Aktualności
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego
2024-11-04
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Michael Bates to nietuzinkowy artysta, który czerpie inspiracje z różnorodnych, często odległych stylistycznie źródeł. Swą karierę muzyczną rozpoczynał w zespołach hard- i punk-rockowych, później skierował się w stronę jazzu, muzyki klasycznej i improwizowanej. Po latach spędzonych na studiowaniu partytur i graniu muzyki orkiestrowej we wszelkich możliwych kontekstach, powołał formację Acrobat - dającą nieograniczone możliwości instrumentacyjne grupę kameralistów o zbliżonych do lidera korzeniach.
Lutosławski Quartet ma spore doświadczenie w projektach realizowanych z artystami różnych specjalizacji. Artyzm polskiego zespołu i muzyka ich tytularnego patrona zachwyciły Michaela Batesa, który zaprosił ich do współtworzenia materiału muzycznego, bazującego na kompozycjach Witolda Lutosławskiego. Powstałe w efekcie METAMORPHOSES zawierają w sobie energię nowości, zapał wynikający z nieprzewidywalności oraz puls działania. Brzmienie kwartetu nie stanowi „wypełniacza” solówek grupy Acrobat. Partie muzyków obu formacji splatają się ze sobą w najlepszy możliwy sposób, tworząc jedność, podobnie jak improwizacje stają się integralną częścią kompozycji Lutosławskiego.
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet rozpoczną polskie tournée (14 listopada) w studio koncertowym Radia Kraków podczas kolejnego wydarzenia wpisanego w cykl „ANAKLASIS na fali. Wyostrz słuch na Radio Kraków”, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z małopolską rozgłośnią radiową. Koncertu będzie można także posłuchać na żywo dzięki transmisji na antenie Radia Kraków, a także retransmisjom w Programie Drugim Polskiego Radia oraz w Radio Kraków Kultura. Następnego dnia (15 listopada) ich muzyka zabrzmi w Teatrze Starym w Lublinie. Ostatni przystanek to Sala Czerwona Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i koncert (17 listopada) w ramach Jazztopad Festival – jednego z ważniejszych festiwali jazzowych w Polsce.
14.11.2024, Kraków, Studio Koncertowe Radia Kraków, ANAKLASIS na FALI
15.11.2024, Lublin, Teatr Stary w Lublinie
17.11.2024, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki, Jazztopad Festival
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.