Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”
2015-06-01
31 maja rozpoczął się XII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”. Tegoroczna edycja trwać będzie przez cały miesiąc, a wielki finał z udziałem zespołów z Filipin, Ekwadoru, Portoryko, Serbii, Ukrainy oraz RPA odbędzie się w dniach 24 - 27 czerwca 2015 roku.
Festiwal „Universitas Cantat” na stałe wpisał się w międzynarodowy kalendarz imprez chóralnych i od 1998 roku gromadzi podczas koncertów w stolicy Wielkopolski najlepsze chóry uniwersyteckie i zespoły wokalne z całego świata.
Dwunasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, wprowadza też wiele zmian do regulaminu. Uczestnikami festiwalu są bowiem w tym roku, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach.
Każdą edycję festiwalu tradycyjnie wieńczy uroczysty Koncert Finałowy – wieczór prawykonań (27 czerwca) z udziałem wszystkich uczestników festiwalu (ok. 350 osób). Podczas koncertu zabrzmi „Arion” na chór mieszany i orkiestrę smyczkową Zuzanny Koziej – młodej kompozytorki, studentki kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni ogłoszonego przez organizatorów „Universitas Cantat 2015” Konkursu Kompozytorskiego na Dzieło Finałowe. Całość poprowadzi Agnieszka Duczmal – wybitna dyrygentka i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia Amadeus.
Jednym z głównych celów festiwalu jest promocja współczesnej polskiej muzyki chóralnej . Podczas poprzednich koncertów finałowych wykonane zostały: w 1998 r. „Litania ad Spiritus Sanctum” Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – „Angelus” Wojciecha Kilara, w 2000 r. – „Beati Estis” Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. „Ad Iuventatem” Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia „Nihil homine Mirabilius” Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – „II symfonia Ver Redit” Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia „Festinemus amare homines” Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – „Raptus Europae” Marka Jasińskiego, w 2009 r. „Exegi monumentum aere perennius” Romualda Twardowskiego, w 2011 r. „Amor vincit” Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. „Origo Mundi” Jacka Sykulskiego.
Organizatorem festiwalu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM.
Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegółowy program i dodatkowe informacje znaleźć można na stronie www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.