Aktualności
Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!
2024-11-29
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Marcel Chyrzyński – Symfonia nr 2 "Symfonia obrazów"
6 grudnia Filharmonicy Śląscy prowadzeni przez Macieja Tworka dokonają prawykonania najnowszego dzieła na orkiestrę Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania jego "Symfonii obrazów" była twórczość Jerzego Nowosielskiego, jednego z najważniejszych polskich malarzy, rysowników i scenografów XX wieku. Kompozytor, tworząc czteroczęściowe dzieło, odniósł się do wybranych obrazów artysty: „Monografia nieznajomej”, „Pływaczka”, „Kobiety nad morzem” oraz „Dziewczyny na statku”, przenosząc ich atmosferę na warstwę muzyczną swej kompozycji. Charakterystyczny styl malarza wyróżnia się operowaniem płaskim układem barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu, stąd obrazy te stały się dla kompozytora inspiracją głównie od strony formalnej i kolorystycznej. Elementem pełniącym wiodącą rolę w dziele Chyrzyńskiego jest więc barwa dźwięku, której kalejdoskopowość i odcienie są ujęte w partii orkiestry na wielu płaszczyznach.
Nowe kompozycje kameralne Joanny Wnuk-Nazarowej i Zygmunta Krauze na Świątecznym Festiwalu ART MINTAKA w Bydgoszczy
W Bydgoszczy, należącej od 2023 roku do sieci miast kreatywnych UNESCO, w dniach 6-8 grudnia odbędzie się szósta edycja Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA. Warto zwrócić szczególną uwagę na prawykonania Kołysanek Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Słuchaj Zygmunta Krauze napisanych dla sopranistki Joanny Freszel i zespołu Kwartludium.
Kołysanki towarzyszyły mi od pierwszych miesięcy życia. Były to prawdziwe cudeńka: od słodkich „lulanek” po intrygujące straszydełka! – stwierdza Joanna Wnuk-Nazarowa w omówieniu swego najnowszego utworu. Postanowiłam napisać cykl pięciu „Kołysanek”, spośród których cztery nie zawierają tekstu – zamiast konkretnych słów śpiewaczka operuje sylabami charakterystycznymi dla „lulania” maluszka. W ostatniej części użyłam tekstu i melodii warmińskiej piosenki „Aż przyjdzie nana”.
Warstwę słowną w swoim utworze Zygmunt Krauze ułożył wykorzystując cytaty z Seneki oraz fragmenty z medialnych informacji prasowych. Kompozytor podkreśla, że w „Słuchaj” tekst odgrywa fundamentalną rolę, łącząc doniesienia agencyjne, które ukazują ludzką głupotę, nikczemność i brutalność, z refleksjami Seneki, odnoszącymi się do podstawowych wartości i kondycji człowieka. Te dwie warstwy – jedna ukazująca ciemną stronę ludzkiego postępowania, a druga celebrująca mądrość i dobroć – tworzą kontrast, który skłania do refleksji. Żadna z nich nie pełni jednak funkcji wskazówki czy ostrzeżenia. W dominującym nurcie pozostaje dążenie do przyjemności, zapomnienia i powierzchowności.
Na wszystkie koncerty, które odbędą się podczas festiwalu w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy wstęp wolny. Z pełnym programem wydarzenia można zapoznać się na stronie Organizatora – Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej ART MINTAKA.
Katarzyna Głowicka – Afterparty
Warszawski Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza 8 grudnia realizuje nietuzinkową prapremierę spektaklu Afterparty z muzyką Katarzyny Głowickiej do słów Bartosza „Fisza” Waglewskiego. W swojej muzycznej warstwie to swoisty rodzaj rollercoastera. słodkie emocje i mocne uderzenia. Dzieło Głowickiej, zestawione podczas jednego wydarzenia z Mahagonny. Ein Songspiel Kurta Weilla i Bertolta Brechta to spojrzenie na prawie sto lat rozwoju europejskich aglomeracji (Berlin/Warszawa), w których ludzie z całego świata mieszkają z różnych powodów: nadziei, przymusu, ostatniej szansy, fascynacji, wygody, samotności. Jest przygodą i podróżą z postaciami, bohaterami, typami, które dążą do poznania sposobu na spełnienie największych marzeń i sukcesów w nowoczesnej dżungli miejskiej. Nieustanna „podróż ku” i „ucieczka od” staje się przestrzenią życia osobników, których przez męczącą codzienność niosą muzyka, śpiew, pragnienia realizacji i wir obietnic miasta ich marzeń.
Najczęściej czytane:
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.