Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami
2024-11-26
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
22 listopada 2024 r. odbyła się 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która miała miejsce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło 6 wybitnych instrumentalistów, a zarazem cenionych pedagogów, do wzięcia udziału w różnorodnych zajęciach umożliwiających pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia.
Lekcja pokazowa z Agatą Szymczewską, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Agata Szymczewska podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie gry na skrzypcach z najmłodszymi uczniami szkoły oraz laureatami III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika. Wspaniałe publikacje fortepianowe, zagwozdki techniczne i sposoby interpretacyjne, omówiła ich autorka – pianistka, pedagog i kompozytor – Marta Mołodyńska-Wheeler, a dzieci występowały zarówno solo, jak i w duetach.
Lekcja pokazowa z Martą Mołodyńską-Wheeler, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak z publikacjami na klarnet, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak pokazywała, jak wykorzystywać wiedzę z teorii muzyki w praktyce wykonawczej gry na klarnecie. Postać Andrzeja Krzanowskiego, kontekst historyczny i estetyczny twórczości tego XX-wiecznego kompozytora, przybliżał akordeonista Michał Mazgaj. Na aspektach technicznych gry na wiolonczeli w pracy z najmłodszymi koncentrował się Radosław Bukała na przykładzie opracowanego przez siebie zbioru Brzmiące nutki. Wprowadzenie do nauki gry a vista zaprezentował gitarzysta, Michał Nagy.
Lekcja pokazowa z Michałem Nagyem, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład z zakresu emisji głosu, przygotowany przez Marcina Wawruka. Jako ekspert w dziedzinie chóralistyki, podzielił się ze słuchaczami cennymi wskazówkami dotyczącymi świadomego używania głosu w pracy nauczyciela. Następnie podczas wystąpienia psycholog i pedagog Joanny Łukasik, uczestnicy poznali sposoby na wspieranie uczniów w radzeniu sobie z tremą i trudnymi emocjami, które pojawiają się podczas nauki gry na instrumencie i związanymi z tym wystąpieniami publicznymi.
Wykład Joanny Łukasik, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Ostatni wykład dnia wygłosił Michał Preinl – fizjoterapeuta, założyciel gabinetu FizjoMuz. Była to szansa na zapoznanie się z najczęstszymi powodami dolegliwości bólowych u muzyków, wynikającymi między innymi z nieprawidłowej postawy ciała podczas gry na instrumencie. Doświadczenie prowadzącego, który jest zarówno fizjoterapeutą, jak i perkusistą, pozwoliło na kompleksowe rozpatrzenie tego zagadnienia. Uczestnicy zaznajomili się z metodami zapobiegania przeciążeniom zawodowym.
Wykład Michała Preinla, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Dzień Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie po raz kolejny umożliwiło wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do nauczania młodych podopiecznych. DEM stanowi idealną przestrzeń do dyskusji oraz nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
Uczestnicy 21. Dnia Edukacji Muzycznej, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Najczęściej czytane:
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.