Aktualności
Muzyka Mistrzów podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki
2015-03-30
Wykonanie III Symfonii "Symfonii pieśni żałosnych" op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego zainauguruje XXIII Świętokrzyskie Dni Muzyki. Podczas festiwalu, którego partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, między 10 a 24 kwietnia usłyszymy także dzieła innych wybitnych kompozytorów, w tym Witolda Lutosławskiego.
III Symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego wykona solistka Barbara Kubiak (sopran) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świetokrzyskiej pod batutą Maestro Tadeusza Strugały.
W programie festiwalu znalazły się także między innymi Kwartet fletowy G-dur op. 3 Franciszka Lessela, Choroba na śmierć Tomasza Sikorskiego i III Symfonia W. Lutosławskiego,
Obok klasyków usłyszymy także utwory z dziedziny elektroniki.
Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędą sie dwa wieczory filmowe: 15 kwietnia zaplanowana jest projekcja filmu dokumentalnego poświęconego Witoldowi Lutosławskiemu pt. „Granatowy zeszyt” w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, zaś tydzień później obejrzeć można film Bożeny Garus-Hockuby o wybitnym dyrygencie Arturze Rodzińskim. Festiwalowi towarzyszy także wystawa prac uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach pt. Inspiracje.
Historia Festiwalu sięga lat 60. XX wieku. Jego pomysłodawcą był dyrektor Filharmonii Świetokrzyskiej – Karol Anbild. Podczas pierwszych edycji prezentowano muzykę polską Po reaktywacji Festiwalu przez dyrektora Filhamonii – Szymona Kawalla impreza nabrała charakteru monograficznego. Od 2002 roku dyrektorem Świętokrzyskich Dni Muzyki jest Jacek Rogala, który główną ideą festiwalu uczynił prezentowanie polskiej muzyki, ze szczególnym uwzględnieiem utworów, które nie były wcześniej wykonywane w Kielcach.
Jak podkreśla Jacek Rogala:
"Nasz doroczny wiosenny festiwal, „Świętokrzyskie Dni Muzyki”, nieustannie podlega ewolucyjnej przemianie. Przede wszystkim, jeszcze bardziej niż dotąd, ogniskować się będzie na muzyce polskiej. Po wtóre, nie rezygnując z prezentowania najnowszych osiągnięć rodzimych kompozytorów, nieco więcej miejsca poświęcimy utworom i twórcom zapomnianym lub odkrywanym na nowo, bo – jak się okazuje – mamy takiej muzyki całkiem sporo, a i wykonawcy sięgają po nią coraz chętniej".
Jako partnerzy Festiwalu szczególnie zapraszamy do odwiedzenia Filharmonii Świętokrzyskiej!
Szczegółowe informacje i program znaleźć można na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/dni.html
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.