Aktualności
Sounds of Poland: Muzyka polska w Japonii
2024-10-23
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
Sylwetki polskich kompozytorów i ich twórczość przybliżyliśmy, łącząc różne formy aktywności: od koncertów po wykłady, lekcje mistrzowskie i spotkania promujące publikacje Oficyny w przekładzie na język japoński. Przez trzy dni (20-22 października) w Japonii odbyły się koncerty z udziałem znakomitego duetu: Agata Szymczewska (skrzypce) i Wojciech Szymczewski (fortepian), lekcje mistrzowskie wykorzystujące polską literaturę skrzypcową oraz spotkanie promujące publikację Danuty Gwizdalanki.
Z muzyką polską dotarliśmy do Himeji, gdzie rodzeństwo Szymczewskich wystąpiło w ramach szóstej edycji Festiwalu Polskiego „Poland Festa” (20 października, Himeji City Culture Convention Center ARCREA, prefektura Hyogo). Głównymi organizatorami wydarzenia byli: Honorowy Konsul Generalny RP w Kobe Masahiko Suruga oraz prezydent Japońsko-Polskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej – były ambasador Japonii w Polsce – Makoto Yamanaka.

Następnie 21 października odwiedziliśmy Kioto, gdzie spotkanie wokół publikacji „100 lat z dziejów muzyki polskiej” Danuty Gwizdalanki w przekładzie na język angielski i japoński stało się pretekstem do podjęcia dyskusji o historii naszej rodzimej twórczości. Dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przybliżył idee projektu „100 na 100”, a współautorzy przekładu: profesor Taichi Shiraki oraz Maki Shirakawa zaprezentowali wykłady związane z tematyką książki i pracą nad jej tłumaczeniem. W spotkaniu, które odbyło się na Państwowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych, uczestniczyła Dyrektor Instytut Polskiego w Tokio – Urszula Osmycka oraz prof. Akiko Kasuya – tłumaczka i organizatorka spotkania. Studenci Uniwersytetu mieli również okazję by uczestniczyć w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Agatę Szymczewską oraz w koncercie, podczas którego w wykonaniu duetu Szymczewskich zabrzmiały najsłynniejsze utwory literatury skrzypcowej m.in. Polonez D-dur op.4 i Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego, Melodia op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego, Oberek Grażyny Bacewicz, czy Kołysanka op. 52 Karola Szymanowskiego.
Podróż zakończyliśmy koncertem i lekcjami mistrzowskimi 22 października w Tokio na Senzoku Gakuen College of Music. Utwory wykonywane podczas koncertów pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nasza Oficyna przygotowała również, i udostępniła, studentom i pedagogom, biorącym udział w projekcie, specjalny zestaw materiałów wykonawczych, zawierający miniatury skrzypcowe Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego.
Partnerem projektu był Instytut Polski w Tokio. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!