Aktualności
Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz
2025-02-19
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Skrzypaczkę z osobą i muzyką Grażyny Bacewicz łączą nie tylko instrument oraz związki z Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, w którym kompozytorka uczestniczyła w 1935 roku i otrzymała dyplom honorowy, a w późniejszych latach przewodniczyła jego jury, Bomsori Kim zaś zdobyła drugą nagrodę w jego 15. edycji w 2016 roku. Łączy je również odwaga i wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia artystycznej doskonałości.
Jak zauważa dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy: Miłość i szacunek, jakimi Bomsori Kim darzy twórczość Grażyny Bacewicz, widać w każdej frazie, którą odkrywa przed publicznością koreańska artystka. Jestem przekonany, że wybitna polska kompozytorka, skrzypaczka, pianistka i pisarka byłaby zachwycona finezją barwy dźwięku instrumentu Bomsori, jej artystyczną dojrzałością, emocjonalną wrażliwością i niekwestionowaną wirtuozerią. Cieszy nas, że twórczość Grażyny Bacewicz jest wykonywana przez tak fenomenalnie uzdolnioną i stanowiącą wzór dla kolejnych pokoleń muzyków artystkę.
© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk
Grażyna Bacewicz, uznawana dziś za największą kompozytorkę polską i wybitną postać muzyki XX wieku, z prawdziwą determinacją budowała swoją pozycję muzyczną, łącząc karierę skrzypaczki z działalnością kompozytorską. Bardzo szybko stała się jedną z najwybitniejszych przedstawicielek nurtu neoklasycznego w muzyce, aby potem zreformować swój styl i nadać mu wysoce indywidualny wyraz.
Urodzona w 1909 roku, podobnie jak wielu innych artystów z Europy Środkowej musiała mierzyć się z politycznymi realiami swoich czasów – była świadkiem m.in. dwóch wojen światowych i reżimu stalinowskiego. Studiowała w Konserwatorium Warszawskim u Kazimierza Sikorskiego (kompozycja), Józefa Jarzębskiego (skrzypce) oraz u Józefa Turczyńskiego (fortepian). Pomimo lekceważącej w tych czasach postawy środowiska muzycznego wobec kobiet komponujących muzykę – jego reprezentanci widzieli w niej na początku jej drogi artystycznej przede wszystkim skrzypaczkę, nierzadko traktując jej ambicje twórcze jako kaprysy. Bacewicz tymczasem, nie zważając na to, tworzyła i sama wykonywała swoje utwory, zyskując coraz większy szacunek i uznanie. We wspomnieniach, które przelała na papier w opowiadaniu Czy koleżanka nie zabłądziła?, nie brak odniesień do lekceważenia jej kompozytorskiej pracy przez niektórych jej kolegów z klasy Sikorskiego.
– Czy koleżanka nie zabłądziła?
– Czego koleżanka sobie życzy? Tu nie Uniwersytet. Tu klasa kompozycji, proszę koleżanki.
(…) żarty kolegów: Szałowskiego, Palestra i Neuteicha, puszczałam mimo uszu. Nie przejmowałam się szpileczkami. (Prawdę mówiąc, nie umiem wytłumaczyć, dlaczego się nimi nie przejmowałam, bo właściwie powinnam była).
Żarty i docinki na mój temat nie trwały zbyt długo. Najwyżej trzy tygodnie.
Pierwszy przestał Neuteich. Później dwaj pozostali.
Przyzwyczaili się do mnie? Czy przestali mnie może uważać za kogoś nie na swoim miejscu? Trochę i to. Ale główna przyczyna tkwiła w czym innym. Bezwiednie – bo nie z przemyślenia – przybrałam postawę, która musiała ich osadzić. Ot, po prostu nie okazywałam żadnego zainteresowania dla ich uszczypliwych uwag.
Grażyna Bacewicz,
Życie w słowach i obrazach, PWM 2024
Działalność twórczą i artystyczną Grażyny Bacewicz wieńczyły liczne sukcesy. Na europejskich estradach występowała z recitalami i koncertami prowadzonymi przez wybitnych dyrygentów. Tak w jednej, jak i w drugiej dziedzinie zdobywała nagrody, a jej muzyka – ceniona przez dyrygentów i wykonawców – była coraz częściej obecna na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą.
Dzisiaj twórczość Bacewicz przeżywa renesans. W koncertach, sonatach, symfoniach i mniejszych utworach odnajdujemy niezwykle ciekawe rozwiązania brzmieniowe. Pojawiają się znakomite nagrania (m.in. BBC Symphony Orchestra), a utwory są stale wykonywane, w 2024 roku m.in. w Wigmore Hall w Londynie, w Philharmonie de Paris, w SR Berwaldhallen w Sztokholmie i w Bozar w Brukseli. Dzieła Bacewicz są też odbiciem epoki, w której żyła, cechującej się odwrotem od wybujałego romantyzmu, poszukiwaniem piękna w klasycznej formie, ale i unikaniem utartych schematów. Silny, zdyscyplinowany, konsekwentny, a jednocześnie kobieco wrażliwy język muzyczny i bogata kompozytorska wyobraźnia odzwierciedlają osobowość twórczyni.
Bomsori Kim i NFM Filharmonia Wrocławska
Przez wiele lat Grażyna Bacewicz była pierwszą wykonawczynią swoich utworów skrzypcowych – zarówno kameralnych, jak i koncertów. Często wykonywała je w duecie z bratem Kiejstutem. 3 lutego 1950 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wacława Krzemińskiego wykonała Rapsodię na skrzypce i orkiestrę z wirtuozowską partią instrumentu solowego i z doskonale przemyślaną formą. Utwór, po ponad siedemdziesięciu latach i w nowym opracowaniu wykonawczym Bomsori Kim, zostanie wykonany ponownie już 7 marca 2025 o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu podczas jednego z koncertów jubileuszowych z okazji osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Partię solową wykona koreańska artystka, której towarzyszyć będzie Orkiestra NFM Filharmonii Wrocławskiej – jeden z najlepszych zespołów orkiestrowych w Polsce, z którym solistka miała już okazję współpracować podczas nagrywania w 2021 roku jej pierwszego albumu Violin on Stage, wydanego przez Deutsche Grammophon. Muzyków tego wieczoru poprowadzi brytyjski dyrygent Duncan Ward.
Rapsodia na skrzypce i orkiestrę to pierwszy z dotąd niewydanych utworów Grażyny Bacewicz, które w postaci rękopisów znajdują się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie, przywracany do życia koncertowego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kolejne dzieła będą sukcesywnie wydawane przez oficynę.
© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk
W programie wrocławskiego koncertu w wykonaniu Bomsori zabrzmi również I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Artystka zagra na skrzypcach Guarneriego del Gesù „ex-Moller” (Cremona, ok. 1725), użyczonych jej przez Samsung Foundation of Culture w Seulu i The Stradivari Society w Chicago, Illinois.
Sounds of Poland. Bacewicz
Życie i muzykę Grażyny Bacewicz przybliży także krótkometrażowy film o kompozytorce, w którym główną rolę gra jej Ambasadorka. W produkcji filmowej ta urodzona w Korei Południowej artystka i absolwentka Uniwersytetu Narodowego w Seulu oraz Juilliard School w Nowym Jorku podąża śladami polskiej kompozytorki, odkrywając m.in. archiwalne nagrania z jej udziałem, zgłębiając odręczne zapiski i komentarze zawarte w partyturze oraz spotykając się z najbliższą jej rodziną.
Jestem zaszczycona tym, że mogę być ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz. Jej muzyka jest niezwykle ekspresyjna i pełna pasji, a odkrywanie jej twórczości to dla mnie inspirująca podróż. Podczas pracy nad filmem i koncertami miałam okazję jeszcze głębiej poczuć jej artystyczną wizję i wiem, że ta podróż będzie jeszcze obfitować w nowe odkrycia. Czuję silną więź z Bacewicz – jej determinacja i niezależność są mi bardzo bliskie, a jej kompozycje pozwalają mi w pełni wyrażać siebie jako skrzypaczkę i artystkę – wyznaje Bomsori Kim.
© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk
Reżyserem produkcji jest Jakub Piątek, który w 2023 roku na festiwalu filmów niezależnych Sundance w Stanach Zjednoczonych zadebiutował pełnometrażowym dokumentem Pianoforte, prezentowanym m.in. w kinach w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polsce. Film doceniło polskie i międzynarodowe grono widzów i krytyków filmowych, czego dowodem są takie wyróżnienia, jak Polska Nagroda Filmowa „Orzeł” dla filmu dokumentalnego oraz International Emmy Award (2024) w kategorii Arts Performing.
Film poświęcony kompozytorce realizowany jest w ramach projektu „Sounds of Poland. Bacewicz” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który kontynuuje prowadzone od lat działania oficyny na rzecz promocji polskiej muzyki na całym świecie. Projekt ten dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Sukcesywnie będziemy prezentować kolejne wydarzenia z udziałem Bomsori Kim promujące muzykę Grażyny Bacewicz. Zachęcamy do obserwowania PWM: na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X) oraz Bomsori Kim: na stronie internetowej i mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.