Aktualności
Sukces Dnia Edukacji Muzycznej 2015
2015-10-09
Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Tegoroczna edycja odbyła się 7 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W cyklu szkoleń, lekcji pokazowych i wykładów prowadzonych przez praktyków – nauczycieli, kompozytorów i autorów publikacji – uczestniczyli nauczyciele instrumentaliści całej Polski.
Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie szkoleniowe organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, prezentację metod nauczania oraz nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM i wydawnictwa współpracujące.
Podczas tegorocznej edycji zaproponowaliśmy nauczycielom gry na różnych instrumentach łącznie aż 15 zajęć warsztatowych (lekcji pokazowych z udziałem uczniów „Małej” i „Dużej” Miodowej) oraz wykładów.
Pani Ewa Zakrzewska zaprezentowała zagadnienia kameralistyki fortepianowej na 4 ręce / dwa fortepiany z wykorzystaniem publikacji nutowych dotyczących tej tematyki: Graj ze mną na cztery ręce i Piosenki mojego dzieciństwa Janiny Garści, Witaj Reksio! Zenona Kowalowskiego oraz Children's Songs From Europe Lajosa Pappa.
Podczas lekcji pokazowej p. dr Agnieszki Kopińskiej pt. Współczesna muzyka fortepianowa w szkole zaprezentowane zostały nowe utwory pedagogiczne Zygmunta Krauzego (Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy), Improwizacje dziecięce Juliusza Łuciuka oraz Piano Time Jazz Pauline Hall. Uczniów do lekcji przygotowała p. Marzena Jasińska.
W programie znalazły się także zajęcia dla nauczycieli instrumentów smyczkowych.
Pan Prof. dr hab. Sławomir Tomasik omówił zagadnienia duetów skrzypcowych dla początkujących na podstawie publikacji swojego autorstwa pt. Duetowe co nieco, a towarzyszyli mu młodzi adepci gry skrzypcowej, przygotowani przez p. Beatę Karolak. Tematem warsztatów prowadzonych przez p. prof. dr. hab. Andrzeja Gębskiego była kameralistyka skrzypcowa, a omówione i zagrane zostały utwory z publikacji Aleksandra Pogorilca pt. Zbiór utworów na dwoje skrzypiec i fortepian oraz z serii Music Medals Violin.
Kwestię nauczania najmłodszych gry na wiolonczeli w bardzo interesujący sposób omówiła p. Ewa Groblewska i wraz ze swoimi uczniami zaprezentowała własne metody pedagogiczne na podstawie podręczników Małe ABC na wiolonczelę Antoniego Cofalika oraz Cello Time Starters Davida i Kathy Blackwellów (lekcja pt. Wiolonczela dla 6-latków).
Pan dr hab. Roman Hoffman wraz z trójką swoich kilkunastoletnich uczniów zaprezentował pokazową lekcję kameralistyki wiolonczelowej, podczas której pracował z nimi nad wybranymi utworami z publikacji Śpiewające wiolonczele Romualda Twardowski oraz Chamber Music for Violoncellos Arpáda Pejtsika. Prowadzący przedstawił metodę prowadzenia zajęć i sposoby, za pomocą których wspólnie z uczniami pracują nad właściwą artykulacją, dynamiką czy frazowaniem.
Nauczyciele gry na instrumentach dętych skorzystali z zajęć pt. Flet dla początkujących, prowadzonych przez p. Agnieszkę Prosowską-Iwicką (publikacje: James Rae, Flute Debut; seria Music Medals Flute) i lekcji pt. Klarnet dla początkujących zrealizowanej przez p. prof. dr hab. Romana Widaszka, podczas której uczniowie p. Artura Pachlewskiego zaprezentowali po dwie pozycje z publikacji Clarinet Debut Jamesa Rae oraz Ty też możesz grać! Adam Brzozowskiego, a prowadzący przedstawił różne możliwości ćwiczenia (m.in. odwrócenie dynamiki, akcentowanie artykulacji). Zagadnienia kameralistyki dętej na podstawie serii Ad Libitum oraz najnowszej publikacji Adama Brzozowskiego Zagrajmy razem! omówił p. Krzysztof Zbijowski. Na lekcję złożyły się m.in. praca z utworami, w których partie poszczególnych instrumentów zostały przez uczniów przygotowane samodzielnie, lecz nie były wcześniej wspólnie grane, a także wspólne czytanie a vista. Wszyscy nauczyciele instrumentaliści uczestniczyli także w lekcji zatytułowanej Kameralistyka na zespoły o różnych składach, którą prowadziły p. Maria Sterczyńska oraz p. Agnieszka Cypryk.
Na drugą część DEM złożyła się seria wykładów:
Korekta aparatu gry – prof. dr hab. Sławomir Tomasik
Improwizacja fortepianowa – dr hab. Wojciech Olszewski
Aranżacja – dr hab. Wojciech Olszewski
Klarnet i fortepian – polska muzyka kameralna – prof. dr hab. Roman Widaszek
Chopin w szkole – p. Marta Tabakiernik i p. Anna Andruchowycz z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Rozmowa po latach z moim Mistrzem. Wokół Zagadnień gry skrzypcowej profesora Tadeusza Wrońskiego – prof. dr hab. Krzysztof Jakowicz
Wszystkie lekcje pokazowe i wykłady cieszyły się dużą popularnością wśród uczestników, wzbudzały entuzjastyczne reakcje i prowokowały do ożywionych dyskusji podczas przerw. Swoją obecnością zaszczycił nas także p. profesor Romuald Twardowski, którego liczne publikacje pedagogiczne znajdują się w ofercie PWM.
Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Koncercie Muzyki Filmowej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. J. Elsnera pod dyrekcja p. Piotra Staniszewskiego. Młodzi muzycy zagrali utwory Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Macieja Zielińskiego.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie na czele z p. dyrektor Iwoną Wagą-Parafiniak, p. wicedyrektor prof. Katarzyną Sokołowską i p. wicedyrektor Beatą Karolak. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, prelegentom – za wspaniałe prezentacje, a uczniom za entuzjazm i zaangażowanie.
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się w przyszłym roku. W międzyczasie zapraszamy na stronę www.edu.pwm.com.pl, na której prezentowane są materiały metodyczne, nowości i recenzje naszych publikacji pedagogicznych.
Zachęcamy także do odwiedzenia strony wydarzenia na Facebooku, gdzie zamieściliśmy pierwsze relacje z DEM, a już niebawem dostępne będą także obszerna fotorelacja oraz reportaż filmowy z wydarzenia.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.