Aktualności
Utwory fortepianowe Pawła Mykietyna na płycie
2014-10-13
Niedawno ukazała się płyta z utworami fortepianowymi Pawła Mykietyna. Na "My Piano" znalazły się Epifora na fortepian i taśmę, Cztery preludia na fortepian, Sonety Szekspira na sopran męski i fortepian i Koncert na fortepian i orkiestrę.
Oto fragment recnezji pióra Jakuba Puchalskiego (Quarta 3/2014):
Płyta wydana przez CD Accord przynosi komplet muzyki, w której niepoślednią rolę gra fortepian, na którym z kolei gra Anna Stempin-Jasnowska. Zestaw kompozycji znakomity i bardzo reprezentatywny dla pierwszego, postmodernistycznego okresu twórczości Mykietyna, zawiera też kilka fonograficznych premier – Epiforę, jedno z dzieł, które przyspieszyło karierę kompozytora, oraz błyskotliwy Koncert fortepianowy. Epifora jest kompozycją na taśmę i fortepian, z przetwarzanym elektronicznie brzmieniem instrumentu, dzięki któremu słyszymy np. fortepianowe glissanda – efekt niecodzienny. Wszystko to znajduje tu świetną realizację. Mniej przekonały mnie natomiast 4 Preludia – dzieło, które powinno wejść do pianistycznego kanonu, jest bowiem
10-minutową suitą, łączącą się wyśmienicie czy to z bardziej wyrafinowanymi utworami Debussy’ego, czy np. z dodekafonią. Mając w pamięci bogactwo interpretacji Grzybowskiego, trudno mi jednak pogodzić się z brakiem planów w pierwszym Preludium (a na każdym z tych planów dzieje się coś ważnego!), podobnie jak z jednolitym brzmieniem pozostałych. Na nowej płycie mamy jednak z pewnością grę bardziej monumentalną, a pewne epatowanie walorami pianistycznymi pozwala nasycić
niezwykłą ekspresją zawieszone w ciszy recytatywy Preludium czwartego.
Sonety Szekspira z założenia przeznaczone były na sopran męski (co nadaje im stylowy charakter; nagranie Jacka Laszczkowskiego opublikował NINA), jednakowoż można wnioskować, że Agata Zubel otrzymała od kompozytora placet na ich wykonywanie, wypada więc tylko cieszyć się jej swobodnym śpiewem, w którym zresztą znakomicie odbijają się zawarte w tej muzyce emocje. Koncert fortepianowy, w pełni włączający się do wielkiej tradycji koncertowej, brzmi, jako się rzekło, błyskotliwie (dyr. Szymon Bywalec).
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.