Aktualności
Sounds of Poland: Muzyka polska w Japonii
2024-10-23
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
Sylwetki polskich kompozytorów i ich twórczość przybliżyliśmy, łącząc różne formy aktywności: od koncertów po wykłady, lekcje mistrzowskie i spotkania promujące publikacje Oficyny w przekładzie na język japoński. Przez trzy dni (20-22 października) w Japonii odbyły się koncerty z udziałem znakomitego duetu: Agata Szymczewska (skrzypce) i Wojciech Szymczewski (fortepian), lekcje mistrzowskie wykorzystujące polską literaturę skrzypcową oraz spotkanie promujące publikację Danuty Gwizdalanki.
Z muzyką polską dotarliśmy do Himeji, gdzie rodzeństwo Szymczewskich wystąpiło w ramach szóstej edycji Festiwalu Polskiego „Poland Festa” (20 października, Himeji City Culture Convention Center ARCREA, prefektura Hyogo). Głównymi organizatorami wydarzenia byli: Honorowy Konsul Generalny RP w Kobe Masahiko Suruga oraz prezydent Japońsko-Polskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej – były ambasador Japonii w Polsce – Makoto Yamanaka.
Następnie 21 października odwiedziliśmy Kioto, gdzie spotkanie wokół publikacji „100 lat z dziejów muzyki polskiej” Danuty Gwizdalanki w przekładzie na język angielski i japoński stało się pretekstem do podjęcia dyskusji o historii naszej rodzimej twórczości. Dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przybliżył idee projektu „100 na 100”, a współautorzy przekładu: profesor Taichi Shiraki oraz Maki Shirakawa zaprezentowali wykłady związane z tematyką książki i pracą nad jej tłumaczeniem. W spotkaniu, które odbyło się na Państwowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych, uczestniczyła Dyrektor Instytut Polskiego w Tokio – Urszula Osmycka oraz prof. Akiko Kasuya – tłumaczka i organizatorka spotkania. Studenci Uniwersytetu mieli również okazję by uczestniczyć w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Agatę Szymczewską oraz w koncercie, podczas którego w wykonaniu duetu Szymczewskich zabrzmiały najsłynniejsze utwory literatury skrzypcowej m.in. Polonez D-dur op.4 i Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego, Melodia op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego, Oberek Grażyny Bacewicz, czy Kołysanka op. 52 Karola Szymanowskiego.
Podróż zakończyliśmy koncertem i lekcjami mistrzowskimi 22 października w Tokio na Senzoku Gakuen College of Music. Utwory wykonywane podczas koncertów pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nasza Oficyna przygotowała również, i udostępniła, studentom i pedagogom, biorącym udział w projekcie, specjalny zestaw materiałów wykonawczych, zawierający miniatury skrzypcowe Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego.
Partnerem projektu był Instytut Polski w Tokio. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.