Aktualności
Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!
2024-09-18
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Droga od odnalezionego w archiwum rękopisu czy kompozytorskiego zamysłu do gotowego wydania na pulpicie muzyka jest skomplikowana. W proces ten zaangażowane są dziesiątki osób; wśród nich nieocenioną rolę pełnią redaktorzy nutowi. To oni czuwają nad tym, by zapis utworu odzwierciedlał intencje twórcy, a jednocześnie był klarowny dla wykonawców i badaczy. Tajniki tego zawodu poznają uczestnicy Kursu Edytorstwa Muzycznego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
KEM to bezpłatne dwusemestralne szkolenie adresowane do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym, a zwłaszcza komputerowym składem nut. Zajęcia ruszają 12 października 2024 i będą odbywać się w co drugi weekend (ze zmianami w okresach świątecznych). Na kurs składają się zajęcia online na platformie Zoom oraz 3 zjazdy – zamiennie w Krakowie i w Warszawie.
Program kursu obejmuje zajęcia praktyczne z programu do edycji nut Sibelius (w grupach podstawowej i zaawansowanej), a także wykłady i seminaria poświęcone różnym zagadnieniom związanym z edytorstwem muzycznym oraz pracą redaktora nutowego, w tym: redakcja i korekta (nutowa i tekstowa), proces wydawniczy, typografia, prawo autorskie czy wprowadzenie do opracowań źródłowo-krytycznych. Zajęcia prowadzą redaktorzy PWM oraz zaproszeni do współpracy uznani badacze i specjaliści.
Tradycją jest, że chętni uczestnicy przygotowują do wydania nową publikację PWM, kontynuując prace nad tytułem jako redaktorzy, korektorzy i kopiści już po zakończeniu nauki. Również w tej edycji kursanci przygotują składy komputerowe do wybranych publikacji oficyny. Absolwenci, którzy ukończą kurs z pozytywnym wynikiem, otrzymają certyfikat, a wyróżniający się uczestnicy będą mieli możliwość podjęcia dalszej współpracy z oficyną.
Więcej o kompetencjach, które można rozwijać w trakcie kursu oraz możliwościach, jakie daje jego ukończenie, opowiedzieli redaktorzy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Paulina Krupa i Kamil Poniatowski – w rozmowie z Mateuszem Borkowskim dla podcastu „DNA Muzyki Polskiej”.
Szczegóły na temat organizacji i naboru na Kurs Edytorstwa Muzycznego znajdują się tutaj.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.

Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!