Aktualności
Sierpniowe premiery utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2024-08-01
Najnowsze kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego zwrócą naszą uwagę w stronę refleksji o historii, umacniania pamięci oraz kultywowania tradycji. Prawykonania odbędą się w Lusławicach i Białymstoku.
Kwadryptyk powstańczy - osobisty hołd Joanny Wnuk-Nazarowej
Cykl pieśni na 6-głosowy chór mieszany, zatytułowany Kwadryptyk powstańczy kompozytorka napisała późną wiosną tego roku na zamówienie Chóru Polskiego Radia – Lusławice. W kolejnych częściach dzieła Joanna Wnuk-Nazarowa wykorzystała utwory poetów związanych z tragicznym losem stolicy Polski i jej mieszkańców w czasie okupacji hitlerowskiej: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Eugeniusza Kolanki, Janiny Wójcickiej-Banachowej, Artura Międzyrzeckiego i Antoniego Słonimskiego. Wybrane teksty dają obraz zniszczeń miasta podczas inwazji we wrześniu 1939 roku, nadziei na rychłe odrodzenie się potęgi i dumy Warszawy, ukazują nastroje ludności gnębionej przez okupanta poprzez łapanki, kaźnie i egzekucje, przygotowania do wybuchu powstania, wreszcie samą walkę. Prolog to dedykacja, połączona w Epilogu z hołdem złożonym zarówno walecznym, jak i cichym Bohaterom. Kwadryptyk powstańczy jest też osobistym akcentem artystki, której ojciec był żołnierzem Armii Krajowej, a w roku 1944 roku walczył w powstaniu warszawskim.
Koncert Chóru Polskiego Radia – Lusławice wpisuje się w ogólnopolskie obchody 80. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego, która przypada 1 sierpnia. W wybranych kompozycjach składających się na repertuar wydarzenia artyści oddają hołd Bohaterom walczącym w imię wolności, prawdy i Ojczyzny. Serdecznie zapraszamy, aby wsłuchać się w poruszające słowa i melodie, a tym samym uczcić pamięć o naszych przodkach oddających życie za Polskę. – zachęcają organizatorzy.
Prawykonanie odbędzie się 3 sierpnia, o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – bogatej historycznie wsi, ukochanej przez Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga oraz mentora Joanny Wnuk-Nazarowej. Chórem Polskiego Radia – Lusławice zadyryguje Maria Piotrowska-Bogalecka. W programie wydarzenia zabrzmią także utwory z repertuaru nawiązującego do tematyki powstania warszawskiego Zygmunta Koniecznego, Józefa Świdra i Romana Padlewskiego – kompozytora, biorącego udział w walkach. Padlewski zmarł 16 sierpnia 1944 roku, w wieku zaledwie 29 lat, w wyniku obrażeń poniesionych podczas powstania. Stabat Mater na chór mieszany a cappella, które zostanie wykonane w Lusławicach, to najbardziej dojrzałe jego dzieło. Kompozytor zawarł w nim bezmiar emocji związanych z walką o wyzwolenie. Koncert odbędzie się w ramach 12. edycji Festiwalu Muzyki Emanacje i zostanie powtórzony 4 sierpnia o godz. 17:00 w Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa Nila w Krakowie.
Muzyczne wizytówki #22 | Roman Padlewski
Wielki finał Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”
Prapremiera najnowszej opery Pawła Łukaszewskiego, zatytułowanej JOASZ – KRÓL JUDZKI, w wersji koncertowej w dwóch aktach, odbędzie się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”. To właśnie włoski poeta i librecista, a także nawiązanie do tradycji operowej z XVIII wieku stało się głównym impulsem do skomponowania przez Pawła Łukaszewskiego opery o biblijnej postaci ze Starego Testamentu. Libretta oper Metastasia, tłumaczone przez Bazylego Popiela, znalazły się w Supraskim Wydawnictwie Ojców Bazylianów.
Inspiracją budowania programu Festiwalu wokół życia i twórczości słynnego librecisty Metastasia, stały się tłumaczenia librett artysty na język polski. Były one drukowane w supraskim wydawnictwie ojców bazylianów w XVIII wieku. Metastasio był wówczas jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie operowym. Reżyser Michał Znaniecki pod wpływem entuzjazmu związanego z tym muzykologicznym i historycznym odkryciem, zbudował bogaty program Festiwalu z perspektywą kolejnych edycji, które będą rozwijały temat librett tłumaczonych na język polski i drukowanych w Supraślu. Tegoroczna edycja Festiwalu tematycznie odnosić się będzie do postaci ze Starego Testamentu – Joasza, Króla Judy. – tłumaczą ideę Festiwalu jego organizatorzy.
Kompozytor, operując bogatym aparatem orkiestrowym i wokalnym (6 solistów, orkiestra i chór mieszany), wykorzystał szerokie możliwości w zakresie harmonii, kolorystyki i faktury oraz eksponowania poszczególnych głosów, nadając dziełu bogatą dramaturgię emocjonalną i muzyczną. Libretto do „Joasza” w języku polskim powstało w 1782 roku. Dzieło po raz pierwszy wykonają: Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Massimo Mazzeo oraz soliści: Anna Wolfinger, Paulina Boreczko, Joanna Motulewicz, Paweł Cichoński, Tomasz Rak oraz Krzysztof Szyfman. Prapremiera opery, wieńcząca festiwal, odbędzie się na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej 18 sierpnia 2024 roku, a poprzedzi ją spotkanie z kompozytorem, które rozpocznie się o godz. 16:30 (Scena Kameralna Orkiestry i Filharmonii Podlaskiej). Szczegółowe informacje i bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.