Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami
2024-11-26
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
22 listopada 2024 r. odbyła się 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która miała miejsce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło 6 wybitnych instrumentalistów, a zarazem cenionych pedagogów, do wzięcia udziału w różnorodnych zajęciach umożliwiających pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia.
Lekcja pokazowa z Agatą Szymczewską, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Agata Szymczewska podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie gry na skrzypcach z najmłodszymi uczniami szkoły oraz laureatami III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika. Wspaniałe publikacje fortepianowe, zagwozdki techniczne i sposoby interpretacyjne, omówiła ich autorka – pianistka, pedagog i kompozytor – Marta Mołodyńska-Wheeler, a dzieci występowały zarówno solo, jak i w duetach.
Lekcja pokazowa z Martą Mołodyńską-Wheeler, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak z publikacjami na klarnet, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak pokazywała, jak wykorzystywać wiedzę z teorii muzyki w praktyce wykonawczej gry na klarnecie. Postać Andrzeja Krzanowskiego, kontekst historyczny i estetyczny twórczości tego XX-wiecznego kompozytora, przybliżał akordeonista Michał Mazgaj. Na aspektach technicznych gry na wiolonczeli w pracy z najmłodszymi koncentrował się Radosław Bukała na przykładzie opracowanego przez siebie zbioru Brzmiące nutki. Wprowadzenie do nauki gry a vista zaprezentował gitarzysta, Michał Nagy.
Lekcja pokazowa z Michałem Nagyem, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład z zakresu emisji głosu, przygotowany przez Marcina Wawruka. Jako ekspert w dziedzinie chóralistyki, podzielił się ze słuchaczami cennymi wskazówkami dotyczącymi świadomego używania głosu w pracy nauczyciela. Następnie podczas wystąpienia psycholog i pedagog Joanny Łukasik, uczestnicy poznali sposoby na wspieranie uczniów w radzeniu sobie z tremą i trudnymi emocjami, które pojawiają się podczas nauki gry na instrumencie i związanymi z tym wystąpieniami publicznymi.
Wykład Joanny Łukasik, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Ostatni wykład dnia wygłosił Michał Preinl – fizjoterapeuta, założyciel gabinetu FizjoMuz. Była to szansa na zapoznanie się z najczęstszymi powodami dolegliwości bólowych u muzyków, wynikającymi między innymi z nieprawidłowej postawy ciała podczas gry na instrumencie. Doświadczenie prowadzącego, który jest zarówno fizjoterapeutą, jak i perkusistą, pozwoliło na kompleksowe rozpatrzenie tego zagadnienia. Uczestnicy zaznajomili się z metodami zapobiegania przeciążeniom zawodowym.
Wykład Michała Preinla, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Dzień Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie po raz kolejny umożliwiło wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do nauczania młodych podopiecznych. DEM stanowi idealną przestrzeń do dyskusji oraz nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
Uczestnicy 21. Dnia Edukacji Muzycznej, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.