PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wielka Gala Jubileuszowa Filharmonii Śląskiej

2025-05-06

24 maja w katowickim Spodku zabrzmi muzyka Wojciecha Kilara i Gustava Mahlera w niezwykłej oprawie. Na scenie wystąpi ponad 1000 artystów. 


KILAR INDUSTRIALNIE – INDUSTRIALNE SERCE ŚLĄSKA


Pierwsza część wieczoru to podróż do świata Wojciecha Kilara. „Kilar Industrialnie” to fuzja jego ponadczasowej muzyki z potęgą industrialnych dźwięków Śląska – rytmami maszyn, hukiem stalowych konstrukcji i pulsującą energią wielkich zakładów przemysłowych.


Prawdziwe maszyny górnicze staną na scenie Spodka i przekształcą się w niezwykłe instrumenty. Ich stalowe konstrukcje, rytmiczne uderzenia i surowa mechanika staną się częścią muzycznej opowieści, w której industrialne brzmienia spotkają się z symfonicznym rozmachem.


W specjalnie przygotowanych aranżacjach zabrzmią legendarne motywy filmowe – od lirycznego „Pana Tadeusza”, przez dramatyczną „Ziemię obiecaną” i przejmującą „Sól ziemi czarnej”, aż po pełną surowej energii „Orawę”. II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara wykona znakomity pianista Piotr Sałajczyk, a wieczór uzupełni „Sinfonia inustrialna” Adama Wesołowskiego. Dzięki połączeniu klasycznej orkiestry z industrialnymi brzmieniami i multimedialnymi wizualizacjami, powstanie spektakl, który w nowoczesny sposób odda hołd jednemu z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku.


Śląska Orkiestra Kameralna wprowadzi nas w świat Kilara jakiego jeszcze nie słyszeliśmy – świat, w którym echa huty i kopalni splatają się z muzycznym dziedzictwem regionu. To będzie hołd dla kompozytora, dla Katowic i dla Śląska – industrialnego serca Polski.

 

MAHLER: SYMFONIA TYSIĄCA – BRZMIĄCE UNIWERSUM

 

Kulminacją gali będzie jedno z największych dzieł w historii muzyki – VIII Symfonia Es-dur Gustava Mahlera, znana jako „Symfonia Tysiąca”. To utwór, który wykracza poza wszelkie granice – zarówno w swojej monumentalnej skali, jak i w głębi emocjonalnej.


Gdy Mahler zaprezentował swoje dzieło we wrześniu 1910 roku w Monachium, na widowni zasiadły największe osobistości świata artystycznego: dyrygenci Otto Klemperer i Leopold Stokowski, kompozytorzy Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern czy pisarz Thomas Mann. Orkiestra liczyła 171 muzyków, a towarzyszyły jej trzy połączone chóry, łącznie 850 śpiewaków i ośmiu solistów. Na czele tego muzycznego giganta stanął sam kompozytor.


115 lat później, w tak samo wielkiej obsadzie i z równie oszałamiającym rozmachem, Symfonia Tysiąca zabrzmi po raz pierwszy w Polsce! 24 maja 2025 roku w Spodku ponad 1000 artystów połączy siły, by stworzyć dźwiękowy monolit, który porwie publiczność. Ośmiu światowej sławy solistów, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Chór Filharmonii Śląskiej oraz połączone chóry z całego województwa śląskiego zapewnią monumentalne brzmienie, które wstrząśnie katowickim Spodkiem.


Mahler opisał swoje dzieło słowami: „Uniwersum zaczyna brzmieć. Już nie są to ludzkie głosy, lecz krążące planety i słońca.” W Katowicach te słowa staną się rzeczywistością – przestrzeń Spodka wypełni się potęgą dźwięku, który przełamie wszelkie granice. To nie będzie zwykły koncert – to będzie erupcja energii, monumentalne przeżycie, które na zawsze zapisze się w historii muzyki w Polsce.

 

Kilar Industrialnie | Mahler – Symfonia Tysiąca
24 maja 2025 | 18:00 | Spodek, Katowice

 

KUP BILETY

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.