Aktualności
Kredki w dłoń! Karol Kurpiński
2020-05-26
Cześć! Dla najmłodszych (także duchem) mistrzów kredek i pędzli zamieszczamy dzisiaj kolejny portret do pokolorowania. Na artystyczne opracowanie czeka podobizna Karola Kurpińskiego.
Karol Kurpiński jest jednym z tych kompozytorów, o których nie wiemy dokładnie, kiedy się urodzili. Z 1785 roku pochodzi zapis z ksiąg kościelnych mówiący o chrzcie małego Karola. Stąd domyślamy się, że urodził się właśnie w 1785 roku.
Karol wychowywał się w rodzinie muzyków. Szybko okazało się, że ma wybitne uzdolnienia muzyczne: już w wieku 12 lat tak dobrze opanował grę na organach, że dostał posadę samodzielnego organisty! Dzisiaj – ze względu na młody wiek – Karol nie mógłby dostać tej pracy.
Oprócz tego że bardzo dużo komponował, był także świetnym dyrygentem. Prowadził niemal wszystkie koncerty w stolicy, w tym prawykonanie* Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina** z udziałem samego twórcy jako solisty.
*Uwaga na trudne słowo: prawykonanie to pierwsze wykonanie utworu.
**To jeden z najważniejszych kompozytorów polskich. Jego portret wkrótce też będzie można pokolorować.
Podczas powstania listopadowego Kurpiński skomponował osiem pieśni patriotycznych. Najbardziej znana z nich to Warszawianka, zaczynająca się od słów: „Oto dziś dzień krwi i chwały”. Jeśli jej jeszcze nie znacie, to nie ma powodów do zmartwienia – z pewnością będziecie się o niej uczyć w szkole.
W notce o Józefie Elsnerze wspominaliśmy o medalach powstałych na jego cześć. Rosnąca sława Karola Kurpińskiego sprawiła, że w 1819 roku na jego cześć też wybito złoty medal.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Karola Kurpińskiego:
królowa – to nawiązanie do jednej z oper Karola Kurpińskiego pod tytułem Jadwiga, królowa polska
ciupaga – symbolizuje bohaterów opery Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale, którą Kurpiński nawiązywał do powstałej wcześniej opery Jana Stefaniego o bardzo podobnym tytule (zobaczcie wpis o Janie Stefanim)
torba podróżna – nawiązanie do ośmiomiesięcznej podróży kompozytora po Europie, z której powstał i został opublikowany Dziennik podróży
czterokonny zaprzęg – odwzorowanie rzeźby wieńczącej Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie; Karol Kurpiński był dyrygentem tej opery, musicie jednak wiedzieć, że za jego czasów rzeźby nad wejściem do teatru jeszcze nie było
ruiny zamku – to zamek w Czorsztynie, a znalazł się na obrazku, ponieważ jedna z oper Karola Kurpińskiego nosi tytuł Zamek na Czorsztynie
Kolorowanie podobizny kompozytora możecie sobie uprzyjemnić słuchając muzyki. Na tej stronie możecie posłuchać Koncertu klarnetowego Karola Kurpińskiego.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.