkursie na plakat z okazji 65-lecia Totalizatora Sportowego) oraz logotypów okolicznościowych (np. Rok Mikołaja Kopernika 2023). Odpoczywa aktywnie, z rodziną, na łyżwach, nartach, pod żaglami, na górskich szlakach i podróżując śladami wybitnych Polaków, najchętniej Ignacego Jana Paderewskiego.
Premierową książkę można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.