Aktualności
Warszawska Jesień 2018
2018-09-16
Tegoroczna Warszawska Jesień startuje 21 września i trwać będzie do 29 września. Przed nami 9 dni wypełnionych muzyką, spotkaniami, wystawami i warsztatami. Wśród proponowanych utworów mnóstwo prawykonań i pierwszych polskich wykonań. Warto zarezerwować końcówkę miesiąca na ten festiwal!
Jak co roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia swoje rekomendacje repertuarowe:
Gorąco zapraszamy na inaugurację festiwalu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej wykonany zostanie utwór Aleksandra Nowaka „Do słów”. To kompozycja niosąca wiele treści – dosłownie i w przenośni. Symbolicznym jest fakt, że utwór został dedykowany i będzie wykonany w szóstą rocznicę śmierci Andrzeja Chłopeckiego, ‘od zawsze’ związanego z Warszawską Jesienią i ‘od zawsze’ kibicującego muzycznym poczynaniom Aleksandra Nowaka.
„Do słów” wykonają Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke.
22 września odbędzie się w Austriackim Forum Kultury recital Macieja Kacprzaka. Akordeonista wykona – oprócz innych kompozycji – dwa utwory Andrzej Krzanowskiego: „Katedra” oraz „Divertimento”.
Legendarna „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego zabrzmi 23 września. Dlaczego legendarna? Od momentu powstania, przez cztery dekady utwór znany był wąskiemu gronu pasjonatów jedynie z zapisu partyturowego. Przez blisko 10 lat Orkiestra Muzyki Nowej przygotowywała krok po kroku elementy tej partytury, prezentując w roku 2010 fragmenty dzieła w formie suity koncertowej. W ubiegłym roku rozpoczęto prace, których efektem jest przygotowanie pełnej, scenicznej wersji „Audycji V”
„Audycjia V” zostanie przedstawiona w ATM Studio. Wykonawcy: Joanna Freszel, Jerzy Głybin, Przemysław Stippa, Andrzej Warcaba, Karol Urbański, Paweł Hendrich, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, balet Opery na zamku w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej. Całość poprowadzi Szymon Bywalec.
„Herr Thaddäus” Pawła Mykietyna miał podwójną premierę niespełna rok temu w Szczecinie i Krakowie. To niezwykle intrygujący utwór, w którym kompozytorska idea ‘permanentnego acceleranda’ zyskała swój najwyższy wymiar.
Podczas Warszawskiej Jesieni „Herr Thaddäus” zostanie wykonany 24 września (ATM Studio) przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana.
Podczas kolejnych dwóch dni festiwalu chcemy zaprosić Państwa na koncerty z utworami Agaty Zubel.
27 września odbędzie się polska premiera „Bildbeschreibung” – formy operowej, która swoje prawykonanie miała z początkiem września podczas festiwalu TransArt w Bolzano, a dwa dni po warszawskim przedstawieniu zostanie wykonana w wiedeńskim Konzerthaus.
Wykonawcami partii wokalnych będą: kompozytorka (Agata Zubel) oraz Frank Wörner. Solistom towarzyszyć będzie Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.
28 września zabrzmi „Violin Concerto” Agaty Zubel. Pierwszą interpretatorką powstałego w 2014 roku koncertu była Justyna Duda, i ona właśnie zaprezentuje utwór podczas koncertu festiwalowego. Skrzypaczce towarzyszyć będzie European Waoekshop for Contemporary Music pod batutą Rüdigera Bohna.
Serdecznie zapraszamy na imprezy towarzyszące festiwalowi. My będziemy na ‘Elektronicznej nocy w planetarium’ z udziałem Krzysztofa Knittla (20 września, Centrum Nauki Kopernik), na prezentacji portalu poświęconego życiu i twórczości Grażyny Bacewicz (21 września, warszawski oddział PWM) i na spotkaniu z Agatą Zubel (28 września, Austriackie Forum Kultury).
Warszawska Jesień 2018 – stay tuned!
Koncerty 21.09, 23.09, 24.09, 27.09, 28.09 odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.