Aktualności
Jubileusz 95. urodzin profesora Mieczysława Tomaszewskiego
2016-11-17
17 listopada 95. rocznicę urodzin obchodzi profesor Mieczysław Tomaszewski – wybitny muzykolog, wieloletni dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Pracę w Polskim Wydawnictwie Muzycznym profesor Mieczysław Tomaszewski rozpoczął w 1952 roku. Przez 34 lata pełnił obowiązki redaktora naczelnego (1954–88) piastując jednocześnie funkcję zastępcy dyrektora (1954–65), a także dyrektora (1965–88). W tym czasie wspólnie z dyrektorem Tadeuszem Ochlewskim udało się stworzyć zespół złożony z wybitnych specjalistów w zakresie edytorstwa muzycznego, a okres ten określany bywa złotym wiekiem PWM. Szczególną uwagę profesor Tomaszewski poświęcał wydawaniu książek. W myśl bliskiej Mu integralnej teorii dzieła muzycznego wszystkie zjawiska muzyczne powinny posiadać swoją historyczno-filozoficzno-muzykologiczną wykładnię. Jak podsumował ówczesny profil Wydawnictwa Andrzej Chłopecki, było to „osobiste, personalne dzieło Mieczysława Tomaszewskiego (…) wyartykułowane wyznanie wiary estetycznej, że muzyka to nie tylko i wyłącznie dźwięki, że ewokuje ona aluzje, klimaty, znaczenia, nastroje, że apeluje nie tylko do bębenków w uszach, lecz odsyła do nas poza akustykę, że istnieje w kontekście”. Profesor Tomaszewski był inicjatorem największych przedsięwzięć edytorskich Wydawnictwa – m.in. Encyklopedii muzycznej PWM, serii „Muzyka Viva”, „Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach” i „Biblioteki Małych Partytur”. Za swoje zasługi dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 2011 roku został odznaczony medalem „Ad Honorem”.
Swoją działalność w Polskim Wydawnictwie Muzycznym profesor Tomaszewski łączył z aktywnością naukową i dydaktyczną, dzięki której na trwałe zapisał się w historii światowej muzykologii. Jego imponujący dorobek naukowy, w którym szczególne miejsce zajmują dzieła poświęcone twórczości Fryderyka Chopina, a także zagadnieniom polskiej muzyki współczesnej i dziełom Krzysztofa Pendereckiego, stanowi kanon współczesnej literatury muzykologicznej.
Za swoje zasługi dla polskiej kultury muzycznej i osiągnięcia w pracy naukowej profesor Tomaszewski został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Honorową odznaką „Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”, Nagrodą Fundacji Nauki Polskiej, Nagrodą Wydawców im. J. Długosza za monografię „Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans”. Profesor Tomaszewski otrzymał również tytuł doktora honoris causa krakowskiej Akademii Muzycznej, jest także Honorowym Obywatelem Miasta Krakowa.
W dniu tego pięknego jubileuszu pragniemy złożyć Profesorowi najserdeczniejsze życzenia!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.