PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Król Roger Karola Szymanowskiego w Santa Fe Opera

2012-07-11
21 lipca 2012 na scenie Opery Santa Fe odbędzie się premiera Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Stephena Wadswortha, jednego z najbardziej uznanych współczesnych reżyserów operowych. Partię tytułową wykona wybitny polski baryton Mariusz Kwiecień – będzie to jego pierwszy występ w tej roli w Stanach Zjednoczonych. Słynny śpiewak występował już w roli Rogera na scenach operowych w Paryżu i Madrycie. “Moim zdaniem KRÓL ROGER to najlepsza polska opera jaką kiedykolwiek napisano – mówi Mariusz Kwiecień – tym bardzo jestem ciekaw, co nasz wspaniały reżyser Stephen Wadsworth zrobi z tą operą”. W opinii polskiego śpiewaka kontrowersyjna tematyka dzieła Szymanowskiego stwarza pretekst dla przedstawienia romantycznego i politycznego konfliktu, a także wyzwań religijnych i filozoficznych.  „To właśnie sprawia, że ta opera ma taką głębię i można ją przedstawić na wiele różnych sposobów”.

Opera w Santa Fe słynie ze znanych w całych Stanach Zjednoczonych letnich festiwali operowych. Imponujący gmach opery  położony jest na malowniczym płaskowyżu pomiędzy górami Sangre de Christo i Jemez, z którego miłośnicy opery mogą podziwiać zachody słońca przed  spektaklem i rozgwieżdżone niebo po jego zakończeniu.

Produkcja Króla Rogera w Santa Fe Opera możliwa jest dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Karol Szymanowski - Król Roger
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz i Karol Szymanowski
Czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy)  
                               
Dyrygent: Evan Rogister
Reżyseria: Stephen Wadsworth
Scenografia: Thomas Lynch  
Choreografia: Peggy Hickey
Kostiumy: Ann Hould-Ward
Reżyseria świateł: Duane Schuler
                                
Obsada:
Król Roger: Mariusz Kwiecień
Roksana: Erin Morley
Edrisi: Dennis Petersen
Pasterz: William Burden
Arcybiskup: Raymond Aceto

Daty wystawień:
Sobota 21 lipca (godz. 20:30)
Środa 25 lipca (godz. 20:30)
Piątek 3 sierpnia (godz. 20:00)
Czwartek 9 sierpnia (godz. 20:00)
Wtorek 14 sierpnia (godz. 20:00)

Więcej informacji na stronie internetowej Polskiego Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku: http://www.polishculture-nyc.org/?eventId=1972

Fot. ze strony www.santafeopera.org

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.