Aktualności
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego
2024-11-04
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Michael Bates to nietuzinkowy artysta, który czerpie inspiracje z różnorodnych, często odległych stylistycznie źródeł. Swą karierę muzyczną rozpoczynał w zespołach hard- i punk-rockowych, później skierował się w stronę jazzu, muzyki klasycznej i improwizowanej. Po latach spędzonych na studiowaniu partytur i graniu muzyki orkiestrowej we wszelkich możliwych kontekstach, powołał formację Acrobat - dającą nieograniczone możliwości instrumentacyjne grupę kameralistów o zbliżonych do lidera korzeniach.
Lutosławski Quartet ma spore doświadczenie w projektach realizowanych z artystami różnych specjalizacji. Artyzm polskiego zespołu i muzyka ich tytularnego patrona zachwyciły Michaela Batesa, który zaprosił ich do współtworzenia materiału muzycznego, bazującego na kompozycjach Witolda Lutosławskiego. Powstałe w efekcie METAMORPHOSES zawierają w sobie energię nowości, zapał wynikający z nieprzewidywalności oraz puls działania. Brzmienie kwartetu nie stanowi „wypełniacza” solówek grupy Acrobat. Partie muzyków obu formacji splatają się ze sobą w najlepszy możliwy sposób, tworząc jedność, podobnie jak improwizacje stają się integralną częścią kompozycji Lutosławskiego.
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet rozpoczną polskie tournée (14 listopada) w studio koncertowym Radia Kraków podczas kolejnego wydarzenia wpisanego w cykl „ANAKLASIS na fali. Wyostrz słuch na Radio Kraków”, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z małopolską rozgłośnią radiową. Koncertu będzie można także posłuchać na żywo dzięki transmisji na antenie Radia Kraków, a także retransmisjom w Programie Drugim Polskiego Radia oraz w Radio Kraków Kultura. Następnego dnia (15 listopada) ich muzyka zabrzmi w Teatrze Starym w Lublinie. Ostatni przystanek to Sala Czerwona Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i koncert (17 listopada) w ramach Jazztopad Festival – jednego z ważniejszych festiwali jazzowych w Polsce.
14.11.2024, Kraków, Studio Koncertowe Radia Kraków, ANAKLASIS na FALI
15.11.2024, Lublin, Teatr Stary w Lublinie
17.11.2024, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki, Jazztopad Festival
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.