Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
Maciej Zieliński urodził się w 1971 roku. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Mariana Borkowskiego, jest też absolwentem Royal Academy of Music w Londynie. Jednym z pierwszych sukcesów kompozytorskich było prawykonanie Miniatur na orkiestrę kameralną w ramach festiwalu IV Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga” (1994). Później utwory Zielińskiego były wykonywane na festiwalach takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Musica Polonica Nova, Gaude Mater, AudioArt, XIV Synthesizer-Musik-Festival w Brunszwiku, European Youth Music Festival Copenhagen, Park Lane Festival w Londynie, Światowe Dni Muzyki w Rumunii, Presteigne Festival w Walii.
Maciej Zieliński otrzymał wiele nagród w konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą, między innymi: II Nagrodę Kapituły Krytyków II Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, II Nagrodę w VI Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Braunschweig (Niemcy), II Nagrodę w I Konkursie Młodych Kompozytorów Musica Sacra w Warszawie, III Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava’96 (Czechy), III Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Gdańsk 1997, Nagrodę Główną w Konkursie PTMW na Projekt Multimedialny w Warszawie, Alan Bush Composition Prize (Wielka Brytania), Josiah Parker Composition Prize (Wielka Brytania).
W 1996 roku kompozytor otrzymał dwa poważne zamówienia. Organizatorzy European Youth Music Festival zamówili u niego utwór na orkiestrę smyczkową (Shining), który był wykonany na koncercie inauguracyjnym w Kopenhadze. W tym samym roku na zamówienie Copenhagen'96 napisał Tractus na chór mieszany a cappella - polską część European Requiem.
W 1997 roku podjął współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, które jest jego wydawcą do dzisiaj. Dotychczas ukazało się ponad 30 albumów z jego muzyką, w tym 4 monograficzne. Płyta z I Kwartetem smyczkowym w wykonaniu kwartetu DAFO, wydana przez PWM/DUX, otrzymała nagrodę Fryderyk 2002. Jego płyta „V Symphony” otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk” 2014 w kategorii „Album roku”, a w 2012 roku otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk” w kategorii „Kompozytor Roku”. W 2019 roku płyta monograficzna płyta Zielińskiego ARCHIPELAG została wydana przez ANAKLASIS, markę fonograficzną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jako jeden z pierwszy albumów w katalogu.
Kompozytor był moderatorem XX Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (2000). Uczestniczy w pracach Jury Krajowego ISCM World Music Days'2002 w Hong Kongu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Polskich Artystów i Wykonawców oraz Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów ZAiKS.
Maciej Zieliński jest też znanym kompozytorem muzyki filmowej, za którą otrzymał m.in.: „New Filmmakers LA Award”, 3 nominacje do Polskich Nagród Filmowych „Orły” oraz nominację do „Crystal Pine Award” na International Sound and Film Music Festival w Chorwacji.
Ważniejsze utwory:
Miniatura na kwartet smyczkowy (1989), Concertino na klarnet i fortepian (1991), Wariacje na klarnet (1991), Miniatury na orkiestrę kameralną (1992), Perchoir na chór mieszany i perkusję (1992–93), Capriccio na klarnet i fortepian (1993), Sonata na akordeon (1993), Musica per archi a.d. 1993 (1993), I Kwartet smyczkowy (1994), Vox Humana na perkusję i wiolonczelę amplifikowaną (1994), Alone in a crowd... na saksofon altowy i taśmę (1994), Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella (1995), Capriccio na skrzypce (1995), Clouds na taśmę (1995), I Koncert fortepianowy (1995), Three Phrases na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1996), Tractus na chór mieszany a cappella (1996), Shining na orkiestrę smyczkową (1996), a. na saksofon altowy i fortepian (1996), I Symfonia (1996), Abruzzo – Imaginary Landscape na orkiestrę kameralną (1997), Capriccio na orkiestrę kameralną (1998), Lutosławski in memoriam na obój i fortepian (1999), Brass Quintet (1999), Oratio na organy (2000), Fallen Angel na perkusję i taśmę (2003), Sololis na fortepian (2004), Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004), Shining II na orkiestrę smyczkową (2006), Concerto Inquieto na klarnet i orkiestrę (2010), Barocode na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011), V Symphony na orkiestrę (2012), Elemen T na orkiestrę (2012), Concello na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2013), Violincerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2013), Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę (2013), Sonore na orkiestrę i publiczność (2015), That time of year na zespół wokalny (2015), Accello na wiolonczelę, akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusję (2016), Time Capsule na orkiestrę (2018), Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020), Three Dreams and a Lullaby for cello and piano (2020); muzyka teatralna i filmowa.
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij