PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie IV Symfonii Pawła Łukaszewskiego

2016-05-27

3 czerwca zabrzmi po raz pierwszy IV Symfonia Pawła Łukaszewskiego. Kompozytor nazwał ją „Symfonią o Bożym Miłosierdziu” (‘Symphony on the Mercy of God’), nawiązując do swoich wcześniejszych utworów tego gatunku, które dedykowane były Bożej Opatrzności, Miłości oraz Aniołom.

 

Paweł Łukaszewski tak opowiada o nowym utworze:


IV Symfonia ‘Symphony on the Mercy of God’ czyli „Symfonia o Bożym Miłosierdziu” jest kontynuacją mojej wcześniejszej drogi związanej z komponowaniem symfonii wokalno-instrumentalnych. Każda z nich poświęcona jest wyjątkowemu i ważnemu tematowi: pierwsza – Bożej Opatrzności, druga – Miłości, trzecia – Aniołom, a czwarta – Bożemu Miłosierdziu.


Od dłuższego już czasu myślałem o tej tematyce, a zamówienie ze strony Archidiecezji Białostockiej było znakomitym impulsem do tego aby pochylić się nad tematem Bożego Miłosierdzia. Rozpocząłem więc poszukiwania tekstów, pielgrzymowałem do miejsc związanych z osobami zaangażowanymi w szerzenie kultu. Byłem w Wilnie, Łagiewnikach i Białymstoku, poznałem bogatą literaturę, między innymi dzienniki błogosławionego księdza Michała Sopoćki, dzienniczek świętej siostry Faustyny, znalazłem także akt zawierzenia świata, który wygłosił w Łagiewnikach święty Jan Paweł II. Wyjątkowym wpływem był rosnący na świecie kult obrazu Pana Jezusa oraz zawierzenie wyrażane słowami „Jezu ufam tobie”. Na drodze poszukiwań przemierzyłem również historię wszystkich obrazów namalowanych na wzór opisany w wizji siostry Faustyny.


Dobór tekstów związany jest z pewnym porządkiem ukazywania się postaci i zdarzeń: a więc Święty Piotr i jego zawołanie: „Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa”; następnie słowa siostry Faustyny, która miała widzenie i ujrzała Pana Jezusa: „(…) a z jego szaty wypływały dwa wielkie promienie”; potem modlitwa księdza Michała Sopoćki, który był spowiednikiem siostry Faustyny; i wreszcie modlitwa różańcowa i słowa Jana Pawła II. Przez całą symfonię przewija się najważniejsza sentencja: „Jezu ufam tobie” albo jej łacińskie tłumaczenie: „Jesu confido tibi”, co stało się zamysłem kompozytorskim, ale przede wszystkim chęcią podkreślenia tego wyjątkowego przesłania.


W trakcie pracy nad utworem powstała koncepcja oddzielenia jednej z części, która może funkcjonować niezależnie. Nosi ona tytuł „Precatio rosaria” (albo „Rosary Prayer”) i może być wykonywana przez chór mieszany a cappella.


IV Symfonia trwa około 40 minut i składa się z pięciu części, a przeznaczona jest na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany, chór dziecięcy i 2 solistów: sopran i baryton.

 

Prawykonanie odbędzie się w białostockim Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Macieja Nerkowskiego (baryton) oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

 

 

© PWM / fot. Marta Filipczyk

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.