Aktualności
Utwory fortepianowe Pawła Mykietyna na płycie
2014-10-13
Niedawno ukazała się płyta z utworami fortepianowymi Pawła Mykietyna. Na "My Piano" znalazły się Epifora na fortepian i taśmę, Cztery preludia na fortepian, Sonety Szekspira na sopran męski i fortepian i Koncert na fortepian i orkiestrę.
Oto fragment recnezji pióra Jakuba Puchalskiego (Quarta 3/2014):
Płyta wydana przez CD Accord przynosi komplet muzyki, w której niepoślednią rolę gra fortepian, na którym z kolei gra Anna Stempin-Jasnowska. Zestaw kompozycji znakomity i bardzo reprezentatywny dla pierwszego, postmodernistycznego okresu twórczości Mykietyna, zawiera też kilka fonograficznych premier – Epiforę, jedno z dzieł, które przyspieszyło karierę kompozytora, oraz błyskotliwy Koncert fortepianowy. Epifora jest kompozycją na taśmę i fortepian, z przetwarzanym elektronicznie brzmieniem instrumentu, dzięki któremu słyszymy np. fortepianowe glissanda – efekt niecodzienny. Wszystko to znajduje tu świetną realizację. Mniej przekonały mnie natomiast 4 Preludia – dzieło, które powinno wejść do pianistycznego kanonu, jest bowiem
10-minutową suitą, łączącą się wyśmienicie czy to z bardziej wyrafinowanymi utworami Debussy’ego, czy np. z dodekafonią. Mając w pamięci bogactwo interpretacji Grzybowskiego, trudno mi jednak pogodzić się z brakiem planów w pierwszym Preludium (a na każdym z tych planów dzieje się coś ważnego!), podobnie jak z jednolitym brzmieniem pozostałych. Na nowej płycie mamy jednak z pewnością grę bardziej monumentalną, a pewne epatowanie walorami pianistycznymi pozwala nasycić
niezwykłą ekspresją zawieszone w ciszy recytatywy Preludium czwartego.
Sonety Szekspira z założenia przeznaczone były na sopran męski (co nadaje im stylowy charakter; nagranie Jacka Laszczkowskiego opublikował NINA), jednakowoż można wnioskować, że Agata Zubel otrzymała od kompozytora placet na ich wykonywanie, wypada więc tylko cieszyć się jej swobodnym śpiewem, w którym zresztą znakomicie odbijają się zawarte w tej muzyce emocje. Koncert fortepianowy, w pełni włączający się do wielkiej tradycji koncertowej, brzmi, jako się rzekło, błyskotliwie (dyr. Szymon Bywalec).
Najczęściej czytane:
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.