PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warszawska Jesień 2018

2018-09-16

Tegoroczna Warszawska Jesień startuje 21 września i trwać będzie do 29 września. Przed nami 9 dni wypełnionych muzyką, spotkaniami, wystawami i warsztatami. Wśród proponowanych utworów mnóstwo prawykonań i pierwszych polskich wykonań. Warto zarezerwować końcówkę miesiąca na ten festiwal!

 

 

Jak co roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia swoje rekomendacje repertuarowe:

 

Gorąco zapraszamy na inaugurację festiwalu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej wykonany zostanie utwór Aleksandra Nowaka „Do słów”. To kompozycja niosąca wiele treści – dosłownie i w przenośni. Symbolicznym jest fakt, że utwór został dedykowany i będzie wykonany w szóstą rocznicę śmierci Andrzeja Chłopeckiego, ‘od zawsze’ związanego z Warszawską Jesienią i ‘od zawsze’ kibicującego muzycznym poczynaniom Aleksandra Nowaka.

„Do słów” wykonają Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke.

 

 

22 września odbędzie się w Austriackim Forum Kultury recital Macieja Kacprzaka. Akordeonista wykona – oprócz innych kompozycji – dwa utwory Andrzej Krzanowskiego: „Katedra” oraz „Divertimento”.

 

 

Legendarna „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego zabrzmi 23 września. Dlaczego legendarna? Od momentu powstania, przez cztery dekady utwór znany był wąskiemu gronu pasjonatów jedynie z zapisu partyturowego. Przez blisko 10 lat Orkiestra Muzyki Nowej przygotowywała krok po kroku elementy tej partytury, prezentując w roku 2010 fragmenty dzieła w formie suity koncertowej. W ubiegłym roku rozpoczęto prace, których efektem jest przygotowanie pełnej, scenicznej wersji „Audycji V”

„Audycjia V” zostanie przedstawiona w ATM Studio. Wykonawcy: Joanna Freszel, Jerzy Głybin, Przemysław Stippa, Andrzej Warcaba, Karol Urbański, Paweł Hendrich, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, balet Opery na zamku w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej. Całość poprowadzi Szymon Bywalec.

 

 

„Herr Thaddäus” Pawła Mykietyna miał podwójną premierę niespełna rok temu w Szczecinie i Krakowie. To niezwykle intrygujący utwór, w którym kompozytorska idea ‘permanentnego acceleranda’ zyskała swój najwyższy wymiar.

Podczas Warszawskiej Jesieni „Herr Thaddäus” zostanie wykonany 24 września (ATM Studio) przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana.

 

 

Podczas kolejnych dwóch dni festiwalu chcemy zaprosić Państwa na koncerty z utworami Agaty Zubel.

27 września odbędzie się polska premiera „Bildbeschreibung” – formy operowej, która swoje prawykonanie miała z początkiem września podczas festiwalu TransArt w Bolzano, a dwa dni po warszawskim przedstawieniu zostanie wykonana w wiedeńskim Konzerthaus.

Wykonawcami partii wokalnych będą: kompozytorka (Agata Zubel) oraz Frank Wörner. Solistom towarzyszyć będzie Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.

28 września zabrzmi „Violin Concerto” Agaty Zubel. Pierwszą interpretatorką powstałego w 2014 roku koncertu była Justyna Duda, i ona właśnie zaprezentuje utwór podczas koncertu festiwalowego. Skrzypaczce towarzyszyć będzie European Waoekshop for Contemporary Music pod batutą Rüdigera Bohna.

 

 

Serdecznie zapraszamy na imprezy towarzyszące festiwalowi. My będziemy na ‘Elektronicznej nocy w planetarium’ z udziałem Krzysztofa Knittla (20 września, Centrum Nauki Kopernik), na prezentacji portalu poświęconego życiu i twórczości Grażyny Bacewicz (21 września, warszawski oddział PWM) i na spotkaniu z Agatą Zubel (28 września, Austriackie Forum Kultury).

 

 

Warszawska Jesień 2018 – stay tuned!

 

 

Koncerty 21.09, 23.09, 24.09, 27.09, 28.09 odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Najczęściej czytane:

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.