PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

2024-11-07

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

 

 

Wśród najmłodszych uczestników wielkim powodzeniem cieszyły się w tym roku utwory Mirosława Gąsieńca, Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, natomiast wśród starszych i bardziej doświadczonych pianistów – Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Pachulskiego. Finałowe przesłuchania odbyły się 2 i 3 listopada. W tokijskiej sali koncertowej Belle Salle Toranomon jury wysłuchało aż 133 uczestników.

 

fot. Maciej Komorowski


Finałowe występy oceniało jury w składzie:

 

prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

 

Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

Rintaro Akamatsu – laureat trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Clary Schumann w Düsseldorfie w 2000 roku. Od tego czasu koncertuje jako solista i kameralista w Japonii, USA, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, na Węgrzech, w Polsce, na Tajwanie i w Kolumbii. Profesor Osaka College of Music, Senzoku Gakuen Music College, Utsunomiya Junior College. Dyrektor Budapest International Piano Masterclass, Japan Liszt Piano Academy.


Izumiko Aoyagi – jako pianistka koncertowa i pisarka, przyciągnęła uwagę publiczności dzięki doskonałym, wieloaspektowym występom w swojej równoległej karierze. Do tej pory nagrała dziewięć płyt CD, z których kilka zostało nominowanych jako płyta miesiąca przez magazyn muzyczny Rekodo Geijutsu.


Shoko Kushuara – już w młodym wieku zdobyła uznanie, będąc laureatką konkursów pianistycznych w Japonii. Shoko ukończyła Toho Music High School and Toho Gakuen School of Music w klasie Prof. Hidemitsu Hayashi. Nastepnie ukończyła studia pianistyczne w klasie profesor Barbary Hesse-Bukowskiej i profesor Marii Wiłkomirskiej na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. jest regularnie zapraszana do niedzielnych koncertów w Żelazowej Woli i w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Shoko jest jurorką w Chopin International Chopin Piano Competition w Azji i w wielu innych konkursach w Japonii. Wykład w klasie fortepianu w Toho-Gakuen School of Music.


Michiko Sumino – po ukończeniu Toho Gakuen School of Music na wydziale fortepianu, studiowała w New England College of Music w Bostonie. Obecnie uczy szeroką gamę uczniów. Od 2000 roku 22 razy z rzędu otrzymała nagrodę Pitina Piano Teacher of the Year Award. Prowadzi seminara, wykłada i pisze o metodach nauczania gry na fortepianie. Zasiada m.in. w jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Azji.
 

 

fot. Maciej Komorowski


Wyróżnieni w kategorii do 6 lat


I miejsce
ex aequo Shunsuke Nakamura, Aoi Nakatsuka
II miejsce Reina Hashimoto
III miejsce Yotsuba Iwai

Wyróżnieni w kategorii do 8 lat


I miejsce Keisei Yahata
II miejsce Ayuka Yoshida
III miejsce Rin Manaka

Wyróżnieni w kategorii do 10 lat


I miejsce
Rione Kogure
II miejsce Mihana Saito
III miejsce Rihito Toyoda

Wyróżnieni w kategorii do 12 lat


I miejsce Chifumi Yoshida
II miejsce Reo Masuda
III miejsce Koyuri Tanimura

Wyróżnieni w kategorii do 15 lat


I miejsce Ayano Yoneda
II miejsce Shumma Nagatani
III miejsce Renon Takeda

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)


I miejsce Aya Okamoto
II miejsce Yui Terao
III miejsce Airi Shimekake

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)


I miejsce Mayu Yashiro
II miejsce Ai Kajita
III miejsce ex aequo Erika Ono, Arisa Sendachi

Poza prezentacją swoich umiejętności, uczestnicy konkursu mogli je również doskonalić podczas lekcji mistrzowskich poprowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę i Marie Kiyone. Gala finałowa odbyła się w 5 listopada w Ambasadzie Polskiej w Tokio, uświetnił ją recital prof. Wojciecha Świtały. Kolejny raz, oprócz statuetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyznało specjalne nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w każdej kategorii, którzy zagrali w finale przesłuchań wybrany utwór, skomponowany przez innego polskiego kompozytora niż Fryderyk Chopin.

 

fot. Maciej Komorowski


Pięcioro laureatów tegorocznej edycji konkursu będzie można usłyszeć podczas koncertu z okazji Dnia Dziecka, który odbędzie się 5 maja w Pawilonie Polskim podczas EXPO 2025 w Osace, dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.


Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.


Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.


Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

Najczęściej czytane:

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.