Aktualności
Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo
2025-02-12
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
Kiedy literatura spotyka się z muzyką
Pośród bogatej literatury chopinowskiej, biografia autorstwa Iwaszkiewicza zajmuje szczególne miejsce. Chociaż została opublikowana po raz pierwszy 70 lat temu, wciąż przyciąga nowych czytelników. Co w niej tak szczególnego?
(…) pokusą do napisania tej książki była chęć przebywania w atmosferze Chopina, chęć rozmawiania z nim i odpowiadania na pytania, jakie zadaje.
W ten sposób – z pomieszania powodów osobistych i obiektywnych – powstała książka,
która nie ma pretensji ani do tytułu monografii, ani do tytułu pracy naukowej.
Jest to rezultat miłości do sztuki Chopina i do jego osobowości i chęci podzielenia się tym przemożnym uczuciem z moimi czytelnikami.
Jarosław Iwaszkiewicz,
(fragment książki)
Spojrzenie jakim w książce pisarz obdarzył kompozytora i pianistę jest niezwykłe. Iwaszkiewicz, mistrzowsko operując słowem, połączył dwa pozornie różne światy literackie. Jego Chopin to pięknie napisana opowieść, która jednocześnie przekazuje ówczesną wiedzę o Chopinie – rzeczowo i solidnie. Autor w swoich poszukiwaniach, opierał się przede wszystkim na korespondencji kompozytora i dogłębnie analizował jego słowa. Fryderyk Chopin w jego ujęciu stał się literackim bohaterem.
Jubileuszowe wydanie
Od czasów Iwaszkiewicza stan wiedzy o najsłynniejszym polskim kompozytorze znacznie się poszerzył – powstały monumentalne dzieła, dokonano nowych odkryć, wielokrotnie przeanalizowano nie tylko twórczość, ale i życie najsłynniejszego polskiego kompozytora. W trosce o aktualność faktograficzną, treść książki wzbogacono o przypisy rzeczowe i bibliograficzne, aktualizujące stan wiedzy oraz wskazujące na ważne opracowania biograficzne powstałe po 1955 roku. Wstępem i komentarzami opatrzył publikację Piotr Mysłakowski – jeden z najważniejszych współczesnych badaczy biografii i genealogii Fryderyka Chopina. Wydanie uzupełniono także o zaproponowany przez badacza wybór literatury biograficznej, której Iwaszkiewicz nie miał szans uwzględnić w swojej pracy.
I wreszcie cała barwa i cały dźwięk znikły, a różowy tuman przeszedł wolno w jeden podłużny błękitny ton, którego poszukiwał przez całe życie.
Jubileuszowe wydanie Chopina zyskało także nową, estetyczną oprawę wizualną. Jej znaki rozpoznawcze to dbałość o szczegóły i wyczulenie na niuanse. Grzbiet książki zdobi błękitny kolor, który symbolizuje poetycki motyw błękitnego tonu wieńczący biografię. Na okładce z kolei zachowany został jeden z najsłynniejszych portretów Chopina, pędzla Eugène’a Delacroix. Dla wygody czytania zastosowano dwa rodzaje papieru: biały dla oryginalnego tekstu Iwaszkiewicza oraz kremowy dla opracowania Mysłakowskiego. Tekst uatrakcyjniają kolorowe ilustracje – obrazy, ryciny, wreszcie przykłady nutowe. Najnowsza edycja biografii Fryderyka Chopina to prawdziwa uczta dla oczu, jak i ducha.
Premierową publikację już od 26 lutego 2025 r. będzie można zakupić w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.