Aktualności
Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!
2024-09-18
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Droga od odnalezionego w archiwum rękopisu czy kompozytorskiego zamysłu do gotowego wydania na pulpicie muzyka jest skomplikowana. W proces ten zaangażowane są dziesiątki osób; wśród nich nieocenioną rolę pełnią redaktorzy nutowi. To oni czuwają nad tym, by zapis utworu odzwierciedlał intencje twórcy, a jednocześnie był klarowny dla wykonawców i badaczy. Tajniki tego zawodu poznają uczestnicy Kursu Edytorstwa Muzycznego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
KEM to bezpłatne dwusemestralne szkolenie adresowane do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym, a zwłaszcza komputerowym składem nut. Zajęcia ruszają 12 października 2024 i będą odbywać się w co drugi weekend (ze zmianami w okresach świątecznych). Na kurs składają się zajęcia online na platformie Zoom oraz 3 zjazdy – zamiennie w Krakowie i w Warszawie.
Program kursu obejmuje zajęcia praktyczne z programu do edycji nut Sibelius (w grupach podstawowej i zaawansowanej), a także wykłady i seminaria poświęcone różnym zagadnieniom związanym z edytorstwem muzycznym oraz pracą redaktora nutowego, w tym: redakcja i korekta (nutowa i tekstowa), proces wydawniczy, typografia, prawo autorskie czy wprowadzenie do opracowań źródłowo-krytycznych. Zajęcia prowadzą redaktorzy PWM oraz zaproszeni do współpracy uznani badacze i specjaliści.
Tradycją jest, że chętni uczestnicy przygotowują do wydania nową publikację PWM, kontynuując prace nad tytułem jako redaktorzy, korektorzy i kopiści już po zakończeniu nauki. Również w tej edycji kursanci przygotują składy komputerowe do wybranych publikacji oficyny. Absolwenci, którzy ukończą kurs z pozytywnym wynikiem, otrzymają certyfikat, a wyróżniający się uczestnicy będą mieli możliwość podjęcia dalszej współpracy z oficyną.
Więcej o kompetencjach, które można rozwijać w trakcie kursu oraz możliwościach, jakie daje jego ukończenie, opowiedzieli redaktorzy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Paulina Krupa i Kamil Poniatowski – w rozmowie z Mateuszem Borkowskim dla podcastu „DNA Muzyki Polskiej”.
Szczegóły na temat organizacji i naboru na Kurs Edytorstwa Muzycznego znajdują się tutaj.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.