Aktualności
Adam Porębski wyróżniony w XII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego
2015-05-13
Z przyjemnością informujemy, że laureatem XII edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego został pan Adam Porębski. Wyróżniona kompozycja to utwór "Kolby" na małą orkiestrę symfoniczną.
Przedmiotem XII edycji Konkursu była oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, inspirowana polską muzyką ludową. Temat Konkursu powiązany był z Rokiem Kolberga.
Jury w składzie Andrzej Kucybała (dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tejże szkole), Sławomir Kupczak (kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze) oraz Daniel Cichy (Redaktor Naczelny PWM) przyznało jedno wyróżnienie, które powędrowało do Adama Porębskiego za utwór "Kolby" na małą orkiestrę symfoniczną.
Adam Porębski urodził się w 1990 r. we Wrocławiu. W roku 2014 ukończył z wyróżnieniem oraz Dyplomem Honorowym Primus Inter Pares studia magisterskie w klasie Krystiana Kiełba (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa), Zbigniewa Karneckiego i Sebastiana Ładyżyńskiego (muzyka teatralna i filmowa) w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Równolegle ukończył także studia magisterskie w zakresie gry na skrzypcach, kształcąc się pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka i Małgorzaty Kogut-Ślandy. Od 2014 roku pracuje na stanowisku asystenta w macierzystej uczelni. Obok aktywności kompozytorskiej ważne miejsce w życiu Adama Porębskiego zajmuje działalność pianistyczna ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX i XXI wieku.
Twórczość Adama Porębskiego doceniono podczas wielu konkursów kompozytorskich. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. Był także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010-2011), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012-2013), Prezydenta Wrocławia (2010-13) i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2014).
Jego utwory wykonywane były na wielu polskich i zagranicznych festiwalach, np. „Musica Polonica Nova” i „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, „Poznańska Wiosna Muzyczna” „Śląska Trybuna Kompozytorów” w Katowicach, „Janacek May” w Ostrawie, „Świętokrzyskie Dni Muzyki” w Kielcach, „Christopher’s Summer Festival” w Wilnie.
Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, a laureatowi serdecznie gratulujemy!
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.