Aktualności
Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku
2024-10-03
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Krzysztof Meyer | Musica concertante no. 2 na 2 flety i orkiestrę
Utwór napisany na zamówienie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, którym instytucja ta zainauguruje 4 października jubileuszowy 70. Sezon artystyczny 2024/2025. Dzieło o klasycznej, czteroczęściowej formie wykonają soliści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, którą poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Organizatora
Hanna Kulenty | AtlantissForte na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Dialog saksofonu sopranowego i fortepianu na tle orkiestry symfonicznej w utworze Hanny Kulenty stanowi odzwierciedlenie rozmowy dwóch światów położonych w wielowymiarowej, wieloczasowej i surrealistycznej przestrzeni. Prawykonanie dzieła, skomponowanego na zamówienie Filharmonii Śląskiej powierzono Magdalenie Duś (fortepian), Bartłomiejowi Dusiowi (saksofon) oraz muzykom Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Bilety na koncert 4 października dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej
Aleksander Nowak | Febra arktyczna. Comedia harmonica do libretta Marcina Wichy
Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata. Premiera odbędzie się 5 października w Tychach podczas festiwalu auksodrone. Febrę Arktyczną, lokującą się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, wykonają wspólnie capella cracoviensis i AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki.
Paweł Malinowski | untitled [folía] / bez tytułu [folía] na akordeon i kwintet instrumentów dętych drewnianych
Akordeon to instrument wielowymiarowy, obecny w wielu nurtach i stylach, tak w muzyce klasycznej, jak i współczesnej. Przekona się o tym z pewnością publiczność VI Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Podczas tego wydarzenia premierowo zabrzmi utwór untitled [folía] / bez tytułu [folía] Pawła Malinowskiego skomponowany dla Wiesława Ochwata (akordeon). Soliście towarzyszyć będzie kwintet instrumentów dętych złożony z fletu, klarnetu, oboju, fagotu i saksofonu. XI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 15 października w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie o godz. 18.00, więcej informacji znajduje się na stronie Organizatora.
Mikołaj Piotr Górecki | Sinfonietta concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową
Trzecia edycja muzycznego spotkania, w której muzycy Sinfonietty Cracovii łączą siły z artystami siostrzanej London Sinfonietty, jednego z wiodących zespołów specjalizujących się w muzyce nowej przyniesie ze sobą prawykonanie Sinfonietty concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Mikołaj Piotr Górecki połączył w utworze klasyczne inspiracje z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi. O wyjątkowym brzmieniu dzieła decyduje zestawienie orkiestry smyczkowej z legendarnym Krakowskim Kwintetem Dętym. Na koncert „London Calling” zapraszamy 20 października do Teatru Łaźnia Nowa. Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie Organizatora.
Sławomir Kupczak | Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę
Najnowszy utwór Sławomira Kupczaka wykona zespół Flow Unit, w skład którego wchodzą wykonawcy dobrze znani na scenie muzyki współczesnej: Anna Kwiatkowska (skrzypce), Adam Kośmieja (fortepian) i Mikołaj Pałosz (wiolonczela). Dzieło zabrzmi dwukrotnie, po raz pierwszy 21 października w Radomiu z udziałem młodzieży szkolnej, a następnego dnia w Warszawie w Promie Kultury w ramach koncertu "Wieczór prawykonań" o godz. 19.00. Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi realizowanymi przez trio i warstwą improwizowaną wykonywaną przez uczniów radomskiej szkoły muzycznej. Innowacyjna forma utworu opiera się na pozornie przeciwstawnych stylistycznie i technicznie strukturach dźwiękowych. Pomimo zastosowania różnych technik kompozytorskich, nowy utwór będzie oryginalną wypowiedzią artystyczną.
Hanna Kulenty | Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon i smyczki
Mémoire de mémoire po raz pierwszy zabrzmi 23 października w Amsterdamie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Premiera utworu połączona jest z obchodami 80. rocznicy Wyzwolenia Bredy. Z kolei prawykonanie polskie odbędzie się już 16 listopada w Muzeum POLIN podczas festiwalu EUFONIE.
Aleksander Nowak | Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki
Kolejny w tym miesiącu utwór Aleksandra Nowaka, tym razem przeznaczony na obsadę wyłącznie instrumentalną. Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki powstał na zamówienie festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, który już po raz dziewiętnasty odbędzie się w Tychach. Będzie to już trzeci koncert w historii Śląskiej Jesieni Gitarowej, który Nowak skomponował na gitarę. Utwór wykonają premierowo 23 października gitarzysta klasyczny Łukasz Kuropaczewski wraz z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą, tradycyjnie Marka Mosia. Festiwal potrwa od 20 do 27 października.
Wojciech Widłak | Koncert wiolonczelowy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, pod batutą Pawła Przytockiego wykona najnowszy utwór Wojciecha Widłaka, kompozytora, profesora i rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w kadencji 2020-2024. Prawykonanie Koncertu wiolonczelowego z udziałem solisty Adama Klocka odbędzie się 25 października. Bilety dostępne są na stronie Filharmonii Częstochowskiej.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.