Aktualności
Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku
2024-10-03
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Krzysztof Meyer | Musica concertante no. 2 na 2 flety i orkiestrę
Utwór napisany na zamówienie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, którym instytucja ta zainauguruje 4 października jubileuszowy 70. Sezon artystyczny 2024/2025. Dzieło o klasycznej, czteroczęściowej formie wykonają soliści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, którą poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Organizatora
Hanna Kulenty | AtlantissForte na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Dialog saksofonu sopranowego i fortepianu na tle orkiestry symfonicznej w utworze Hanny Kulenty stanowi odzwierciedlenie rozmowy dwóch światów położonych w wielowymiarowej, wieloczasowej i surrealistycznej przestrzeni. Prawykonanie dzieła, skomponowanego na zamówienie Filharmonii Śląskiej powierzono Magdalenie Duś (fortepian), Bartłomiejowi Dusiowi (saksofon) oraz muzykom Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Bilety na koncert 4 października dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej
Aleksander Nowak | Febra arktyczna. Comedia harmonica do libretta Marcina Wichy
Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata. Premiera odbędzie się 5 października w Tychach podczas festiwalu auksodrone. Febrę Arktyczną, lokującą się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, wykonają wspólnie capella cracoviensis i AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki.
Paweł Malinowski | untitled [folía] / bez tytułu [folía] na akordeon i kwintet instrumentów dętych drewnianych
Akordeon to instrument wielowymiarowy, obecny w wielu nurtach i stylach, tak w muzyce klasycznej, jak i współczesnej. Przekona się o tym z pewnością publiczność VI Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Podczas tego wydarzenia premierowo zabrzmi utwór untitled [folía] / bez tytułu [folía] Pawła Malinowskiego skomponowany dla Wiesława Ochwata (akordeon). Soliście towarzyszyć będzie kwintet instrumentów dętych złożony z fletu, klarnetu, oboju, fagotu i saksofonu. XI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 15 października w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie o godz. 18.00, więcej informacji znajduje się na stronie Organizatora.
Mikołaj Piotr Górecki | Sinfonietta concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową
Trzecia edycja muzycznego spotkania, w której muzycy Sinfonietty Cracovii łączą siły z artystami siostrzanej London Sinfonietty, jednego z wiodących zespołów specjalizujących się w muzyce nowej przyniesie ze sobą prawykonanie Sinfonietty concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Mikołaj Piotr Górecki połączył w utworze klasyczne inspiracje z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi. O wyjątkowym brzmieniu dzieła decyduje zestawienie orkiestry smyczkowej z legendarnym Krakowskim Kwintetem Dętym. Na koncert „London Calling” zapraszamy 20 października do Teatru Łaźnia Nowa. Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie Organizatora.
Sławomir Kupczak | Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę
Najnowszy utwór Sławomira Kupczaka wykona zespół Flow Unit, w skład którego wchodzą wykonawcy dobrze znani na scenie muzyki współczesnej: Anna Kwiatkowska (skrzypce), Adam Kośmieja (fortepian) i Mikołaj Pałosz (wiolonczela). Dzieło zabrzmi dwukrotnie, po raz pierwszy 21 października w Radomiu z udziałem młodzieży szkolnej, a następnego dnia w Warszawie w Promie Kultury w ramach koncertu "Wieczór prawykonań" o godz. 19.00. Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi realizowanymi przez trio i warstwą improwizowaną wykonywaną przez uczniów radomskiej szkoły muzycznej. Innowacyjna forma utworu opiera się na pozornie przeciwstawnych stylistycznie i technicznie strukturach dźwiękowych. Pomimo zastosowania różnych technik kompozytorskich, nowy utwór będzie oryginalną wypowiedzią artystyczną.
Hanna Kulenty | Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon i smyczki
Mémoire de mémoire po raz pierwszy zabrzmi 23 października w Amsterdamie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Premiera utworu połączona jest z obchodami 80. rocznicy Wyzwolenia Bredy. Z kolei prawykonanie polskie odbędzie się już 16 listopada w Muzeum POLIN podczas festiwalu EUFONIE.
Aleksander Nowak | Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki
Kolejny w tym miesiącu utwór Aleksandra Nowaka, tym razem przeznaczony na obsadę wyłącznie instrumentalną. Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki powstał na zamówienie festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, który już po raz dziewiętnasty odbędzie się w Tychach. Będzie to już trzeci koncert w historii Śląskiej Jesieni Gitarowej, który Nowak skomponował na gitarę. Utwór wykonają premierowo 23 października gitarzysta klasyczny Łukasz Kuropaczewski wraz z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą, tradycyjnie Marka Mosia. Festiwal potrwa od 20 do 27 października.
Wojciech Widłak | Koncert wiolonczelowy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, pod batutą Pawła Przytockiego wykona najnowszy utwór Wojciecha Widłaka, kompozytora, profesora i rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w kadencji 2020-2024. Prawykonanie Koncertu wiolonczelowego z udziałem solisty Adama Klocka odbędzie się 25 października. Bilety dostępne są na stronie Filharmonii Częstochowskiej.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.