Aktualności
Gala KROPKI już w najbliższą niedzielę!
2017-05-23
Nagrody za najlepsze teksty o muzyce opublikowane w 2016 roku, ufundowana po raz pierwszy Nagroda Publiczności czy nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – Gala Finałowa III edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA już w najbliższą niedzielę w Warszawie!
To już trzecia edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, którego organizatorem i pomysłodawcą jest Fundacja MEAKULTURA. Jurorzy tegorocznej edycji - Daniel Cichy (przewodniczący), Waldemar Kuligowski, Paweł Gancarczyk, Miłosz Bembinow, Ewa Szczecińska, Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Ich decyzją Grand Prix za najlepszy tekst o muzyce - 3 tys. zł oraz zestaw głośnikowy MAESTRO III firmy Tonsil o wartości ok. 2,5 tys. zł - otrzyma Kaja Prusinowska („Muzyka w Mieście”). W kategorii artykuł/felieton Nagrodę Główną - 1,5 tys. zł - odbierze Małgorzata Gąsiorowska („Ruch Muzyczny”), natomiast w kategorii recenzja/relacja Krzysztof Marciniak („Glissando”). Wyróżnienie dla debiutanta przypadnie w tym roku Karolinie Annie Pawłowskiej (Meakultura.pl), zaś Nagrodę Specjalną dla dziennikarza zagranicznego piszącego o polskiej muzyce otrzyma David Pountney („The Guardian”).
Nagroda Indywidualna Piotra Metza trafi w tym roku do Dominika Gaca („Gazeta Magnetofonowa”), Nagroda Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM do Jakuba Dymka (Dwutygodnik.com), a przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP do Marka Zwyrzykowskiego.
Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się już w najbliższą niedzielę, 28 maja w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8, godz. 16.00). Podczas gali poznamy także laureata Nagrody Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz zdobywcę ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 r.
Wydarzenie uświetnią swym występem znakomici muzycy: Cezariusz Gadzina (saksofon), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Maurycy Raczyński (klawesyn). Ceremonię poprowadzi zaś znany z wielu ról filmowych i serialowych aktor Maciej Makowski.
Zaproszenia na galę można rezerwować pod adresem mailowym: kontakt@fundacjameakultura.pl
Fundatorzy nagród Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Firma Tonsil
Instytut Muzyki i Tańca
Firma Warner Classics
Kwiaty ufundowała Kwiaciarnia „Kwiatowy Styl”
---
Organizowany od 3 lat przez Fundację MEAKULTURA Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, jest jedynym tego typu przedsięwzięciem w Polsce. Jego celem jest promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów, propagujących muzykę polską na świecie. Konkurs skierowany jest do wszystkich osób piszących z pasją o muzyce - zarówno profesjonalistów, jak i debiutantów czy blogerów - i otwarty na najróżniejsze gatunki muzyczne - od muzyki klasycznej, poprzez popularną, filmową czy jazzową, aż po folkową. W ostatnich dwóch edycjach jurorzy KROPKI przeczytali blisko 400 tekstów i przyznali autorom najlepszych prac łącznie 16 nagród i wyróżnień. Wśród laureatów konkursu znaleźli się zarówno doświadczeni krytycy (Anna R. Burzyńska, Dorota Kozińska), jak i młode talenty (Paweł Siechowicz, Barbara Kinga Majewska). Nagrodę Specjalną otrzymali wybitni dziennikarze zagraniczni, tacy jak Alex Ross z „The New Yorkera” czy John Allison z brytyjskiego „Opera Magazine”.
Więcej informacji o konkursie:
www.konkurskropka.pl
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.