Aktualności
Król Roger Karola Szymanowskiego w Santa Fe Opera
2012-07-11
21 lipca 2012 na scenie Opery Santa Fe odbędzie się premiera Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Stephena Wadswortha, jednego z najbardziej uznanych współczesnych reżyserów operowych. Partię tytułową wykona wybitny polski baryton Mariusz Kwiecień – będzie to jego pierwszy występ w tej roli w Stanach Zjednoczonych. Słynny śpiewak występował już w roli Rogera na scenach operowych w Paryżu i Madrycie. “Moim zdaniem KRÓL ROGER to najlepsza polska opera jaką kiedykolwiek napisano – mówi Mariusz Kwiecień – tym bardzo jestem ciekaw, co nasz wspaniały reżyser Stephen Wadsworth zrobi z tą operą”. W opinii polskiego śpiewaka kontrowersyjna tematyka dzieła Szymanowskiego stwarza pretekst dla przedstawienia romantycznego i politycznego konfliktu, a także wyzwań religijnych i filozoficznych. „To właśnie sprawia, że ta opera ma taką głębię i można ją przedstawić na wiele różnych sposobów”.Opera w Santa Fe słynie ze znanych w całych Stanach Zjednoczonych letnich festiwali operowych. Imponujący gmach opery położony jest na malowniczym płaskowyżu pomiędzy górami Sangre de Christo i Jemez, z którego miłośnicy opery mogą podziwiać zachody słońca przed spektaklem i rozgwieżdżone niebo po jego zakończeniu.
Produkcja Króla Rogera w Santa Fe Opera możliwa jest dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.
Karol Szymanowski - Król Roger
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz i Karol Szymanowski
Czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy)
Dyrygent: Evan Rogister
Reżyseria: Stephen Wadsworth
Scenografia: Thomas Lynch
Choreografia: Peggy Hickey
Kostiumy: Ann Hould-Ward
Reżyseria świateł: Duane Schuler
Obsada:
Król Roger: Mariusz Kwiecień
Roksana: Erin Morley
Edrisi: Dennis Petersen
Pasterz: William Burden
Arcybiskup: Raymond Aceto
Daty wystawień:
Sobota 21 lipca (godz. 20:30)
Środa 25 lipca (godz. 20:30)
Piątek 3 sierpnia (godz. 20:00)
Czwartek 9 sierpnia (godz. 20:00)
Wtorek 14 sierpnia (godz. 20:00)
Więcej informacji na stronie internetowej Polskiego Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku: http://www.polishculture-nyc.org/?eventId=1972
Fot. ze strony www.santafeopera.org
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.