Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
Namieyski
Jan (?), 2. połowa XVIII w., polski kompozytor. Jedynym niebudzącym wątpliwości utworem jego autorstwa jest pochodząca ze zbiorów muzykaliów kościoła parafialnego z Grodziska Wielkopolskiego k. Poznania "Symfonia D" (2 skrzypiec, 2 flety lub klarnety, 2 rogi, altówka, bas). Inskrypcja na karcie tytułowej: NB. Cała jest [...] Ofiarowana Kościołowi Grodziskiemu Parafialnemu. Z Papierów Stanisława Ścigalskiego w Grodzisku (wpisy na karcie tytułowej dokonane przez różne osoby); rękopis datowany jest na ok. 1760.
Drugi przekaz "Symfonii", bez nazwiska kompozytora (przechowywany obecnie w bibliotece klasztoru oo. paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie), został zidentyfikowany przez B. Muchenberga. Kompozycja nosi cechy przejściowego okresu kształtowania symfonii klasycznej, łącząc z jednej strony układ 5-częściowy z dwoma menuetami, nie w pełni wykrystalizowane tematy o niewielkim skontrastowaniu (powtarzanie jednotaktowych motywów), jednolitość harmoniczną poszczególnych części, z drugiej — zindywidualizowaną kolorystycznie instrumentację: użycie klarnetów, altówki w części środkowej i rogów w menuecie (w ograniczonym zakresie ze względu na możliwości techniczne instrumentu), samodzielność melodyczną głosów basso, dialogowanie instrumentów smyczkowych i dętych, użycie formy sonatowej w I i V części. Menuety mają już charakter klasyczny, niemal haydnowski, także melorytmika motywów wykazuje wiele cech klasycznych.
A. Mrygoń utrzymuje, że znalezione w zbiorach austriackich utwory podpisane „Johann Namiesky” („Harmoniemusikdirektor” w Baden, prawdopodobnie związany z kapelą kościelną) są niewątpliwie utworami Namieyskiego. Wraz z utworami Johanna Namiesky’ego, na które B. Chmara-Żaczkiewicz natrafiła w bibliotekach i archiwach austriackich, twórczość kompozytora, przy aktualnym stanie badań, zwiększyłaby się o kilka utworów religijnych: 2 msze (E-dur i Es-dur), 2 Litanie (1 z nich C-dur), 2 Graduale (B-dur, d-moll), Aria B-dur, Offertorium A-dur i 3 Tantum ergo (C-dur¬, C-dur, Es-dur). W 1830 w Wiedniu w ramach koncertów Towarzystwa Przyjaciół Nauk występował śpiewak Johann Namietzky. Trudno na podstawie obecnych wiadomości ustalić, czy chodzi o tę samą osobę — Namieyskiego, twórcę Symfonii D.
Drugi przekaz "Symfonii", bez nazwiska kompozytora (przechowywany obecnie w bibliotece klasztoru oo. paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie), został zidentyfikowany przez B. Muchenberga. Kompozycja nosi cechy przejściowego okresu kształtowania symfonii klasycznej, łącząc z jednej strony układ 5-częściowy z dwoma menuetami, nie w pełni wykrystalizowane tematy o niewielkim skontrastowaniu (powtarzanie jednotaktowych motywów), jednolitość harmoniczną poszczególnych części, z drugiej — zindywidualizowaną kolorystycznie instrumentację: użycie klarnetów, altówki w części środkowej i rogów w menuecie (w ograniczonym zakresie ze względu na możliwości techniczne instrumentu), samodzielność melodyczną głosów basso, dialogowanie instrumentów smyczkowych i dętych, użycie formy sonatowej w I i V części. Menuety mają już charakter klasyczny, niemal haydnowski, także melorytmika motywów wykazuje wiele cech klasycznych.
A. Mrygoń utrzymuje, że znalezione w zbiorach austriackich utwory podpisane „Johann Namiesky” („Harmoniemusikdirektor” w Baden, prawdopodobnie związany z kapelą kościelną) są niewątpliwie utworami Namieyskiego. Wraz z utworami Johanna Namiesky’ego, na które B. Chmara-Żaczkiewicz natrafiła w bibliotekach i archiwach austriackich, twórczość kompozytora, przy aktualnym stanie badań, zwiększyłaby się o kilka utworów religijnych: 2 msze (E-dur i Es-dur), 2 Litanie (1 z nich C-dur), 2 Graduale (B-dur, d-moll), Aria B-dur, Offertorium A-dur i 3 Tantum ergo (C-dur¬, C-dur, Es-dur). W 1830 w Wiedniu w ramach koncertów Towarzystwa Przyjaciół Nauk występował śpiewak Johann Namietzky. Trudno na podstawie obecnych wiadomości ustalić, czy chodzi o tę samą osobę — Namieyskiego, twórcę Symfonii D.
Copyright © 2013 PWM
x
Zamknij
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij