Aktualności
I Symfonia Pawła Łukaszewskiego w TVP Kultura
2011-06-23
Dziś o godz. 10.40 w TVP Kultura będzie miała miejsce transmisja wykonania I Symfonii Pawła Łukaszewskiego "Symfonia o Opatrzności" w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją M. Nałęcza-Niesiołowskiego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania tego wykonania. "Symfonia o Opatrzności" powstawała przez kilkanaście lat. Składa się z czterech części, które mogą być wykonywane także oddzielnie. „Gaudium et Spes” na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1997) stanowi pierwsze ogniwo symfonii. Kompozycja powstała na zamówienie Programu II Polskiego Radia. Prawykonania dokonała Małgorzata Armanowska z Chórem Akademii Teologii Katolickiej i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jacka Rogali. Utwór był jeszcze kilkakrotnie wykonywany na festiwalach w Warszawie, Częstochowie i Białymstoku. Tekst utworu pochodzi z Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele i świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II. Cz. II - „Exsultet” na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003) został skomponowany z okazji Jubileuszu 75-lecia Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Valparaiso (Chile). Prawykonanie i pierwsze nagranie płytowe odbyło się w Teatro Municipal w Vina del Mar w Chile. Wykonawcami byli Hanna Briceno i Claudia Godoy, Coro e Orquesta PUCV pod dyrekcją Pablo Alvarado. Polska premiera (i nagranie radiowe) miała miejsce podczas Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Wykonawcami byli: Bożena Harasimowicz-Haas, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Tekst utworu pochodzi z liturgii Wigilii Paschalnej Wielkiej Soboty. Prawykonania i rejestracji radiowej wersji na chór a cappella części III - „Terra nova et caelum novum” (2007) na chór i orkiestrę smyczkową, dokonał Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika w ramach II Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Tekst pochodzi z Apokalipsy św. Jana. Ostatnia zaś część - „Et expecto resurrectionem mortuorum” per soprano, mezzosoprano, baritono, coro misto ed orchestra (2008), została prawykonana w ramach Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku w roku 2008. Wykonawcami byli: Anna Karasińska, Bernadetta Grabias, Leszek Skrla oraz Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Borkowskiego. Tekst pochodzi z encykliki Dives in misericordia Jana Pawła II. Przesłanie utworu to wiara w opiekę Bożej Opatrzności oraz nowe Niebo i nową Ziemię i płynące z tej wiary: radość, nadzieję, zmartwychwstanie i miłość, która jest potężniejsza niż zło i śmierć.Koncert prezentowany na antenie TVP Kultura zarejestrowano 21 grudnia 2009 w Kościele p. w. św. Wojciecha w Białymstoku.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.