Aktualności
Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą
2024-07-16
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
W konkursie nadesłane zostało ponad 30 anonimowych zgłoszeń. Wyłoniona laureatka, Magdalena Majewska, zachwyciła jury próbką swojego pióra, a werdykt był jednogłośny. Znakiem rozpoznawczym autorki jest lekki i obrazowy język, plastyczne opisy, a także umiejętność budowania literackiego portretu – w osobisty, wręcz intymny sposób. Po przeczytaniu książki pozostaje nieodparte wrażenie, jakby znało się kompozytora osobiście. A co o nim wiemy?
Innowator, prekursor, wizjoner – człowiek jedyny w swoim rodzaju
Ignacy Jan Paderewski to postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz niepodległościowy. Jako dziecko marzył, żeby stać się „kimś” i uratować ojczyznę. To marzenie spełnił. Dzięki zdolnościom i tytanicznej pracy został pianistą uwielbianym na wszystkich kontynentach, najlepiej zarabiającym w historii idolem, gwiazdą, celebrytą. Swoją mocną pozycję wykorzystał w osobistej walce o polską niepodległość.
Paderewski to książka, od której trudno się oderwać. Narracja prowadzona jest jak w dobrym kryminale – autorka po kolei odkrywa kolejne oblicza Paderewskiego, koncentrując się na rozmaitych aspektach jego działalności: artystycznej i politycznej. Choć książka wydana została w kieszonkowym rozmiarze, Majewska zgrabnie wypełniła ją mnóstwem detali z życia kompozytora. Zasięgnęła przy tym opinii specjalistów, badaczy, muzyków, dyrygentów, dzięki czemu opowieść uzupełniona została o różne perspektywy.
Ignacy Jan Paderewski, który wyłonił się z publikacji to człowiek bliski czytelnikowi. Oprócz muzycznej i politycznej strony, objawił się jako miłośnik przyrody (a w szczególności drzew), pasjonat, nieszczędzący pieniędzy ekscentryk, który podróżował prywatnym wagonem wyposażonym w fortepian. A przy tym był obdarzonym ogromnym poczuciem humoru i niezwykle aktywnym człowiekiem, który w pełni poświęcał się temu, co robił.
Najnowsza Mała Monografia to opowieść pełna świeżości. To przestrzeń do bliższego poznania bohatera. To także fantastyczna lektura na wakacyjne (i nie tylko) podróże. Paderewski porywał tłumy – swoją grą i talentem oratorskim. Niech teraz porwie czytelników swoją historią.
Letnie spotkania z Paderewskim
Paderewski stanie się również bohaterem aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas jubileuszowej 10 edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Na Scenie Głównej 6 sierpnia br. publiczność spotka się z kompozytorem dwukrotnie. O godzinie 13.00 odbędzie się spotkanie autorskie z Magdaleną Majewską – autorką książki oraz Danielem Cichym, dyrektorem – redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W rozmowie z Nulą Stankiewicz opowiedzą o kompozytorze i uchylą rąbka tajemnicy na temat organizowania i wygrywania konkursów pisarskich.
Tego samego dnia, wieczorem o godzinie 21.00, reinterpretacje kompozycji Paderewskiego wybrzmią w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. Podczas koncertu usłyszymy utwory z płyty IMPRESSIONS ON PADEREWSKI, która jest częścią serii REVISIONS wytwórni płytowej ANAKLASIS, działającej pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
To jednak nie wszystko! W piątek 19 lipca na kanale YouTube PWM i wybranych platformach streamingowych pojawi się premierowy odcinek podcastu DNA Muzyki Polskiej w całości poświęcony Małej Monografii i jej bohaterowi. W ciepłej rozmowie z Moniką Zając, Magdalena Majewska opowie skąd wzięła się u niej fascynacja Paderewskim, co w nim polubiła i o tym co trzeba zmienić w kontekście powszechnej świadomości na jego temat.
O autorce:
Magdalena Majewska – tłumaczka i dziennikarka. Od 2011 pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP, w ramach projektów polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej promuje za granicą polską kulturę, język, naukę i sport. Jest współautorką pierwszej edycji (2021) i autorką drugiej edycji (2024) projektu „Outstanding Polish Women”, ukazującego wybitne osiągnięcia polskich kobiet. Wcześniej przez kilka lat publikowała w tygodniku „Newsweek Polska” artykuły popularnonaukowe o zwierzętach, roślinach, zdrowiu, a także odkryciach archeologicznych. Hobbystycznie graficzka komputerowa, autorka m.in. plakatów (jej praca zajęła trzecie miejsce w konkursie na plakat z okazji 65-lecia Totalizatora Sportowego) oraz logotypów okolicznościowych (np. Rok Mikołaja Kopernika 2023). Odpoczywa aktywnie, z rodziną, na łyżwach, nartach, pod żaglami, na górskich szlakach i podróżując śladami wybitnych Polaków, najchętniej Ignacego Jana Paderewskiego.
Premierową książkę można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.