Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami
2024-11-26
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
22 listopada 2024 r. odbyła się 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która miała miejsce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło 6 wybitnych instrumentalistów, a zarazem cenionych pedagogów, do wzięcia udziału w różnorodnych zajęciach umożliwiających pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia.
Lekcja pokazowa z Agatą Szymczewską, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Agata Szymczewska podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie gry na skrzypcach z najmłodszymi uczniami szkoły oraz laureatami III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika. Wspaniałe publikacje fortepianowe, zagwozdki techniczne i sposoby interpretacyjne, omówiła ich autorka – pianistka, pedagog i kompozytor – Marta Mołodyńska-Wheeler, a dzieci występowały zarówno solo, jak i w duetach.
Lekcja pokazowa z Martą Mołodyńską-Wheeler, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak z publikacjami na klarnet, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak pokazywała, jak wykorzystywać wiedzę z teorii muzyki w praktyce wykonawczej gry na klarnecie. Postać Andrzeja Krzanowskiego, kontekst historyczny i estetyczny twórczości tego XX-wiecznego kompozytora, przybliżał akordeonista Michał Mazgaj. Na aspektach technicznych gry na wiolonczeli w pracy z najmłodszymi koncentrował się Radosław Bukała na przykładzie opracowanego przez siebie zbioru Brzmiące nutki. Wprowadzenie do nauki gry a vista zaprezentował gitarzysta, Michał Nagy.
Lekcja pokazowa z Michałem Nagyem, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład z zakresu emisji głosu, przygotowany przez Marcina Wawruka. Jako ekspert w dziedzinie chóralistyki, podzielił się ze słuchaczami cennymi wskazówkami dotyczącymi świadomego używania głosu w pracy nauczyciela. Następnie podczas wystąpienia psycholog i pedagog Joanny Łukasik, uczestnicy poznali sposoby na wspieranie uczniów w radzeniu sobie z tremą i trudnymi emocjami, które pojawiają się podczas nauki gry na instrumencie i związanymi z tym wystąpieniami publicznymi.
Wykład Joanny Łukasik, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Ostatni wykład dnia wygłosił Michał Preinl – fizjoterapeuta, założyciel gabinetu FizjoMuz. Była to szansa na zapoznanie się z najczęstszymi powodami dolegliwości bólowych u muzyków, wynikającymi między innymi z nieprawidłowej postawy ciała podczas gry na instrumencie. Doświadczenie prowadzącego, który jest zarówno fizjoterapeutą, jak i perkusistą, pozwoliło na kompleksowe rozpatrzenie tego zagadnienia. Uczestnicy zaznajomili się z metodami zapobiegania przeciążeniom zawodowym.
Wykład Michała Preinla, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Dzień Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie po raz kolejny umożliwiło wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do nauczania młodych podopiecznych. DEM stanowi idealną przestrzeń do dyskusji oraz nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
Uczestnicy 21. Dnia Edukacji Muzycznej, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.