Aktualności
TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora
2025-07-25
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
Ujęte na dwóch płytach trzy symfonie Bairda, napisane na przestrzeni dwóch dekad (1950–1969), pokazują rozwój i ewolucję jego języka muzycznego: fascynacje brzmieniem orkiestry, dramatem i liryką instrumentalną, niezwykle indywidualnym poszukiwaniem dźwiękowego piękna (jakże na wskroś romantycznego). Album, który powstał z inicjatywy dyrygenta Łukasza Borowicza, dokumentuje różne spojrzenia na twórczość orkiestrową kompozytora.
Nagrania archiwalne oraz powstające współcześnie nagrania Narodowej Orkiestry Polskiego Radia współtworzą fascynujące zasoby Archiwum Polskiego Radia. Są one zapisem fonograficznym współczesnej historii muzyki polskiej, rozwoju twórczości kompozytorów, ale także zapisem historii interpretacji, sztuki wykonawczej. – komentuje Łukasz Borowicz i dodaje – Symfonika Tadeusza Bairda, jednego z najważniejszych kompozytorów polskich XX wieku, zasługuje na stały kontakt z odbiorcami. Dzięki prezentowanemu albumowi płytowemu serii HERITAGE wytwórni ANAKLASIS Symfonie Tadeusza Bairda powracają do obiegu fonograficznego nie tylko polskiego, ale także światowego, co jest kolejnym dowodem na to, że fonografia jest jednym z filarów promocji muzyki polskiej. Jestem zaszczycony, że na tej płycie znalazło się m.in. nowe nagranie III Symfonii, która jest znakomitym podsumowaniem doświadczeń Bairda w zakresie sonoryzmu i ekspresji, do dzisiaj niezmiennie inspirującym siłą swej inwencji.
Zawarte na albumie dzieła zostały zarejestrowane w trzech katowickich lokalizacjach: przy ulicy Plebiscytowej, placu Sejmu Śląskiego 2, placu Wojciecha Kilara 1. Gra Radiówka z Katowic, ale pod trzema nazwami: WOSPR, WOSPRiTV i NOSPR. I Symfonią zadyrygował Zbigniew Graca (1991), II Symfonię „Quasi una fantasia” utrwalił Henryk Czyż w 1955 roku w Stalinogrodzie (jak zanotowano na oryginalnej taśmie, czyli w Katowicach), a III Symfonię – Łukasz Borowicz w 2024 roku. By było ciekawiej jako bonus otrzymujemy premierowe nagranie I Symfonii z WOSPR i Janem Krenzem zarejestrowane na przełomie lat 1951/1952 w Sali „Romy” w Warszawie (o walorach poznawczych nie do przecenienia).
Jeśli mamy uczyć się historii muzyki polskiej XX wieku, w tym także o muzyce jednego z najważniejszych polskich twórców XX stulecia – współzałożyciela Grupy ‘49 i Warszawskiej Jesieni, autora muzyki filmowej, to tylko z takich wydawnictw!
O Tadeuszu Bairdzie ponownie zrobi się głośno jesienią za sprawą książki z serii "Małe Monografie" Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, której premiera planowana jest na 10 września. "Baird" Rafała Augustyna to coś więcej niż biografia i refleksja nad przemianami stylu kompozytora. Publikacja łączy ujęcie historyczne oraz analizy i przekroje gatunkowe, obrazując recepcję twórczości "ostatniego polskiego romantyka". Wszystko z osobistej perspektywy aktywnego uczestnika polskiego życia muzycznego.
Autora książki będzie można spotkać w najbliższym czasie dwukrotnie. Podczas 68. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Rafał Augustyn porozmawia o kompozytorze z Barbarą Literską. Wydarzenie odbędzie się 21 września o godzinie 15.00 w warszawskiej siedzibie Związku Kompozytorów Polskich (Rynek Starego Miasta 27).
Tydzień później (28 września), w Filharmonii Zielonogórskiej, autor monografii spotka się z gronem specjalistów, aby przybliżyć publiczności sylwetkę patrona II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Tadeusza Bairda. Rozmowa poprzedzi recital fortepianowy, zwieńczający Festiwal.
Album SYMPHONIES (ANA 038) dostępny jest w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.