PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

59. „Warszawska Jesień”

2016-09-05

Organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich Festiwal „Warszawska Jesień” to jedno z najbardziej prestiżowych polskich wydarzeń muzycznych o zasięgu międzynarodowym, poświęcone muzyce współczesnej. Tegoroczna, 59. edycja odbędzie się w dniach 16-24 września.

 

Festiwal zainaugurują „Lasy deszczowe. Koncert na dwa flety i orkiestrę” Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi towarzyszyć będzie sopranistka Joanna Freszel i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Główną rolę w tym roku odegra jednak opera.


W bogatej festiwalowej ofercie znaleźć można dzieła sceniczne i parasceniczne – od miniopery, przez teatr instrumentalny, aż do najbardziej skomplikowanych w formie i treści utworów multimedialnych. 17 września odbędzie się warszawska premiera „Czarodziejskiej Góry” Pawła Mykietyna – opery powstałej na kanwie słynnej powieści Thomasa Manna. Równie ciekawie zapowiada się „Zagubiona autostrada”, utwór z librettem noblistki Elfriede Jelinek i muzyką jednej z czołowych współczesnych kompozytorek Olgi Neuwirt, multimedialna opera „Aaron S” Sławomira Wojciechowskiego czy mikroopera dla dzieci „Milcząca rybka” Jarosława Siwińskiego, prezentowana w ramach „Małej Warszawskiej Jesieni”. Centralnym punktem festiwalu będą dwie opery Salvatore Sciarrino – „Infinito nero” oraz „Luci mie traditrici”. Oprócz nich usłyszymy też dzieła instrumentalne kompozytora – w finale zostanie wykonany jego utwór „Shadow of Sound”.


W planie tegorocznej edycji uwzględniono wiele dodatkowych, poza koncertowych propozycji, m.in. spotkania z kompozytorami i promocję płyty „Adam Kośmieja: Serocki – Complete works for Solo Piano”, z dziełami jednego z najbardziej cenionych kompozytorów awangardowych XX wieku, Kazimierza Serockiego. Na wydanym przez wytwórnię DUX krążku znalazły się utwory: „Sonata” (1955) – dedykowana Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu z okazji dziesięciolecia działalności, cykl miniatur dla dzieci „Krasnoludki” (1953), „Suity preludiów” (1952) i „A piacere” (1963).


59. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” zagości w wielu miejscach Warszawy, m.in. w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Fabryce Trzciny, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach – Nowym i IMKA.


Szczegółowe informacje dotyczące programu wydarzenia uzyskać można na stronie internetowej „Warszawskiej Jesieni”.

Najczęściej czytane:

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.