Aktualności
II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra
2016-12-07
Dziś w Cieszynie rozpoczyna się II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra. W programie znalazły się koncerty, sesje naukowe, warsztaty artystyczne oraz konkurs chóralny. Festiwal potrwa do 11 grudnia, wszystkie wydarzenia są otwarte dla publiczności.
Festiwal powstał z inicjatywy Reprezentacyjnego Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”. To jeden z najstarszych zespołów regionu, obecnie funkcjonujący przy Instytucie Muzyki tejże uczelni, a stanowiący kontynuację dawnego, powstałego w 1908 roku Towarzystwa Śpiewaczego „Harmonia”. Patron festiwalu był długoletnim, zasłużonym dyrektorem Instytutu Muzyki, wspierającym działalność chóru. Celem festiwalu jest nie tylko promocja i upowszechnianie twórczości kompozytorskiej Józefa Świdra oraz kompozytorów związanych ze Śląskiem Cieszyńskim, ale także kultywowanie tradycji śpiewaczych i rozwijanie zainteresowań muzyką chóralną, także tą współczesną.
Koncerty festiwalowe zaplanowano w kilku miejscowościach Śląska Cieszyńskiego. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy łotewskiej artystki Gleby Belyaev w Sali Kameralnej Uniwersytetu Śląskiego, a tego samego dnia w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Cieszynie na Zamku odbędzie się koncert pt. „Józef Świder – muzyka na instrumenty dęte”, na którym zabrzmią utwory kompozytora wydane niedawno przez PWM: Miniatury liryczne na flet, obój, klarnet, róg i fagot, Allegretto na flet i fortepian (prawykonanie), Scherzo na flet i gitarę, Andante na obój i fortepian, Improwizacja na klarnet i fortepian, Sonata na fagot i fortepian, Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, fagot i róg (prawykonanie). Wykonawcami koncertu będą Maria Grochowska (flet), Piotr Pyc (obój), Roman Widaszek (klarnet), Marek Barański (fagot), Mariusz Ziętek (róg), Wanda Palacz (gitara), Eugeniusz Knapik (fortepian). Utwory te nagrane zostały także na płycie „Józef Świder – Music for Wind Instruments” wytwórni muzycznej CD Accord Music Edition i współfinansowanej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów i Fundacji im. Józefa Świdra. Podczas koncertu odbędzie się również promocja płyty.
Koncert finałowy uświetni natomiast polskie prawykonanie ostatniego utworu Józefa Świdra – „Singet dem Herrn ein Neues Lied” na kwartet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (11 grudnia, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).
W ramach festiwalu odbędą się również wydarzenia o charakterze naukowym i dydaktycznym – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreacje wykonawcze współczesnego rynku kultury” (07.12.2016), Warsztaty międzynarodowe i seminarium dla dyrygentów (08-09.12.2016) oraz Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. prof. Józefa Świdra (09-10.12.2016).
Szczegółowe informacje dotyczące programu festiwalu znajdują się na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.