Aktualności
Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku
2024-10-03
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Krzysztof Meyer | Musica concertante no. 2 na 2 flety i orkiestrę
Utwór napisany na zamówienie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, którym instytucja ta zainauguruje 4 października jubileuszowy 70. Sezon artystyczny 2024/2025. Dzieło o klasycznej, czteroczęściowej formie wykonają soliści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, którą poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Organizatora

Hanna Kulenty | AtlantissForte na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Dialog saksofonu sopranowego i fortepianu na tle orkiestry symfonicznej w utworze Hanny Kulenty stanowi odzwierciedlenie rozmowy dwóch światów położonych w wielowymiarowej, wieloczasowej i surrealistycznej przestrzeni. Prawykonanie dzieła, skomponowanego na zamówienie Filharmonii Śląskiej powierzono Magdalenie Duś (fortepian), Bartłomiejowi Dusiowi (saksofon) oraz muzykom Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Bilety na koncert 4 października dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej

Aleksander Nowak | Febra arktyczna. Comedia harmonica do libretta Marcina Wichy
Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata. Premiera odbędzie się 5 października w Tychach podczas festiwalu auksodrone. Febrę Arktyczną, lokującą się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, wykonają wspólnie capella cracoviensis i AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki.

Paweł Malinowski | untitled [folía] / bez tytułu [folía] na akordeon i kwintet instrumentów dętych drewnianych
Akordeon to instrument wielowymiarowy, obecny w wielu nurtach i stylach, tak w muzyce klasycznej, jak i współczesnej. Przekona się o tym z pewnością publiczność VI Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Podczas tego wydarzenia premierowo zabrzmi utwór untitled [folía] / bez tytułu [folía] Pawła Malinowskiego skomponowany dla Wiesława Ochwata (akordeon). Soliście towarzyszyć będzie kwintet instrumentów dętych złożony z fletu, klarnetu, oboju, fagotu i saksofonu. XI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 15 października w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie o godz. 18.00, więcej informacji znajduje się na stronie Organizatora.

Mikołaj Piotr Górecki | Sinfonietta concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową
Trzecia edycja muzycznego spotkania, w której muzycy Sinfonietty Cracovii łączą siły z artystami siostrzanej London Sinfonietty, jednego z wiodących zespołów specjalizujących się w muzyce nowej przyniesie ze sobą prawykonanie Sinfonietty concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Mikołaj Piotr Górecki połączył w utworze klasyczne inspiracje z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi. O wyjątkowym brzmieniu dzieła decyduje zestawienie orkiestry smyczkowej z legendarnym Krakowskim Kwintetem Dętym. Na koncert „London Calling” zapraszamy 20 października do Teatru Łaźnia Nowa. Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie Organizatora.

Sławomir Kupczak | Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę
Najnowszy utwór Sławomira Kupczaka wykona zespół Flow Unit, w skład którego wchodzą wykonawcy dobrze znani na scenie muzyki współczesnej: Anna Kwiatkowska (skrzypce), Adam Kośmieja (fortepian) i Mikołaj Pałosz (wiolonczela). Dzieło zabrzmi dwukrotnie, po raz pierwszy 21 października w Radomiu z udziałem młodzieży szkolnej, a następnego dnia w Warszawie w Promie Kultury w ramach koncertu "Wieczór prawykonań" o godz. 19.00. Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi realizowanymi przez trio i warstwą improwizowaną wykonywaną przez uczniów radomskiej szkoły muzycznej. Innowacyjna forma utworu opiera się na pozornie przeciwstawnych stylistycznie i technicznie strukturach dźwiękowych. Pomimo zastosowania różnych technik kompozytorskich, nowy utwór będzie oryginalną wypowiedzią artystyczną.

Hanna Kulenty | Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon i smyczki
Mémoire de mémoire po raz pierwszy zabrzmi 23 października w Amsterdamie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Premiera utworu połączona jest z obchodami 80. rocznicy Wyzwolenia Bredy. Z kolei prawykonanie polskie odbędzie się już 16 listopada w Muzeum POLIN podczas festiwalu EUFONIE.

Aleksander Nowak | Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki
Kolejny w tym miesiącu utwór Aleksandra Nowaka, tym razem przeznaczony na obsadę wyłącznie instrumentalną. Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki powstał na zamówienie festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, który już po raz dziewiętnasty odbędzie się w Tychach. Będzie to już trzeci koncert w historii Śląskiej Jesieni Gitarowej, który Nowak skomponował na gitarę. Utwór wykonają premierowo 23 października gitarzysta klasyczny Łukasz Kuropaczewski wraz z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą, tradycyjnie Marka Mosia. Festiwal potrwa od 20 do 27 października.

Wojciech Widłak | Koncert wiolonczelowy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, pod batutą Pawła Przytockiego wykona najnowszy utwór Wojciecha Widłaka, kompozytora, profesora i rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w kadencji 2020-2024. Prawykonanie Koncertu wiolonczelowego z udziałem solisty Adama Klocka odbędzie się 25 października. Bilety dostępne są na stronie Filharmonii Częstochowskiej.

Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!