Aktualności
Sukces koncertu prawykonań "Muzyczne obrazy"
2013-02-19
Z entuzjastycznym przyjęciem spotkał się niedzielny koncert prawykonań „Muzyczne obrazy” w Poznaniu, na którym orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal dokonała prawykonania aż sześciu nowych kompozycji z katalogu PWM.Koncert związany był z organizowanym przez PWM Konkursem Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego. Agnieszka Duczmal była jednym z jurorów dziesiątej edycji konkursu i właśnie dwa prawykonywane przez nią niedzielnego wieczoru utwory – RiFFFonia Pawła Pietruszewskiego oraz Semi-overture Adama Porębskiego – zostały wyróżnione w tym konkursie.
Zachęcamy do wysłuchania relacji z koncertu na antenie Radia Merkury.Na początku koncertu prezes PWM Adam Radzikowski wręczył młodym kompozytorom-laureatom nagrody X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM.
(na zdjęciu: Paweł Pietruszewski i Adam Porębski odbierają z rąk prezesa PWM Adama Radzikowskiego nagrody)
Muzyczną część wieczoru rozpoczęło prawykonanie utworu Semi-overture Adama Porębskiego, wyróżnionego w zeszłorocznym X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego. Kolejnym granym dziełem była kompozycja Ewy Fabiańskiej – Offenbarungen und Eingebungen, skomponowana na zamówienie PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT. Inspiracją dla tego czteroczęściowego utworu były fragmenty tekstów pochodzących z Dzienniczka świętej siostry Faustyny Kowalskiej. Przed przerwą orkiestra wraz z solistka Marią Rozynek (sopran) prawykonała Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową – Mikołaja Góreckiego, do fragmentów wierszy Czesława Miłosza.
(na zdjęciu: Ewa Fabiańska odbiera gratulacje z rąk Agnieszki Duczmal)
Drugą część koncertu orkiestra rozpoczęła utworem Justyny Kowalskiej-Lasoń „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy”, a następnie wykonała inspirowane japońskimi drzeworytami Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego, utwór zamówiony przez PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT.
(na zdjęciu: Agnieszka Duczmal gratuluje Justynie Kowalskiej-Lasoń)
Finałowym punktem programu była RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Pietruszewskiego, zwycięski utwór X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM, kompozycja o dużym ładunku energetycznym, wyraźnych kontrastach wyrazowych i silnie podkreślonym elementem rytmiki. Pomysłem na ten znakomity utwór była próba przeniesienia charakterystycznych dla muzyki rockowej riffów gitarowych na grunt orkiestry.
( na zdjęciu: Agnieszka Duczmal i Paweł Pietruszewski po wykonaniu "RiFFFonii")
Niezwykłość tego koncertu polega z jednej strony na rzadko dziś spotykanej na koncertach tak szerokiej prezentacji najnowszych dokonań polskich kompozytorów, głównie najmłodszego pokolenia, z drugiej zaś strony na dawaniu szansy młodym twórcom, aby ich muzyka zabrzmiała w wykonaniu renomowanego zespołu jakim jest orkiestra Amadeus.
(na zdjęciu: Maria Rozynek i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus)
Koncert zgromadził liczną publiczność, która przyjęła wykonywane utwory z dużym entuzjazmem, co świadczy o tym, że muzyka współczesna, choć czasem niełatwa w odbiorze, jest niezwykle atrakcyjna dla słuchaczy. Takie przyjęcie wskazuje również na potrzeby i wrażliwość muzyczną melomanów. Utwory prezentowane na koncercie, choć estetycznie i stylistycznie niezwykle różnorodne, posiadają jeden wspólny mianownik – są świadectwem nowego języka muzycznego, który rodzi się na naszych oczach i który odbija się w świecie coraz szerszym echem.
Zdjęcia: Daniel Wierzejski
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.