Aktualności
Warszawska Jesień 2018
2018-09-16
Tegoroczna Warszawska Jesień startuje 21 września i trwać będzie do 29 września. Przed nami 9 dni wypełnionych muzyką, spotkaniami, wystawami i warsztatami. Wśród proponowanych utworów mnóstwo prawykonań i pierwszych polskich wykonań. Warto zarezerwować końcówkę miesiąca na ten festiwal!
Jak co roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia swoje rekomendacje repertuarowe:
Gorąco zapraszamy na inaugurację festiwalu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej wykonany zostanie utwór Aleksandra Nowaka „Do słów”. To kompozycja niosąca wiele treści – dosłownie i w przenośni. Symbolicznym jest fakt, że utwór został dedykowany i będzie wykonany w szóstą rocznicę śmierci Andrzeja Chłopeckiego, ‘od zawsze’ związanego z Warszawską Jesienią i ‘od zawsze’ kibicującego muzycznym poczynaniom Aleksandra Nowaka.
„Do słów” wykonają Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke.
22 września odbędzie się w Austriackim Forum Kultury recital Macieja Kacprzaka. Akordeonista wykona – oprócz innych kompozycji – dwa utwory Andrzej Krzanowskiego: „Katedra” oraz „Divertimento”.
Legendarna „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego zabrzmi 23 września. Dlaczego legendarna? Od momentu powstania, przez cztery dekady utwór znany był wąskiemu gronu pasjonatów jedynie z zapisu partyturowego. Przez blisko 10 lat Orkiestra Muzyki Nowej przygotowywała krok po kroku elementy tej partytury, prezentując w roku 2010 fragmenty dzieła w formie suity koncertowej. W ubiegłym roku rozpoczęto prace, których efektem jest przygotowanie pełnej, scenicznej wersji „Audycji V”
„Audycjia V” zostanie przedstawiona w ATM Studio. Wykonawcy: Joanna Freszel, Jerzy Głybin, Przemysław Stippa, Andrzej Warcaba, Karol Urbański, Paweł Hendrich, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, balet Opery na zamku w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej. Całość poprowadzi Szymon Bywalec.
„Herr Thaddäus” Pawła Mykietyna miał podwójną premierę niespełna rok temu w Szczecinie i Krakowie. To niezwykle intrygujący utwór, w którym kompozytorska idea ‘permanentnego acceleranda’ zyskała swój najwyższy wymiar.
Podczas Warszawskiej Jesieni „Herr Thaddäus” zostanie wykonany 24 września (ATM Studio) przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana.
Podczas kolejnych dwóch dni festiwalu chcemy zaprosić Państwa na koncerty z utworami Agaty Zubel.
27 września odbędzie się polska premiera „Bildbeschreibung” – formy operowej, która swoje prawykonanie miała z początkiem września podczas festiwalu TransArt w Bolzano, a dwa dni po warszawskim przedstawieniu zostanie wykonana w wiedeńskim Konzerthaus.
Wykonawcami partii wokalnych będą: kompozytorka (Agata Zubel) oraz Frank Wörner. Solistom towarzyszyć będzie Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.
28 września zabrzmi „Violin Concerto” Agaty Zubel. Pierwszą interpretatorką powstałego w 2014 roku koncertu była Justyna Duda, i ona właśnie zaprezentuje utwór podczas koncertu festiwalowego. Skrzypaczce towarzyszyć będzie European Waoekshop for Contemporary Music pod batutą Rüdigera Bohna.
Serdecznie zapraszamy na imprezy towarzyszące festiwalowi. My będziemy na ‘Elektronicznej nocy w planetarium’ z udziałem Krzysztofa Knittla (20 września, Centrum Nauki Kopernik), na prezentacji portalu poświęconego życiu i twórczości Grażyny Bacewicz (21 września, warszawski oddział PWM) i na spotkaniu z Agatą Zubel (28 września, Austriackie Forum Kultury).
Warszawska Jesień 2018 – stay tuned!
Koncerty 21.09, 23.09, 24.09, 27.09, 28.09 odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.