PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Sławomir Tomasik

Sławomir Tomasik

1959

Skrzypek, kameralista, pedagog. Wychowanek Jana Tawroszewicza, Krzysztofa Jakowicza, Tadeusza Wrońskiego i André Gertlera. Studia odbył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem 1983 roku), a także w Musikhochschule w Kőln u Kwartetu „Amadeus”. Jest laureatem konkursów w Lublinie, Katowicach, Hanowerze. Koncertował w Polsce, Anglii, Austrii, Finlandii, Francji, Japonii, Korei Płd., Norwegii, Szwajcarii, Rosji, Ukrainie. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in. Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Wrocławską, Cameratą Amadeus, Taegu Symphony Orchestra, Ulsan Symphony Orchestra, a także z dyrygentami, jak choćby Massimiliano Caldii, Chikara Imamura, Stanislaw Macura, Song Wan Park, Agnieszka Duczmal, Bogusław Madey, Wojciech Michniewski i inni. Współpracował z wybitnymi pianistami takimi jak: Eugene de Canck, Hans Peter Kämerling, Francine Kay, Kyung Hee Lee, Krystyna Borucińska, Joanna Bocheńska, Barbara Halska, Francine Kay, Waldemar Malicki, Robert Morawski, Andrzej Tatarski, Izabela Tomasik, Edward Wolanin i inni. Dokonał prawykonań utworów I.J. Paderewskiego, M. Davidovsky’ego, B. Kowalskiego, K. Baculewskiego, T. Wieleckiego, P. Zycha i innych. Zrealizował nagrania płytowe dla Leastrem, Tonstar, Polskie Radio, DUX, Japoland, Polskie Nagrania Edition, Sarton, RECART, FFV Records (Fryderyk 2011 za dwupłytowy album Karol Szymanowski – Complete Violin & Piano Works z Robertem Morawskim). W 2014 roku skrzypek był nominowany za album The Power of Polish Violin do Fryderyka w dwóch kategoriach. Na dwóch krążkach znalazły się dzieła K. Lipińskiego, Z. Turskiego, I.J. Paderewskiego i B. Kowalskiego. W wykonaniu S. Tomasika i R. Morawskiego ukazał się na rynku w 2017 r. dwupłytowy album wydany przez Firmę Sarton z pięcioma Sonatami skrzypcowymi J. Brahmsa SONATAS op. 78, 100, 108, 120. Jest to, jak do tej pory, jedyne nagranie dzieł w dyskografii światowej wykonywany przez jeden duet. W interpretacji duetu Tomasik–Morawski w roku 2020 ukazał się krążek CD wydany przez FFV Records / RECART pt. Ignacy Jan Paderewski – All violin piano Works. Skrzypek dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i telewizji oraz francuskiej, południowokoreańskiej i niemieckiej telewizji. W latach 1992–94 był pierwszym koncertmistrzem Daegu Symphony Orchestra w Korei Południowej. 

 

Sławomir Tomasik jest autorem metodycznych książek takich jak: Kompas skrzypka cz. I oraz cz. II, System gam na skrzypce, Abecadło dwudźwiękowe dla dzieci (z własnymi kompozycjami), Korekta aparatu gry skrzypka – lekcja po lekcji (PWM 2016), Rozgrzewka skrzypka (PWM 2020), z wybranymi wprawkami autorskimi, a także opracowań edytorskich: I.J. Paderewski – Wszystkie dzieła skrzypcowe, 12 Fantazji G.Ph. Telemanna. Jego Kompas skrzypka oraz System Gam był wydany na południowokoreańskim rynku muzycznym i są to jak dotąd jedyne pozycje dotyczące pedagogiki instrumentalnej autorstwa polskiego muzyka wydane na Dalekim Wschodzie. Skrzypek jest autorem dwóch tomików wierszy: Leśny Koncert (2003) oraz Sto pytań do ogrodu (2009). Skomponował kilka utworów solowych na skrzypce, kadencje do koncertów W.A. Mozarta, K. Lipińskiego oraz I.J. Paderewskiego oraz B. Kowalskiego. Zbiór jego 44 duetów na dwoje skrzypiec pt. Duetowe co nieco wydało w 2014 roku PWM. Dokonał aranżacji na skrzypce kilku pieśni Karola Szymanowskiego oraz I.J. Paderewskiego.

Sławomir Tomasik był jurorem międzynarodowych oraz krajowych konkursów skrzypcowych (Polska, Korea Południowa, Włochy, Rosja, Węgry). Prowadził mistrzowskie kursy skrzypcowe w Japonii, Korei Południowej, Rosji oraz w Polsce. Jest profesorem zwyczajnym, prowadzi klasę skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2020 roku jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych tej Uczelni. Jest dyrektorem Międzynarodowego Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo w Warszawie oraz Międzynarodowych Kursów i Festiwali Muzycznych w Nałęczowie i Puławach. Od 2011 roku jest profesorem wizytującym (visiting professor) w SOAI University  w Osace w Japonii. Artysta gra na instrumencie szkoły polskiej z XVII wieku „Marcin Groblicz”.