Aktualności
„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii
2024-11-07
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Wśród najmłodszych uczestników wielkim powodzeniem cieszyły się w tym roku utwory Mirosława Gąsieńca, Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, natomiast wśród starszych i bardziej doświadczonych pianistów – Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Pachulskiego. Finałowe przesłuchania odbyły się 2 i 3 listopada. W tokijskiej sali koncertowej Belle Salle Toranomon jury wysłuchało aż 133 uczestników.
fot. Maciej Komorowski
Finałowe występy oceniało jury w składzie:
prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Rintaro Akamatsu – laureat trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Clary Schumann w Düsseldorfie w 2000 roku. Od tego czasu koncertuje jako solista i kameralista w Japonii, USA, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, na Węgrzech, w Polsce, na Tajwanie i w Kolumbii. Profesor Osaka College of Music, Senzoku Gakuen Music College, Utsunomiya Junior College. Dyrektor Budapest International Piano Masterclass, Japan Liszt Piano Academy.
Izumiko Aoyagi – jako pianistka koncertowa i pisarka, przyciągnęła uwagę publiczności dzięki doskonałym, wieloaspektowym występom w swojej równoległej karierze. Do tej pory nagrała dziewięć płyt CD, z których kilka zostało nominowanych jako płyta miesiąca przez magazyn muzyczny Rekodo Geijutsu.
Shoko Kushuara – już w młodym wieku zdobyła uznanie, będąc laureatką konkursów pianistycznych w Japonii. Shoko ukończyła Toho Music High School and Toho Gakuen School of Music w klasie Prof. Hidemitsu Hayashi. Nastepnie ukończyła studia pianistyczne w klasie profesor Barbary Hesse-Bukowskiej i profesor Marii Wiłkomirskiej na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. jest regularnie zapraszana do niedzielnych koncertów w Żelazowej Woli i w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Shoko jest jurorką w Chopin International Chopin Piano Competition w Azji i w wielu innych konkursach w Japonii. Wykład w klasie fortepianu w Toho-Gakuen School of Music.
Michiko Sumino – po ukończeniu Toho Gakuen School of Music na wydziale fortepianu, studiowała w New England College of Music w Bostonie. Obecnie uczy szeroką gamę uczniów. Od 2000 roku 22 razy z rzędu otrzymała nagrodę Pitina Piano Teacher of the Year Award. Prowadzi seminara, wykłada i pisze o metodach nauczania gry na fortepianie. Zasiada m.in. w jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Azji.
fot. Maciej Komorowski
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I miejsce ex aequo Shunsuke Nakamura, Aoi Nakatsuka
II miejsce Reina Hashimoto
III miejsce Yotsuba Iwai
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I miejsce Keisei Yahata
II miejsce Ayuka Yoshida
III miejsce Rin Manaka
Wyróżnieni w kategorii do 10 lat
I miejsce Rione Kogure
II miejsce Mihana Saito
III miejsce Rihito Toyoda
Wyróżnieni w kategorii do 12 lat
I miejsce Chifumi Yoshida
II miejsce Reo Masuda
III miejsce Koyuri Tanimura
Wyróżnieni w kategorii do 15 lat
I miejsce Ayano Yoneda
II miejsce Shumma Nagatani
III miejsce Renon Takeda
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)
I miejsce Aya Okamoto
II miejsce Yui Terao
III miejsce Airi Shimekake
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)
I miejsce Mayu Yashiro
II miejsce Ai Kajita
III miejsce ex aequo Erika Ono, Arisa Sendachi
Poza prezentacją swoich umiejętności, uczestnicy konkursu mogli je również doskonalić podczas lekcji mistrzowskich poprowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę i Marie Kiyone. Gala finałowa odbyła się w 5 listopada w Ambasadzie Polskiej w Tokio, uświetnił ją recital prof. Wojciecha Świtały. Kolejny raz, oprócz statuetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyznało specjalne nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w każdej kategorii, którzy zagrali w finale przesłuchań wybrany utwór, skomponowany przez innego polskiego kompozytora niż Fryderyk Chopin.
fot. Maciej Komorowski
Pięcioro laureatów tegorocznej edycji konkursu będzie można usłyszeć podczas koncertu z okazji Dnia Dziecka, który odbędzie się 5 maja w Pawilonie Polskim podczas EXPO 2025 w Osace, dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.