Aktualności
I Symfonia Pawła Łukaszewskiego w TVP Kultura
2011-06-23
Dziś o godz. 10.40 w TVP Kultura będzie miała miejsce transmisja wykonania I Symfonii Pawła Łukaszewskiego "Symfonia o Opatrzności" w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją M. Nałęcza-Niesiołowskiego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania tego wykonania. "Symfonia o Opatrzności" powstawała przez kilkanaście lat. Składa się z czterech części, które mogą być wykonywane także oddzielnie. „Gaudium et Spes” na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1997) stanowi pierwsze ogniwo symfonii. Kompozycja powstała na zamówienie Programu II Polskiego Radia. Prawykonania dokonała Małgorzata Armanowska z Chórem Akademii Teologii Katolickiej i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jacka Rogali. Utwór był jeszcze kilkakrotnie wykonywany na festiwalach w Warszawie, Częstochowie i Białymstoku. Tekst utworu pochodzi z Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele i świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II. Cz. II - „Exsultet” na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003) został skomponowany z okazji Jubileuszu 75-lecia Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Valparaiso (Chile). Prawykonanie i pierwsze nagranie płytowe odbyło się w Teatro Municipal w Vina del Mar w Chile. Wykonawcami byli Hanna Briceno i Claudia Godoy, Coro e Orquesta PUCV pod dyrekcją Pablo Alvarado. Polska premiera (i nagranie radiowe) miała miejsce podczas Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Wykonawcami byli: Bożena Harasimowicz-Haas, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Tekst utworu pochodzi z liturgii Wigilii Paschalnej Wielkiej Soboty. Prawykonania i rejestracji radiowej wersji na chór a cappella części III - „Terra nova et caelum novum” (2007) na chór i orkiestrę smyczkową, dokonał Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika w ramach II Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Tekst pochodzi z Apokalipsy św. Jana. Ostatnia zaś część - „Et expecto resurrectionem mortuorum” per soprano, mezzosoprano, baritono, coro misto ed orchestra (2008), została prawykonana w ramach Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku w roku 2008. Wykonawcami byli: Anna Karasińska, Bernadetta Grabias, Leszek Skrla oraz Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst pochodzi z encykliki Dives in misericordia Jana Pawła II. Przesłanie utworu to wiara w opiekę Bożej Opatrzności oraz nowe Niebo i nową Ziemię i płynące z tej wiary: radość, nadzieję, zmartwychwstanie i miłość, która jest potężniejsza niż zło i śmierć.Koncert prezentowany na antenie TVP Kultura zarejestrowano 21 grudnia 2009 w Kościele p. w. św. Wojciecha w Białymstoku.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.